Betekening van vonnis: verkeerde interpretatie

Spartan
Topic Starter
Berichten: 7

Betekening van vonnis: verkeerde interpretatie

#1 , 19 jan 2007 08:52

Na een verzoekschrift (begin mei 2006) aan de Vrederechter om de onderhoudsbijdrage te verlagen, is deze in zijn vonnis (einde november 2006) daar op ingegaan. Wel is het nieuwe bedrag hoger dan de "voorlopige bedragen" die ik betaalde tijdens de duur van de procedure.
In het vonnis legt de Vrederechter dan ook de verplichting tot het betalen van het nieuwe bedrag vanaf het begin van de procedure.
Dat is m.i. volstrekt normaal ?n billijk.
Ik wachtte dan ook de betekening van het vonnis door mijn ex af, ermee rekening houdende dat zij die "achterstallige" bedragen dan zou willen invorderen.
Tot mijn grote verbazing (ontzetting is een beter woord) vordert haar gerechtsdeurwaarder (en het vonnis hiervoor als titel gebruikend) ook nog zgn. achterstallige indexering op het oude bedrag (t.e.m. de wettelijke verjaringstermijn van 5 jaar)!

In de EOT werd indertijd inderdaad gesteld dat de toen afgesproken bedragen moesten/mochten ge?ndexdeerd worden, maar daar werd na een paar jaar in gemeen overleg van afgezien, omdat mijn ex mij ook wou laten meebetalen voor kosten die niet voorzien waren in het convenant EOT...Dat kwam overeen uit, dachten we zo..., maar -dom of goedgelovig, jullie kiezen zelf maar- ik heb dat niet op papier...

Dit feit werd echter w?l opgenomen in mijn verzoekschrift, ?n werd aangeraakt in de debatten.
Het vonnis zelf spreekt hier echter met geen woord over...

Zie ik het nu goed als ik denk dat dit "bevel" van de gerechtsdeurwaarder niet geldig is, omdat er in de titel nergens te lezen staat dat deze sommen mogen gevorderd worden? Tenslotte wijzigt het vonnis toch de financi?le voorwaarden van het convenant EOT ten gronde?

Zo ja, wat moet ik dan doen om te beletten dat er beslag kan gelegd worden op mijn roerende goederen en op mijn wedde? (Het bevel spreekt immers van "onmiddellijk" en " de eerste vrije dag"...)

Zo neen, heb ik dan nog een andere mogelijkheid tot "low cost" verweer?
(Ik heb een bescheiden wedde als ambtenaar, en na aftrek van het onderhoudsgeld rest er mij nog ongeveer ? 800,00 per maand om ?lles van te betalen, inclusief huur, electriciteit en verwarming...)

Heel veel dank bij voorbaat voor enig advies!!!!!

Spartan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2007 00:37

Het nieuwe bedrag is geldig vanaf de datum door de vrederechter bepaald.

Tot die datum geldt de overeenkomst EOT. Dus met de indexatie.

U hebt geen bewijs van het feit dat de indexatie werd kwijtgescholden.

Ik vrees voor u dat u die dus zult moeten betalen.

scorpioen

Spartan
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 21 jan 2007 09:48

Beste Schorpioen,

Bedankt voor je reactie.
En inderdaad, ik vrees dat je gelijk hebt...
Gelukkig heb ik (blijkbaar) recht op een pro-deo, en de mensen van het "eerste advies" gaven me de raad om die beroep te laten aantekenen tegen het vonnis van de Vrederechter...
Die had nl. -omdat hij kennis had van de feitelijke toestand (omdat het in mijn verzoekschrift werd vermeld ?n omdat het ook tijdens de debatten werd aangehaald, en niet werd tegengesproken door de andere partij)- dit gegeven ook in zijn vonnis kunnen opnemen, en dan zouden de bepalingen van de EOT niet meer gelden...
Ik heb hier eerlijk gezegd mijn twijfels bij (want wat als ook de verlaagde bijdrage terug ter discussie zou worden gesteld), maar ik denk dat ik momenteel niet veel anders kan doen: de gevorderde som is t? hoog: zelfs met een ?rg "vriendelijk" aflossingsschema zou het me jaren duren om hieraan te voldoen...(uitvoerend beslag op mijn roerende goederen -ik heb er geen andere- zou ook niet veel opbrengen, maar ook dat wil ik proberen te vermijden).
Als je nog tips of ideetjes mocht hebben: van harte welkom !

Spartan

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”