hoedenrecht

susjka
Topic Starter

hoedenrecht

#1 , 17 nov 2011 17:34

hoederecht aanvragen via een kortgeding of via de jeugdrechtbank?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 17 nov 2011 20:00

De term hoederecht is niet meer gangbaar.

Heden heb je enerzijds co-ouderschap, dat men zowiezo aan beide ouders toekend,
anderzijds heb je bilocatie, zijnde: een gelijkmatig verblijfsregeling van de kinderen, in hun eigen belang.
De mogelijkheid tot bilocatie dient volgens de wet op zijn minst onderzocht te worden.

Komen de ouders onderling tot een beter passende verblijfsregeling, dan geeft de rechtbank hiervoor de toestemming.

Bestaan er gegronde redenen waarom één der ouders aan het verantwoord co-ouderschap van de andere dient te twijfelen,
kan deze ouder de rechtbank verzoeken om een ongelijkmatige verblijfsregeling op te leggen.
Dit verzoek mag u stellen zowel op het vredegerecht als voor de rechtbank van kort geding , in het kader van tijdelijke maatregelen.
Voor minderjarige kinderen zal dit verzoek echter ten gronde worden behandeld door de jeugdrechtbank.

Wanneer u de verschillende draden op dit forum doorneemt, zal u tot de vaststelling komen dat een ongelijke verblijfsregeling;
in de meeste gevallen, voor een blijvende onmin zorgt tussen de ouders, en dit tegen het belang van de kinderen in.
Handige documenten voor Personenrecht

susjka
Topic Starter

#3 , 18 nov 2011 17:05

Ah ok
Maar het zit zo , de moeder heeft nu via kort geding aangevraagd dat ons dochter bij haar moet komen wonen.
Maar zij is nu 2 maand geleden vertrokken en woont nu 100 km verder. Ze heeft toen ons dochter gewoon bij mij achter gelaten. En bellen doet ze ook niet.
Kan een rechter in kort geding gewoon beslissen dat mijn dochter bij haar moet gaan wonen , terwijl ze hier op school zit en haar vertrouwde omgeving ook hier is.
Want ze woont samen bij een nieuwe man, en ze heeft geen werk. zou het raar vinden dat daar geen sociaal onderzoek naar komt.
+ ze is 3 jaar geleden al eens een jaar uit haar ouderlijk macht gezet geweest door de jeugdrechtbank.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 18 nov 2011 18:06

De rechter van kort geding is bevoegd om tijdelijke regeling te vonnissen.
Als je de hier verhaalde argumenten aan hem voorlegd, acht ik het goed mogelijk dat: hij oordeelt om de huidige situatie aan te houden.
Alvast tot een uitspraak ten gronde volgt door de jeugdrechtbank.
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 nov 2011 22:44

Zorg dat je alle info van de vorige keer bijhebt.
Hoe oud is de dochter?
Feit dat dochter nog steeds bij u ingeschreven is...
Uw toekomstige ex is toch al afgeschreven anders daar werk van maken.
Niet vergeten een deurwaarder vaststelling overspel te laten doen.

susjka
Topic Starter

#6 , 19 nov 2011 00:12

Mijn dochter is 5, bijna 6.
Ze zijn haar aant schrappen via ambtswegen , want ze weigerd haar adres te veranderen.
ja mijn dochter woont nog bij mij.
Gaat dat dan nog , dat laten vaststellen door een deurwaarder? Dacht dat da niet meer meespeelde

Terug naar “Echtscheiding”