datum ontbinding huwgemeenschap voor vereffening/verdeling?

miekemuis
Topic Starter
Berichten: 23

datum ontbinding huwgemeenschap voor vereffening/verdeling?

#1 , 22 jan 2007 19:34

In het geval eerst een procedure voor dringende maatregelen bij de vrederechter wordt gevoerd, gevolgd door een vonnis dat nageleefd wordt, en dan weer gevolgd (vijf maanden later) door een procedure bij de rechtbank van eerste aanleg tot het bekomen van de echtscheiding, die uiteindelijk ook uitgesproken wordt na 1,5 jaar. Welke datum wordt dan genomen voor het bepalen van de datum waarop het huwelijksstelsel (gemeenschap van goederen in dit geval) eindigt in functie van de vereffening/verdeling? Kan er eventueel verwezen worden naar betreffende wetsartikelen, precedenten enz... en is het antwoord steeds eenduidig of zijn er uitzonderingen?

Met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2007 19:55

Gerechtelijk Wetboek
Art. 1278. <W> Het vonnis of arrest waarbij de echtscheiding wordt (uitgesproken), (heeft ten aanzien van de persoon van de echtgenoten gevolg vanaf de dag waarop de beslissing in kracht van gewijsde is getreden, en) heeft ten aanzien van derden zijn gevolgen vanaf de dag van de overschrijving. <W> <W>
(Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld en, wanneer er meer dan ??n vordering is, tot op de dag waarop de eerste is ingesteld, ongeacht of zij werd toegewezen of niet.) <W>
(Ingeval een van de echtgenoten overlijdt voor de echtscheiding is overgeschreven doch nadat het vonnis waarbij de echtscheiding is uitgesproken in kracht van gewijsde is gegaan, worden de echtgenoten tegenover derden als uit de echt gescheiden beschouwd, onder de opschortende voorwaarde van overschrijving overeenkomstig artikel 1275.) <W>
(De rechtbank kan, op vordering van ??n van de echtgenoten, indien zij dit wegens uitzonderlijke omstandigheden die eigen zijn aan de zaak, billijk acht, in het vonnis waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken, beslissen dat bij de vereffening van de gemeenschap geen rekening zal worden gehouden met sommige goederen die zijn verworven of met sommige schulden die zijn aangegaan sedert het tijdstip dat de echtgenoten feitelijk gescheiden leefden.) <W>
De partijen kunnen dergelijke vordering ook instellen in de loop van de vereffening van de gemeenschap.


Het instellen van de vordering = dagvaarding in echtscheiding.

De uitzondering vindt u hierboven "uitzonderlijke omstandigheden eigen aan de zaak". De door u geschetste zaak valt hier niet onder.

scorpioen

miekemuis
Topic Starter
Berichten: 23

#3 , 23 jan 2007 08:20

Bedankt voor het antwoord.
Toch nog enkele kritische vragen:
- stel dat er een hele tijd zou verlopen tussen de aanvang van de feitelijke scheiding (??n partner die de woning verlaat, alimentatie betaalt volgens vonnis van de vrederechter enz...) en het indienen van het eerste verzoek, omwille van pogingen te komen tot een eot... wordt daar dan in geen enkel geval mee rekening gehouden?
- In mijn geval: mijn advokate zowel als de vereffenende notaris hadden als ontbindingsdatum de datum van de uitspraak van de vrederechter genomen. Mijn ex-man verbleef toen al een jaar voor zijn werk in het buitenland, maar kwam wel nog ??n keer per maand naar huis 'om de boel te controleren'... Hij had in het buitenland ook een eigen rekening (waarop zijn 'tweede' loon werd gestort), waar ik nooit iets van gezien heb: geen papier, geen rekeninguittreksels, en uiteraard ook geen geld; hij had daar, nog voor de uitspraak van de vrederechter, een vriendin die zwanger was van hem... Welke reden kan hij hebben om de datum ontbinding huwgemeenschap zo fel te betwisten dat we ook hiervoor in de rechtbank zijn beland? Tussen de uitspraak van de vrederechter en het eerste verzoek tot echtscheiding zit een periode van 5 maand, waarin alles (definitief) 'gesplitst' werd. Ik heb in die periode geen schulden gemaakt en mijn loon was ongeveer de helft van dat van mijn man. De reden dat hij mij een plezier zou willen doen is het zeker niet, zo ver ben ik al....

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2007 10:53

De wet voorziet enkel een uitzondering ingeval van "uitzonderlijke omstandigheden eigen aan de zaak"

Dit lijkt mij in uw geval niet zo te zijn.

Welke redenen uw ex kan hebben weet ik niet.

scorpioen

miekemuis
Topic Starter
Berichten: 23

#5 , 26 jan 2007 18:02

Ik begrijp dat je niet in zijn hoofd kan kruipen... ik vroeg me gewoon af of er misschien juridische 'kleine lettertjes' zijn waar ik me niet van bewust ben in het verschuiven (naar een latere datum) van de ontbinding van het huwelijksstelsel... Logisch lijkt me dit net wat de meeste mensen niet willen, dus vermoed ik toch dat er iets moet achter zitten... Zou het kunnen dat het iets te maken heeft met zijn buitenlandse rekening? Hij heeft, sinds de uitspraak van de vrederechter, toch vijf maanden tijd gehad om weet ik wat allemaal te doen of te laten verdwijnen/veranderen op die rekening.... Hij heeft wel deze rekening op de inventaris bij de notaris genoemd, maar hij weigerde halsstarrig er ook maar ??n uittreksel van voor te leggen... ook dit zet me aan tot enig wantrouwen...

Terug naar “Echtscheiding”