hoederecht

winnie23
Topic Starter

hoederecht

#1 , 03 dec 2011 18:09

Graag had ik wat raad gekregen. Ik heb twee kinderen waar ik al jaren alimentatie voor betaal zonder enig probleem. Nu heeft mijn oudste zoon (20) beslist om bij mij komen te wonen, hij gaat nog steeds studeren. Hoe moet het verder met de alimentatie. Hoe moet het met het kindergeld. Moet mijn ex nu alimentatie aan mij betalen. Kan ik het betalen van de alimentatie zo maar stop zetten of moet ik juridische stappen ondernemen. Waar kan ik ergens terecht om hier deftige info over te krijgen.
Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 04 dec 2011 13:29

De alimentatie is mogelijk bepaald door nog andere factoren als de verblijfsregeling.

Los hiervan is het de, tevens wettelijke, bedoeling dat beiden ouders bijdragen tot de opvoeding van hun kinderen ten belope van hun mogelijkheden. Uiteraard hebt u de mogelijkheid om dit weerom te laten herzien voor de rechtbank, het gaat immers over gewijzigde omstandigheden.

Echter, u bent beiden co-ouder en kan dit dus beter onderling regelen. Een goed gesprek met uw ex, kan jullie beiden behoeden voor weerom een fortuin aan nutteloze gerechtskosten. Ga hiervoor!
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 dec 2011 21:55

Ook al zou je met de andere ouder overeenkomen.. opletten het vonnis verplicht je wel te betalen.
Dus betaal en laat andere partij terugstorten vb op rekening van zoon.
Indien situatie zo blijft kan een wijziging van vonnis gevraagd worden.

Reclame

j.demoor

#4 , 05 dec 2011 10:03

“Art.1320.De vorderingen tot...verhoging,verlaging...van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij een verzoekschrift, dat de eiser persoonlijk of door zijn advocaat aan de (vrede)rechter moet aanbieden.”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

Ga naar de griffie en vraag daartoe een papieren formulier. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm.

Bezorg uw kinderbijslagfonds en uw werkgever een woonstattest van uw zoon.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

winnie23
Topic Starter

#5 , 10 dec 2011 20:52

hartelijk dank voor al de info

Terug naar “Echtscheiding”