Beste forumleden,
Ik zit met volgende vraag:
Mijn vrouw is een aantal jaren gescheiden en heeft voor haar huwelijk met haar ex een huis geschonken gekregen van haar ouders.
Tijdens haar huwelijk is zij samen met haar ex een lening aangegaan van 44.000€ om het huis te verfraaien. (nieuwe keuken etc..)
Tijdens haar huwelijk heeft zij samen met haar ex de lening gedeeltelijk afbetaald en na de echtscheiding is de lening op haar naam overgezet en betaald zij de lening volledig zelf af.
Laat ons om het simpel te houden zeggen dat er tijdens het huwelijk de helft afbetaald is (dus 22.000€)
Nu zet de advocaat van haar ex dat deze recht heeft op het volledige bedrag van de lening die zij hebben aangegaan omdat:
- verarming van het gemeenschappelijk vermogen van 44.000€ dat volledig ten voordele van mijn vrouw.
Naar mijn mening is dit dus niet correct want mijn vrouw is de overige 22.000 alleeen aan het afbetalen en dus is volgens mij de verarming van het gemeenschappelijk vermogen maar 22.000€ ipv 44.000€
ik dacht ook dat het gemeenschappelijk vermogen (zowel schulden als baten) toebehoorde aan beide echtgenoten 44.000€ - 22.000€ (wat mijn vrouw alleen aan het afbetalen is) = 22.000
Van deze 22.000€ heeft mijn vrouw mee de helft afbetaald dus volgens mij moet zij enkel 22.000 - 11.000 = 11.000€ terugbetalen aan haar ex.
Ik weet dat dit geen rekening houdt met de bijkomende waardevermeerdering van het OG (Just to keep it Simple)
Is mijn redenering hier correct ?
Alvast bedankt voor jullie reacties!