Verhuis -en herinrichtingskosten

cocohilde
Topic Starter
Berichten: 132

Verhuis -en herinrichtingskosten

#1 , 16 okt 2011 11:52

Kan ik bij de boedelverdeling aan mijn ex die in de woning blijft een verhuis-en herinrichtingsvergoeding vragen?

Ik moet immers opnieuw beginnen en vele dingen in mijn woning laten doen oa schilderen, behangen, verlichting, gordijnen........Hij heeft deze kosten niet.

Heeft iemand ervaring?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 16 okt 2011 23:18

Kan je daar geen minnelijke schikking over bekomen?
Handige documenten voor Personenrecht

cocohilde
Topic Starter
Berichten: 132

#3 , 17 okt 2011 07:04

Ik zou een minnelijke regeling willen, maar helaas dit is niet mogelijk.


Om je een voorbeeld te geven: mijn ex bewoond al 3 jaar het huis, hij maakte de inventaris.

Zijn lijst, 250 artikelen. Mijn inventaris meer dan 850 stuks en ik ben ook niet de messen, de vorken en de lepels gaan tellen

om aan 850 stuks te komen. Dus ga met zo iemand nog is onderhandelen. Iedereen die bruikbare tips heeft, graag!!!

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 17 okt 2011 13:17

Mss net te weinig gegevens in je posting, maar we proberen te antwoorden voor een echtscheiding zonder huwelijkscontract, waar de vereffening en verdeling van gaande is.
De inboedel is dus een deel van de onverdeeldheid, waar u beiden eigenaar van bent.
Indien u niet akkoord gaat met de inventaris dan kan u dat aan de boedelnotaris duidelijk maken.
Volgens wet kan u dan eisen dat de inventaris door een deskundige wordt opgemaakt.
Bedenk echter dat aan deze 'deskundigheid' een gevoelig prijskaartje vasthangt!

Bewoning: indien u medeëigenaar bent van de woning, en er bij vonnis niets werd bepaald omtrent onderlinge vergoedingen,
dan kan u een woonvergoeding van uw ex eisen voor de vermelde 3 jaren.
Deze is dan gelijk aan de helft van de huurwaarde van de woning, een schuld die wordt geactualiseerd op het moment van uit onverdeeldheid treding.
Stel een rijwoning met een huurwaarde van 800 euro per maand, kan u dus 3 X 12 X 400 euro voor vorderden voor de voorbije 3 jaren.

Een verhuis kan u regelen met het huren van een ladderlift en een bestelwagen, mogelijk aangevuld met verhuizers van een ocmw-dienst,
dat zou slechts een fractie van bovenvermelde woonvergoeding mogen kosten.
Waardoor u voldoende overhoudt voor inrichtingskosten.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”