Jongste zoontje gedoopt zonder mijn medeweten

poohke81
Topic Starter

Jongste zoontje gedoopt zonder mijn medeweten

#1 , 07 nov 2011 11:27

Hallo,

Mijn jongste zoontje is gisteren blijkbaar gedoopt zonder dat ik daar iets van wist.
Ik had mijn ex-man voorgesteld ons jongste zoontje te dopen als ons oudste zoontje zijn 1ste communie deed.
Hij wou dat niet doen omdat hij vond dat elk kind zijn eigen feest moest hebben.
En nu doopt hij onze zoon met zijn dochtertje dat hij ondertussen samen met zijn vriendin heeft.

Kan dat zomaar?
Ik als mama was er niet bij, mijn vader als peter was daar niet bij?
Kan ik dat doopsel niet ongeldig laten verklaren.

wij zijn gescheiden, wij hebben gezamelijk ouderlijk gezag, en de kinderen gaan om de 14 dagen een weekend naar de papa
Waar haalt hij het recht dan vandaan om dat zonder mijn medeweten te doen?
Ik heb er niets op tegen dat ons zoontje gedoopt zou worden, maar ik ben nu wel tegen het principe dat ik en mijn familie hier niet bij konden zijn!

Hopelijk kan iemand hier mij wat advies geven

groeten
P

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 nov 2011 11:33

"Ontdopen" valt onder het Kerkelijk Recht. Kan niet met burgerlijke rechtspraak afgedwongen worden. Dopen heeft trouwens geen enkel burgerrechtelijk gevolg.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ovan

#3 , 07 nov 2011 13:48

Dit is een spijtige zaak. Je hebt in huidige context alle reden om hier een punt van te maken.
Je zou aan je ex kunnen vragen.. "je begrijpt dat ik bij zo'n gebeurtenis aanwezig wil zijn. Hoe ga je dat nu oplossen?"
Laat hem in eerste instantie zoeken naar de oplossing. Het is t.a.v. het co-ouderschap een onaanvaardbaar gedrag. Maar mensen kunnen fouten maken, geef hem eerst de kans om het op te lossen.
Dit staat in de wet:
Artikel 374 B.W.
§ 1. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen en geldt het in artikel 373, tweede lid, bepaalde vermoeden.
Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders. Hij kan eveneens bepalen welke beslissingen met betrekking tot de opvoeding alleen met instemming van beide ouders kunnen worden genomen....
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

Reclame

eylis

#4 , 07 nov 2011 15:12

anderzijds heb ik ook de indruk dat de andere ouder dit (waarschijnlijk) onbewust deed om een conflictsituatie te provoceren. Immzers, als ik het goed begrijp, wist hij dat je akkoord was om de doop te roganiseren. Hij heeft het op eigen initaitief en zonder je te verwittigen vroeger gedaan dan gepland.
Ik stel me voor dat je rustig kan laten weten dat dit niet de afspraak was, dat hij dit gezien het wettelijke co-ouderschap dit niet mag/kan doen. Maar dat je voor de vrede en verstandhouding dit voorval niet laat escaleren in een totale vertrouwensbreuk. Maar dat je wél verwacht dat voor volgende beslissingen en afspraken de andere ouder wél zijn wettelijke plichten ter harte neemt.
Zoals ovan wetsartikel 374 aanhaalt: laat dit ook eens lezen aan de ander ouder;dan beseft hij ineens dat de wetgeving daar zeer expliciet over is.
dopen, eerste/plechtige communice en trouwen zijn feesten waar jullie samen over beslissen en samen aanwezig kunnen zijn. Met of zonder nieuwe partners, maar in de eerste plaats de ouders.
Ik vermoed dat tegen de eerste communice de papa zijn frank wel gevallen zal zijn.
En troost je: tegen dan is dat ook een bewuste ervaring voor het kind. Terwijl het doopsel nog niet echt een belevenis voor het babytje is...
onafgezien van dat koude water dan :-)

Terug naar “Echtscheiding”