Echtscheiding

eddievdpeer
Topic Starter
Berichten: 20

Echtscheiding

#1 , 17 jan 2007 22:02

Hallo, Ik ben gehuwd in Belgie, woon al 10 jaar in Spanje en ben hier gedomicilieerd. Nu wil ik me laten scheiden met beider toestemming in de Dominicaanse Republiek. Wordt deze echtscheidings procedure en uitspraak aanvaard in het Belgische rechts systeem? Want de echtscheiding moet later worden ingeschreven in het Belgische bestand. Kan iemand me daarover inlichten. Hartelijk dank alreeds.
Eddie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 19 jan 2007 13:56

?Art.23.?1.De rechtbank van eerste aanleg is bevoegd...om kennis te nemen van vorderingen tot erkenning of uitvoerbaarverklaring van een buitenlandse rechterlijke beslissing...Art.55.?1.De echtscheiding ...worden beheerst : 1?.door het recht van de Staat op wiens grondgebeid beide echtgenoten bij de instelling van de vordering hun gewone verblijfplaats hebben...?(W.I.P.R.=Wetboek van Internationaal Privaatrecht 16 juli 2004).

De Dominicaanse Republiek is evenwel niet gebonden door het Belgisch W.I.P.R. en zou kunnen uitspraak doen naar Spaans recht om te voldoen aan art.55 W.I.P.R..Of de rechtbank van eerste aanleg dit echtscheidingsvonnis van de Dominicaanse Republiek zal erkennen zal afhankelijk zijn van het al dan niet voldoen aan het recht op een ?eerlijk proces? in de zin van art.6 Europees Verdrag Rechten van de Mens 4 november 1950.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

eddievdpeer
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 19 jan 2007 19:49

Hartelijk dank voor uw antwoord maar dit is helaas vrij ingewikkeld.
Ik heb reeds in Spanje een "separatie" uitspraak die praktisch gelijk staat aan een feitelijke scheiding. Dit was de regel in de vroegere wetgeving in Spanje. Maar ik moet enkel nog de feitelijke echtscheiding bekomen waarop we nu al drie jaar wachten. Uit wanhoop zouden we de zaken in de Republikeinse Republiek willen regelen omdat we daar contacten hebben en de zaak in een dag of tien kunnen klaren. Waarom de zaak hier blijft hangen weten we niet.
Nu is de wetgeving hier ook gemoderniseerd en gaat het vlugger maar helaas hebben wij pech.
Met dank, Eddie

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”