verlaging alimentatie

Bertjepapa
Topic Starter

verlaging alimentatie

#1 , 07 feb 2007 16:27

Ik wil jullie graag mijn probleem voorleggen. Reeds een aantal jaren betaal ik trouw maandelijks alimentatiegeld voor mijn 2 kinderen. Ik vind echter dat dit bedrag te hoog is omdat mijn ex-vrouw hertrouwd is en ze een dubbel inkomen hebben. Mijn salaris is in verhouding de laatste jaren niet gestegen. Ik had graag een vermindering bekomen van ongeveer van 40?/kind. Kan ik dit laten wijzigen op basis van hun verhoogde inkomsten ? De kinderen zijn bij mij 1 weekend op 2, het betreft dus een scheiding in EOT waar ook het alimentatiegeld met indexering is bepaald.
Het huidige bedrag van alimentatiegeld dat ik betaal is vastgesteld op zo'n 190?/kind. Financieel is dit voor mij moeilijk draagbaar.
Kan mijn vrouw hierin stappen ondernemen indien ik dit bedrag eenzijdig verlaag ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 07 feb 2007 16:34

Beste,

Misschien kan de methode renard U helpen

http://gzbwezemaal.oletr.net/renard.htm

Meer uitleg over alimentatie vindt U hier

http://www.sbo.be/alimentatie/alimentatie1.htm

Ik denk echter niet dat rechters zich moeten houden aan deze.

Met vriendelijke groeten
Andy

Spartan

#3 , 08 feb 2007 18:35

Aan de bepalingen die werden opgenomen in een akte EOT, kan je in principe enkel "ontsnappen" als er fundamentele wijzigingen zijn aan de omstandigheden, en dat dan nog volstrekt buiten je wil...
Als dat het geval is, kan je op grond van art. 203 van het BW een verzoekschrift opstellen voor de Vrederechter, en een verlaging van de onderhoudsbijdrage vragen...

Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar m.i. zijn gewijzigde omstandigheden bij "de tegenpartij" een nogal zwak argument...

Best is toch eerst de haalbaarheid van ??n en ander te toetsen bij een professioneel...

Spartan

Reclame

BBE

#4 , 13 mar 2007 15:01

Beste,

Ikzelf heb in exact dezelfde situatie gezeten. Ik heb eerst, tot 2x toe een voorstel gedaan om dit minnellijk op te lossen (nb ik betaal 650? voor 2 kinderen). Ik heb uiteindelijk een tijdelijke vermindering gevraagd via de rechtbank en deze heeft dit zo van tafel geveegd en het nieuwe huwelijk van mijn ex heeft hieraan niets veranderd. Ik wil je de moed niet ontnemen maar je staat voor een heel moeilijk dossier... Ik kon ook aantonen dat de vermindering nodig is om niet in de "marginaliteit" te belanden en dat dit in het belang van de kinderen was om hun vader in deze situatie te zien. Als je met je ex kan praten en zij niet wordt gebrainwasht door haar nieuwe partner lijkt mij een gesprek hierover een goed beginpunt.

Succes vanwege een onfortuinlijke vader in dezelfde situatie...

j.demoor

#5 , 15 mar 2007 12:05

?Art.1288...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen INGRIJPEND wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2? en het 3? van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter.?(Gerechtelijk Wetboek).

MITS aan die voorwaarden voldaan is kan u aan de vrederechter wijziging vragen van het onderhoudsgeld voor de kinderen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Echtscheiding”