nog niet gescheiden...wat met eventuele erfenissen??

Gast
Topic Starter

nog niet gescheiden...wat met eventuele erfenissen??

#1 , 17 dec 2005 23:32

Hallo,
ben vandaag weer iets meer te weten gekomen in de bank...ben begonnen aan pensioensparen, maar nu blijkt dat mijn ex (reeds een jaar het huis uit maar nog niet gescheiden!) daar eventueel beheersrecht op heeft totdat de kinderen meerderjarig zijn...kan ik dit beheersrecht tijdelijk aan iemand anders geven...totdat alles geregeld is met scheiding of is dit onmogelijk?
mijn ouders beginnen zich al zorgen te maken...ik ben enige erfgename, maar stel je voor dat ik er morgen niet meer ben...zou dan hun ex-schoonzoon hun eigendom kunnen beheren daar de kinderen nog minderjarig ben...kan ik dit vermijden??

groetjes Emilie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 18 dec 2005 07:29

Art. 374.Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...Art. 375....indien een van beiden overleden of afwezig is dan wel in de onmogelijkheid verkeert zijn wil te kennen te geven, oefent de andere dat gezag alleen uit.Art.376...dan heeft alleen de ouder die dat gezag uitoefent, het recht om de goederen van het kind te beheren en het kind te vertegenwoordigen... Art. 379.De ouders die belast zijn met het beheer van de goederen van hun minderjarige kinderen, zijn rekening en verantwoording verschuldigd...Iedere rechterlijke beslissing waarbij uitspraak wordt gedaan over geldsommen die toekomen aan een minderjarige, beveelt ambtshalve dat voornoemde geldsommen worden geplaatst op een rekening die op zijn naam is geopend. Behoudens het recht op wettelijk genot, is de rekening onbeschikbaar tot het tijdstip van de meerderjarigheid van de minderjarige.(Burgerlijk wetboek)

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”