Wat verstaat men onder gemeenschappelijke huishouding?

Ilenae
Topic Starter

Wat verstaat men onder gemeenschappelijke huishouding?

#1 , 14 feb 2007 18:50

Hoe wordt dit begrip begrepen op de rechtbank? Ik begrijp het begrip zeer zeker als mensen gehuwd zijn, of samenwonen en alles kosten van samenleven delen met elkaar.
Als ik nu 4 maanden bij een vriend ben verbleven in het buitenland, is er dan sprake van een gemeenschappelijke huishouding? Ik heb mijn eigen huishouding hier, een eigen appartement en financiele verplichtingen. En mijn doel is enkel op vakantie gaan.
Mijn opzoekingen leveren mij niet veel op in dit verband, enkel hoe je een gemeenschappelijk huishouding moet bewijzen in erfrecht of via een samenlevingscontract. Geen van deze zijn van toepassing.
Graag input? Bedankt!!
Ilenae

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 14 feb 2007 20:15

Wat is een huishouding? Het geheel van feitelijke gebeurtenissen die nodig zijn om op een langere termijn, op een bepaalde plaats een leven te kunnen leiden zoals een normaal, gemiddeld persoon dat doet. Tenminste een huis/studio ... huren; u voorzien van voedsel en drank; instaan voor uw medische kosten; uw woonplaats minimaal bemeubelen; u voorzien van elektriciteit en (heden ten dage) van leidingwater; uw gemeentebelastingen betalen.

Een gemeenschappelijke huishouding is dan een huishouding waar meerdere personen die genoemde zaken doen of behartigen met een gemeenschappelijk inzicht (de bedoeling telt). Ze doen dit naar eigen draagkracht en hoeven dat niet noodzakelijk in geld uit te drukken of te voldoen.

Voor mij (alles wat hierboven staat is mijn persoonlijke visie) kan men al snel de knoop doorhakken als men naar de medische kosten gaat kijken: 2 kotstudenten, ze mogen dan nog samen de frigo vullen en alle kosten delen en af en toe in hetzelfde bed duiken, gaan nooit zover gaan dat de ene bijdraagt in de medische kosten van de andere zijn tandverzorging.

Als u 4 maand bij iemand woonde, heeft u dan enkel de kosten vergoed? Zo ja, dan is er geen gemeenschappelijke huishouding geweest;

Heft u mee beslist over de keuze van elektriciteitsleverancier of internet-provider? Dan wel.

In een gemeenschappelijke huishouding zijn er 2 kapiteins op hetzelfde schip en maar ??n roer.

Ilenae
Topic Starter

#3 , 14 feb 2007 20:37

Dank u Dino voor uw interessant inzicht hierin en ik treed jou hierin bij. Ik heb gemerkt dat er weinig of niets te vinden is over de concrete invulling van dit begrip en dat er wettelijk niet echt iets gedefinieerd staat.

Neen uiteraard is het in mijn geval wel degelijk zo dat ik er te gast ben zoals andere vrienden er welkom zijn. Ik heb niets te maken met de financies van die persoon, en zeker niet medisch.

Ik moest geen kosten vergoeden voor gebruik van nutsvoorzieningen. Dat zou ik mijn gasten ook niet aanrekenen als die bij mij zouden verblijven. Ik moet die kosten dan sowieso maken.

Ik heb er geen adres, ik heb er geen brievenbus, geen rekeningen behalve de mijne hier in Belgie. Ik kan enkel naar de States gaan op basis van een toeristenvisum en de eisen zijn zeer streng zodat je er niet illegaal zou kunnen binnenkomen en blijven.

Er zouden foto's getrokken zijn van mij en die vriend.. ik vraag me af wat die kunnen bewijzen naar een gemeenschappelijke huishouding toe. Ik loop hier in Belgie ook arm in arm met vrienden of vriendinnen.

En straf is, dat het enkel een goede vriendschap betreft. En dat zelfs hier, en gescheiden zijnde, ik blijkbaar moet opletten wat ik doe en waar ik ga en verblijf.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”