Fiscaal co-ouderschap verplicht?

Sterretje00
Topic Starter
Berichten: 14

Fiscaal co-ouderschap verplicht?

#1 , 06 okt 2011 13:47

Mijn ex en ik zijn in 2008 uit elkaar gegaan, in 2009 was onze scheiding officieel een feit.
We hebben een EOT opgesteld. Hierin staat dat ons kind bij mij gedomicilieerd is en bij mij fiscaal ten laste is. De eerste belanstingaangifte sinds onze scheiding is nu een feit, en nu blijkt dat mijn ex-man ons kind fiscaal heeft doorgegeven als zijnde ten laste van hem (hij ging er van uit dat co-ouderschap ook voor 50% fiscaal ten laste was, maar blijkbaar is er een verschil tussen co-ouderschap en fiscaal co-ouderschap)
Hij is naar de belastingcontroleur moeten gaan, en zo is hij te weten gekomen dat hij ons kind niet fiscaal kan inbrengen (en dus de kosten van kinderopvang ook niet kan inbrengen).

Hij vraagt nu dat ik afstand doe van mijn 100% fiscaal voordeel, dat ik een document teken waarin er verklaard wordt dat we ons kind ieder voor de helft fiscaal ten laste hebben.

In mijn ogen volg ik het EOT dat hij ondertekend heeft, nl. 100% fiscaal ten laste van de moeder.

Ben ik nu verplicht om dit te splitsen?
Het kindergeld wordt wel maandelijks door 2 gedeeld (dit staat ook zo in EOT)

Hij heeft een nieuwe relatie en ze verwachten een kindje samen.
Heeft het voor hem voor- of nadelen als hij ons kind ook ten laste zou hebben (voor 50%)?

Hij wil van geen enkele wijziging weten als ik iets vraag (zo hebben we week-weekregeling en zou ik graag in de grote vakantie één keer 2 weken willen hebben om langer dan 1 week op vakantie te kunnen gaan maar dit kan niet voor hem), maar hij verwacht nu wel dat ik meteen teken, anders brengt hij de zaak voor bij een vrederechter.

Ben ik verplicht te tekenen en mijn voordeel af te staan? Of moet hij het EOT volgen en behoud ik mijn 100% fiscaal recht? Wat in geval van een vrederechter? Kan ik dan mijn recht behouden of ga ik de helft moeten afgeven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lucke
Berichten: 183

#2 , 06 okt 2011 14:26

Voor het kindergeld:
Het heeft voor jullie beide voordelen mocht het kind bij hem ten laste staan.
Hij zal meer kinderbijslag krijgen vermits hij 2 kinderen ten laste heeft.
Jullie delen het bedrag nu reeds door 2,... jullie zouden er dus beide voordeel aan hebben.

Sterretje00
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 06 okt 2011 14:31

Maar als hij met zijn nieuwe vriendin een kindje heeft, denk je dan echt dat hij dat kindergeld dan door 2 gaat delen?
Dan gaat hij bekijken wat ik zou krijgen nu ik er maar eentje heb, en daar zou ik de helft van krijgen (dus evenveel zoals nu), en de rest zou hij houden + fiscaal voordeel verlies ik dan helemaal, heb nu 100% + extra voordeel omdat als ik alleenstaande belast word.

Reclame

duma
Berichten: 2871

#4 , 07 okt 2011 10:12

Kan je een EOT aanpassen zodat hij verplicht is dat door twee te delen?

Misschien kan je hem voorstellen om het zo te doen, indien de vakantie regeling ook wordt aangepast naar 2 weken - 2 weken?

Sterretje00
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 07 okt 2011 13:34

Ik heb hem voorgesteld dat ik zou tekenen en dus de helft van het fiscaal voordeel zou afstaan aan hem, onder voorwaarde dat hij akkoord zou gaan met 2 weken-regeling tijdens de vakantie. (dat kost hem niks, ik maak dan verlies qua belastingen), maar daar kon hij niet mee akkoord gaan zei hij.

