Vraagje over alimentatie

nathalie43
Topic Starter
Berichten: 1

Vraagje over alimentatie

#1 , 29 sep 2011 22:26

Goedenavond,

Ik ben een gescheiden moeder en heb twee kinderen 16 en 14 jaar van mijn exman.
We gaan heel goed met elkaar om dus daar zijn geen problemen.
Mijn exman betaalt alimentatie rechtstreeks aan de bijstand .( Heb een aanvullende uitkering.)
Nu heeft mijn oudste zoon besloten om bij zijn vader te gaan wonen en de jongste blijft hier.
Hoe gaat het dan met de alimentatie ik neem dan aan dat hij niks meer hoeft te betalen omdat hij dan volledig zorgt voor 1 kind en ik voor de ander.
Vervalt dan het hele alimentatie gebeuren ?? We hebben dan beide ieder de zorg voor 1 kind.

Alvast bedankt :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 30 sep 2011 16:42

Zoals reeds vele keren terug te vinden is op dit vonnis,
schrijft de wet voor dat beide ouders bijdragen aan de opvoeding van de kinderen in verhouding tot hun middelen.
Er zal aldus ook een vonnis bestaan dat de alimentatie regelt.
Zolang dit niet werd herzien, dient dit opgevolgd te worden.
Het is niet omdat een kind van adres wijzigt, dat de opvoedingskosten wijzigen.

U zal uw zoon niet meer ten laste hebben, en daardoor mss minder belastingsaftrek genieten.
Indien de vader het kindergeld van 1 kind naar zich trekt, zal ook het kindergeld dalen.
M.a.w. de verhouding tot éénieders middelen zou eveneens kunnen wijzigen.

Gezien u goed met elkaar om gaat, is het aan te raden om deze zaken samen onder de loep te nemen.
Handige documenten voor Personenrecht

kristin
Berichten: 204

#3 , 30 sep 2011 17:51

je kan best aan elkaar gewoon alimentatie betalen, dit is dan wel een nuloperatie, maar dan kan je wel alimentatie inbrengen in de belastingen.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 01 okt 2011 10:09

“Art.372.Een kind blijft onder het GEZAG van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid...“(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Ik ben een gescheiden moeder en heb twee kinderen 16 en 14 jaar’

Ook de 16-jarige is minderjarig en kan dus niet eigenmachtig beslissen waar hij woont.

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(B.W.).

‘ik neem dan aan dat hij niks meer hoeft te betalen omdat hij dan volledig zorgt voor 1 kind en ik voor de ander’

Dit houdt niet in dat u daardoor naar evenredigheid van uw MIDDELEN zorgt voor het onderhoud van uw beide kinderen,ook al zouden de LASTEN dezelfde zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”