DRINGEND! Concreet antwoord nodig.

Draakje
Topic Starter
Berichten: 48
Locatie: Limburg

DRINGEND! Concreet antwoord nodig.

#1 , 17 jan 2007 16:03

Mijn ex is met de hele alimentatiekwestie naar een advocaat gestapt.
Vanavond doe ik hetzelfde.

Toch had ik nog van jullie het naar jullie inziens correcte en concrete antwoord gevraagd op volgende vraag, met volgende info :

De Eot zegt (blad zes, 3. Bijdrage in de kosten):

- vanaf zes jaar tot einde schooltijd of be?indiging hogere oipleiding is het bedrag vestgesteld op 7500 Belgische frank
Beide bedragen zijn gekoppeld aan de schommelingen van het gezondheidsindexcijfer zoals bedoeld in het KB van 24 december 1993 (Belgisch Staatsblad van 31 december 1993), zoals hierna vermeld, maandelijks en vooraf te betalen, ten laatste op de vijfde dag van iedere maand, door storting op de bankrekeningnummer van de

Hoger vermelde uitkeringen voor het kind zijn gekoppeld aan de schommelingen van het gezondheidsindexcijfer zoals bedoeld in het KB van 24 december 1993 (Belgiscgh staatblad van 31 december 1993).
Het onderhoudsgeld zal JAARLIJKS op ??n januari aangepast worden naar verhouding van het indexcijfer.

De aanpassing geschiedt automatisch en zonder dat de schuldeiser erom moet verzoeken, volgens volgende formule :
basisonderhoudsgeld vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer gedeeld door het aanvangsindexcijfer (basisindexcijfer).
Het basiscijfer is dat van de maand die de ondertekening van deze overeenkomst voorafgaat. Het nieuwe indexcijfer is dat van de maand november die de aanpassing voorafgaat.

De dochter werd zes eind november 2006. Mijn inziens dient mijn ex vanaf december het nieuwe bedrag te betalen, 7500 Bfr, aldus 185,92?. Hij betaalde dit bedrag pas in januari, na een aanmaning mijnentwege.

Volgens mijn interpretatie van de Eot moet dit bedrag in januari 2007 aangepast worden aan de index volgens de formule van de Eot.
Volgens 's ex interpretatie dient de eerste indexaanpassing van het nieuwe bedrag pas te gebeuren in januari 2008.

Mijn vraag

wanneer dient de alimentatie (het nieuwe bedrag) volgens jullie aangepast te worden aan de index? In januar 2007 of januari 2008?

Dank voor simpele, snelle antwoorden!!!
There is always hope...
(Gandalf)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jan 2007 18:44

januari 2007

scorpioen

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#3 , 23 jan 2007 20:47

Draakje, welke reden geeft hij aan om die aanpassing pas vanaf 2008 te laten gebeuren?
Mijn gedacht en uit te maken uit jouw bericht is de aanpassing vanaf januari 2007.

Reclame

Draakje
Topic Starter
Berichten: 48
Locatie: Limburg

#4 , 23 jan 2007 21:25

Beste,

mijn ex melde me dit :

April 2001 is de basis index, de maand voorafgaand op de ondertekening van de akte, wat op 3 mei was en bedraagt 107,94 en dus niet 109,16. De index gebeurd pas in januari 2008 omdat het dit jaar verhoogd wordt ( dus niet ge?ndexeerd) en de indexatie per 1 januari gebeurd.

Hij gaat er dus vanuit dat de verhoging dit jaar pas inging, en de indexering ten gevolge dus pas in januari 2008 gebeurt.

Het is wel zo dat hij de alimentatie van december, dus het nieuwe bedrag (niet geindexeerd), pas in januari stortte. Maar het is mijn inziens niet omdat hij pas in januari betaalde, dat de verhoging pas dit jaar inging! Die ging duidelijk in december 2006 al in. Hij bevestigde dit onrechtstreeks (en onwetend?) trouwens door bij de storting 'alimentatie december 2006' te vermelden.

Ik begrijp dus niet hoe een officiele raadsman (die hij volgens hem onder de arm nam) kan zeggen dat dit wel zo is.

Ondertussen nam ik zelf ook een advocaat onder de arm en die bevestigde dat onze Eot nogal 'ongelukkig' is opgesteld, maar dat de letterlijke interpretatie ervan toch niet kan uitsluiten dat er een indexaanpassin in januri 2007 dient te gebeuren.

Mijn ex kreeg nu een aanmaningsbrief waarin hij verzocht wordt het correcte bedrag te betalen, onmiddellijk (daar er in de Eot staat dat hij eigenlijk voor de 5de van d maand dient te betalen), en vanaf de volgende maanden op het juiste tijdstip.

Tot nu toe taal noch teken van ex...
There is always hope...
(Gandalf)

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 25 jan 2007 08:40

Op basis van ?April 2001 is de basis index, de maand voorafgaand op de ondertekening van de akte, wat op 3 mei was? herwerk ik mijn antwoord op uw vraag van 17 jan 2007,5:03 als volgt:
?De dochter werd zes eind november 2006?.De eerstvolgende vervaldag is 5 december 2006.
Het basisbedrag is dan 7500 BEF.
Het basiscijfer(=aanvangsindex) is dat(=gezondheidsindex) van de maand die de ondertekening van deze overeenkomst voorafgaat,zijnde april 2001 = 94,88(basis 2004).
Het nieuwe indexcijfer is dat van de maand november die de aanpassing voorafgaat.
Indexcijfers vindt u op:http://mineco.fgov.be/homepull_nl.htm > Economische Informatie > Indexcijfers > Historiek gezondheidsindexcijfer.

Het onderhoudsgeld met vervaldag 5 december 2006 = 7500/40,3399 x 102,68(gezondheidsindex november 2005;basis 2004) / 94,88(gezondheidsindex april 2001;basis 2004) = 201,20

Het onderhoudsgeld zal JAARLIJKS op ??n januari aangepast worden.
Het onderhoudsgeld met vervaldag 5 januari 2007 = 7500/40,3399 x 104,58(gezondheidsindex november 2006;basis 2004) / 94,88(gezondheidsindex april 2001;basis 2004) =204,93

Terug naar “Echtscheiding”