Zwanger van nieuwe vriend maar nog niet gescheiden

HelenaVi
Topic Starter
Berichten: 4

Zwanger van nieuwe vriend maar nog niet gescheiden

#1 , 21 sep 2011 21:18

Ik heb al allerlei uitspraken en ideën gehoord hierover en nu weet ik het echt niet meer!

Mijn (ex) man en ik zijn feitelijk gescheiden sinds 1 juni 2011. We wachten met ons verzoekschrift voor onze EOT tot en met 1 december dan zijn we 6 maanden feitelijk gescheiden en moeten we maar 1 maal voor de rechtbank verscheinen. Dit zou dan tegen eind december/ begin januari zijn. Laten we zeggen dat ik dan wettelijk gescheiden ben eind Januari.

Nu ben ik zwanger van mijn nieuwe vriend en ben ik uitgerekend op 14/05/2012. De "verwekking" is gebeurt midden augustus. Toen was ik al iets meer dan 2 maand feitelijk gescheiden van mijn man.

Volgens het wetboek:

a) Art 315BW:
" De echtgenoot is de vader van de kinderen geboren binnen het huwelijk van de moeder of binnen de 300 dagen na de ontbinding of nietigverklaring van het dit huwelijk.

b) uitzonderingen:

(ii) Art. 316bis BW:

Vijf gevallen waarin het vaderschap van de echtgenoot onwaarschijnlijk is:

3. Geval 4 (art. 316bis, 2e BW)
Kind is geboren meer dan 300 dagen na de datum waarop de echtgenoten, zoals moet blijken uit het bevolkingsregister, op verschillende adressen zijn ingeschreven.


Dit wil dus zeggen als ik terugtel bij mijn uitgerekende bevallingsdatum: (300 dagen is gelijk aan 9 maand)
14/05
14/04 1 maand
14/03 2 maanden
14/02 3 maanden
14/02 4 maanden
14/01 5 maanden
14/12 6 maanden
14/11 7maanden
14/10 8 maanden
14/09 9 maanden.


Dit wil dus zeggen volgens het wetboek dat ik mij geen zorgen moet maken zolang ik al feitelijk gescheiden was op de dag van de verwekking.

Of zit ik er nu totaal naast????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38678

#2 , 22 sep 2011 09:49

U woont op het ogenblik van de geboorte al 300 dagen officieel op een ander adres? Wel dan is het in orde.
De vrederechter heeft u daarvoor toestemming gegeven?

HelenaVi
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 22 sep 2011 12:09

Moet de vrederechter hiervoor toestemming geven?

Wij gaan scheiden op basis van EOT en wachten af tot we 6 maanden niet meer samenwonen (feitelijk gescheiden) zodat we maar 1 maal voor de rechter moeten verschijnen.

Ik had vernomen dat een bewijs van woonst van beide echtgenoten bewijs is van feitelijk gescheiden. Is dat dan zo niet?

Reclame

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 sep 2011 12:39

Moet de vrederechter hiervoor toestemming geven?

?
Om zwanger te worden niet. :lol:

jojan
Berichten: 739

#5 , 22 sep 2011 12:44

Over wat zou u zich zorgen moeten maken?

HelenaVi
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 22 sep 2011 14:30

Ik vraag me nu af of gewoon een bewijs van woonst genoeg is om feitelijk gescheiden te zijn. Of moet een feitelijke echtscheiding uitgesproken of geregeld worden via het vredegerecht? Wil gewoon zeker zijn dat het kind niet op mijn exman komt. Indien het klopt van de meer dan 300 dagen en een bewijs van woonst genoeg is voor te bewijzen dat we feitelijk gescheiden zijn moet ek mij inderdaad geen zorgen maken :)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 sep 2011 16:23

Burgerlijk Wetboek Art. 316bis. Tenzij de echtgenoten op het tijdstip van de aangifte van de geboorte een gemeenschappelijke verklaring afgelegd hebben, is het in artikel 315 bedoelde vermoeden van vaderschap niet meer van toepassing :
[...] 2° wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen na de datum waarop de echtgenoten, blijkens het bevolkingsregister, het vreemdelingenregister of het wachtregister, op verschillende adressen zijn ingeschreven, voor zover ze nadien niet opnieuw zijn ingeschreven op hetzelfde adres;

U kan dus gerust zijn ... tenzij uw kind veel te vroeg geboren wordt.

Veel succes met je kleine.

HelenaVi
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 26 sep 2011 09:15

Hartelijk dank voor het antwoord. Ben nu toch al veel geruster :o)

Terug naar “Echtscheiding”