Dan stopt het voor mij en zal het afwachten worden of hij effectief naar de vrederechter zal gaan.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 08 okt 2011 17:11

“Art.132.Het bedrag dat krachtens artikel 131 wordt vrijgesteld ,wordt verhoogd met de volgende toeslagen voor personen ten laste:...Art.132bis. De toeslagen bedoeld in artikel 132, eerste lid, 1° tot 6°, worden verdeeld over twee belastingplichtigen die geen deel uitmaken van hetzelfde gezin maar samen het ouderlijk gezag uitoefenen over één of meer kinderen ten laste die recht geven op de bovenvermelde toeslagen en waarvan de huisvesting GELIJKMATIG is verdeeld over de beide belastingplichtigen:
- hetzij op grond van een geregistreerde of door een rechter gehomologeerde overeenkomst waarin uitdrukkelijk is vermeld dat de huisvesting van die kinderen gelijkmatig is verdeeld over beide belastingplichtigen en dat zij bereid zijn de toeslagen op de belastingvrije som voor die kinderen te verdelen;
- hetzij op grond van een rechterlijke beslissing waarin uitdrukkelijk is vermeld dat de huisvesting van die kinderen gelijkmatig is verdeeld over beide belastingplichtigen.
In dat geval worden de toeslagen bedoeld in artikel 132, eerste lid, 1° tot 5°, waarop die kinderen recht geven, en die worden vastgesteld ongeacht of er al dan niet andere kinderen zijn in het gezin waarvan ze deel uitmaken, voor de helft toegekend aan elk van de belastingplichtigen.
In het geval bedoeld in het eerste lid wordt de in artikel 132, eerste lid, 6° bedoelde toeslag, voor de helft toegekend aan de belastingplichtige die geen aftrek vraagt van de uitgaven voor kinderoppas bedoeld in artikel 104, 7°.
Een afschrift van de rechterlijke beslissing of de overeenkomst bedoeld in het eerste lid, moet ter beschikking van de administratie worden gehouden zolang minstens één van de kinderen waarover het ouderlijk gezag gezamenlijk wordt uitgeoefend en waarvan de huisvesting gelijkmatig is verdeeld, recht geeft op de in dit artikel bedoelde toeslagen.
Dit artikel is slechts van toepassing indien uiterlijk op 1 januari van het aanslagjaar de in het eerste lid bedoelde overeenkomst is geregistreerd of gehomologeerd of de in het eerste lid bedoelde rechterlijke beslissing is genomen.
Dit artikel is niet van toepassing op de in de eerste lid bedoelde toeslagen met betrekking tot een kind waarvoor onderhoudsuitkeringen als bedoeld in artikel 104, 1° , worden afgetrokken door één van de hierboven bedoelde belastingplichtigen.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

Zie volledigheidshalve http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

‘Hierin staat dat ons kind bij mij gedomicilieerd is en bij mij fiscaal ten laste is‘ en ‘Ben ik nu verplicht om dit te splitsen?’

U bent hiertoe niet verplicht. Een EVENTUELE overeenkomst dient geregistreerd OF door een rechter gehomologeerd te zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sterretje00
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 11 okt 2011 12:13

Bedankt voor deze uitleg!

lucgescheiden
Berichten: 2810

#8 , 11 okt 2011 12:29

"Voor het kindergeld:
Het heeft voor jullie beide voordelen mocht het kind bij hem ten laste staan.
Hij zal meer kinderbijslag krijgen vermits hij 2 kinderen ten laste heeft.
Jullie delen het bedrag nu reeds door 2,... jullie zouden er dus beide voordeel aan hebben."

Je verliest daarmede wel het totaal overzicht!
Wat gaat dat "meer kinderbijslag" concreet betekenen 50 euro per maand?
Dat zou dus een 600 euro per jaar betekenen, welke nogeens in twee dient te worden gedaan...
Als de andere ouder inmiddels b.v. een woonst aankoopt, kan deze ouder de kinderen niet inbrengen voor b.v. vermindering op de kadastrale belasting, en andere zaken.
M.a.w. het gaat niet op om u louter op dit verschil, in kinderbijslag, te fixeren, doch wel om het totaal plaatje te overzien.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”