loonsbeslag

anneke54
Topic Starter
Berichten: 11

loonsbeslag

#1 , 29 nov 2011 18:28

sinds vorige vrijdag heb ik bericht gekregen, dat de belastingen beslag op mijn loon leggen.
Mijn werkgever zei me, dat mijn 13de maand en mijn vakantiegeld integraal doorgestort wordt aan de belastingen.
Klopt dat? Of krijg ik toch een deeltje?

Dit gaat over een belastingschuld van mijn ex, die met de noorderzon verdween in de jaren 80 en we waren toen
met gemeenschap gehuwd. Naderhand kwam ik te weten, dat hij eigenlijk nog gehuwd was, eer hij met mij huwde.
Hij pleegde dus bigamie, wat strafbaar is. Vermits er in de jaren 80 nog geen internet was zoals nu, heb ik toen
zo goed mogelijk mijn best gedaan, om alle nodige documenten bijeen te krijgen, om een nietig verklaring van mijn
huwelijk te bekomen. Maar... de zaak werd geseponeerd bij de rechtbank. Kan ik deze zaak terug voorbrengen?

Ik voel me na al die jaren bijzonder gekrengt natuurlijk en vooral omdat het ook over een enorme schuld van hem
ging. Het meeste heb ik betaald, maar de belastingen nog niet, omdat het over een voor mij enorm hoog bedrag ging,
waarvan nu nog 47 000 euro overblijft.

Heeft iemand hier suggesties wat ik nog kan doen? En heeft men het recht om mijn vakantiegeld en nu de 13de maand
aan de fiscus te geven, zonder dat dit apart vermeld wordt in het schrijven?

Alvast heel hartelijk dank
Anneke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 01 dec 2011 11:05

“Art.391 Hij die, door de banden van het huwelijk verbonden, een ander huwelijk aangaat vóór de ontbinding van het voorgaande, wordt gestraft met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar” (8 juni 1867 Strafwetboek)

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat.Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(17 april 1878 Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering).

Verwerf de hoedanigheid van benadeelde persoon en vraag op de hoogte gebracht te worden van de seponering en de REDEN daarvan.

“Art.184.Tegen elk huwelijk dat is aangegaan met overtreding van de bepalingen van de artikelen...147...kan worden opgekomen door de echtgenoten zelf, door allen die daarbij belang hebben en door het openbaar ministerie.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)

“Art.147.Men mag geen tweede huwelijk aangaan voor de ontbinding van het eerste.”(B.W.).

Indien u zelf daartegen opkomt voor de burgerlijke rechtbank dan dient u het bestaan van het tweede huwelijk te bewijzen.

“Art.1409.§ 1. Bedragen uitgekeerd ter uitvoering van een arbeidsovereenkomst...en het vakantiegeld betaald krachtens de wetgeving op de jaarlijkse vakantie kunnen onbeperkt overgedraen of in beslag genomen worden voor het gedeelte van hun totaal bedrag boven 35 000 frank per kalendermaand. Het gedeelte van die bedragen boven 29 000 frank en tot ten hoogste 32 000 frank per kalendermaand, kan niet worden overgedragen of in beslag genomen voor meer dan 30 % in totaal, het gedeelte boven 32 000 frank en tot ten hoogste 35 000 frank per kalendermaand, kan niet worden overgedragen of in beslag genomen voor meer dan 40 % in totaal; het gedeelte boven 27 000 frank en tot ten hoogste 29 000 frank per kalendermaand, kan niet worden overgedragen of in beslag genomen voor meer dan een vijfde in totaal. Het gedeelte van genoemde bedragen dat 27 000 frank per kalendermaand niet te boven gaat, is niet vatbaar voor overdracht of beslag. Wanneer personen die inkomsten genieten bedoeld in het eerste lid één of meer kinderen ten laste hebben, wordt het voor beslag of overdracht vatbare bedrag, binnen de grenzen ervan, verminderd met 50 euro per kind ten laste...§ 2. Elk jaar past de Koning de in § 1 en § 1bis bepaalde bedragen aan, rekening houdend met het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand november van elk jaar”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

Voornoemde bedragen worden in 2011 na indexering respectievelijk 1.003 EUR, 1.077 EUR, 1.188 EUR, 1.300 EUR, 62 EUR (8 DECEMBER 2010. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 1409, § 2, van het Gerechtelijk Wetboek).

“Art.1541.Het verzet van de schuldenaar tegen wie het beslag geschiedt wordt op zijn verzoek aan de beslaglegger betekend binnen vijftien dagen na de aanzegging van het beslag, met dagvaarding om te verschijnen vóór de beslagrechter. Het verzet wordt bij exploot aangezegd aan de derde-beslagene, wat in dezelfde akte kan gebeuren.”(Ger.W.)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

anneke54
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 10 dec 2011 12:12

Hartelijk dank voor uw antwoord.

Het tweede huwelijk kan ik bewijzen en heb dat ook gedaan. Kopie van de huwelijksakte en kopies uit het burgerlijke wetboek, dat zelfs in de Filipijnen geen ander wettig huwelijk kan aangegaan worden. Toch werd dit seponeerd, maar kan ik dat terug openen? Ook al werd dit geseponeerd x aantal jaren terug?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 10 dec 2011 17:10

En wat was de motivatie?
Inderdaad belastingen kunnen zowel vakantiegeld als 13 de maand in beslag nemen.
Zolang ze niet onder de wettelijk vrijgesteld bedrag gaan kan in principe elke schuldeiser dat doen.
Weet u waar uw ex is, u bent ondertussen toch gescheiden of nog niet?

anneke54
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 11 dec 2011 22:49

ja ik ben ondertussen gescheiden en ja dank zij internet weet ik waar mijn ex is, aan de andere kant van de wereld.
Waarom vraagt u dat?

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 11 dec 2011 23:28

U bent ondertussen gescheiden ...waarom komt men dan naar u.
Uw huwelijk u kon wel scheiden maar geen ontbinding? Eerste huwelijk zal dus niet erkend zijn in België?

anneke54
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 14 dec 2011 12:38

men komt naar mij omdat wij in dat jaar eigenlijk nog gehuwd waren, in gemeenschap. Als men in gemeenschap gehuwd was voor een bepaald jaartal, kan dat dus.
Eigenlijk pleegde mijn ex dus bigamie, wat op zich al een strafbaar feit is. Maar waarom mijn 'vraag om nietigverklaring' geseponeerd werd, weet ik niet. Ja mijn ex heeft echtscheiding aangevraag, op grond van... x aantal jaar geen contact ofzo.

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 14 dec 2011 15:33

Elke gerechtelijke beslissing moet gemotiveerd zijn. Dus moet er ook een reden voor die seponering zijn.

anneke54
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 15 jan 2012 18:45

Er zouden te weinig bewijsstukken bij geweest zijn... maar ik had heel veel, zelfs zijn huwelijksakte en uittreksel van hun wetboek, dat echtscheiding niet bestaat in dat bepaald land, dus eigenlijk ook geen tweede huwelijk mogen aangaan.

Terug naar “Echtscheiding”