brieven ex

Lea64
Topic Starter

brieven ex

#1 , 13 sep 2011 09:56

Mijn ex heeft nu reeds bijna een jaar een ander domicilie. Maar er komen nog steeds brieven tav hem toe op mijn adres. Niet alleen reclame maar ook correspondentie van bvb bankinstelling. Ik heb hem al meerdere keer gevraagd om adreswijziging door te geven aan deze instellingen maar blijkbaar is dit nog steeds niet zo. Reclame voor hem gooi ik in de vuilnisbak ... maar alle andere correspondentie geef ik nog netjes mee met de kinderen als ze bij hem gaan.
Ik kan niet aan de post doorgeven dat alle correspondentie voor hem naar zijn nieuw adres moet doorgegeven worden omdat bepaalde post toch voor mij bestemd is (bvb facturen ivm electriciteit ... hij is nog 'titularis' en ik kan dit blijkbaar zelf niet wijzigen ... er dient een overdracht te gebeuren maar hij heeft dit tot op heden nog niet uitgevoerd).
Wat als ik zijn correspondentie niet meer doorgeef ... ? Dit om hem te 'dwingen' de nodige stappen te ondernemen ...
Ik wil mezelf niet in de problemen brengen natuurlijk ... (ik kan natuurlijk ook advocaten enzo erbij halen maar liever niet ..)
Bedankt voor het advies ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 13 sep 2011 11:30

Gewoon de brieven terug in de postbus dumpen en erop schrijven dat die persoon daar niet meer woont. (Geadresseerde woont niet op dit adres, of iets dergelijks) Blijkbaar ben je niet verplicht om iemands post door te geven. (En volgens mij, als je ex echt vervelend wilt doen, is het zelfs best dat je post op zijn naam niet meer opent, ook al is die voor jou bedoeld!) 'Briefgeheim'.

Ivm electriciteit: Laat zélf aan de electriciteitsmaatschappij weten dat deze persoon daar niet meer woont en dat jij vanaf nu de verbruiker ben. Dat kan je gemakkelijk via internet doen. De vertrekkende persoon blijft altijd verantwoordelijk, dus daar moet je je eigenlijk geen zorgen over maken. Maar toch best zo snel mogelijk alles in orde maken, kwestie van later een administratieve rompslomp te vermijden.

En stel hem ook nog een keer op de hoogte dat je wenst dat hij zijn adressen aanpast en dat je vanaf nu de post niet meer zal meegeven, maar zal terugsturen.

lucgescheiden

#3 , 13 sep 2011 12:31

Hier liep advocaat van tegenpartij de benen onder zijn lijf uit, om gedurende een half jaar de rechtbanken te overtuigen om zijn cliente op een andere adres te mogen domiciliëren, enkele maanden later stuurde dezelfde rekel zijn briefwisseling nog naar mijn adres.
Ik heb deze onbewust van de naamvermelding opengemaakt, waarop deze rekel mijn ex aanzette om een P.V. te laten opstellen wegens schenden van het briefgeheim....
Heb de sfeermakerij van deze Meester mogen uitleggen op het politie-bureau, waarna deze klacht geseponeerd werd.

M.a.w. betreft het schenden van het briefgeheim; wettelijk bestaat diefstal tussen echtgenoten niet, je dient dan al een straffe te zijn om diefstal van briefgeheim te kunnen staven. Dit wordt uiteraard anders na uitspraak van echtscheiding.

Wat de wet wel oplegt; is dat u niets mag 'wegmaken' uit de gemeenschap. Dit telt uiteraard ook voor briefwisseling.
U kan de Post vragen (mits vergoeding) om zijn post zowiezo naar zijn eigen adres door te sturen.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

duma

#4 , 13 sep 2011 13:05

Waarom zou zij gaan betalen voor deze dienst, als ze evengoed de post kan terugsturen? Zijn domicilie is reeds verhuisd, dan is dat toch geen probleem meer?

lucgescheiden

#5 , 13 sep 2011 15:01

idd, al lijkt het me net iets meer de onmin tussen beiden te beperken.
U haalde zelf hierboven reeds aan dat; de ex vervelend kan gaan doen.

Zij laat daarmede haar goede wil zien, wat haar enkel maar ten goede kan worden genomen.

eylis

#6 , 13 sep 2011 15:05

vreemd dat de ex niet de noodzaak ziet zijn bank te verwittigen van zijn domiciliewijziging... ik zou me zelf niet op mijn gemak voelen te weten dat mijn bankuittreksels in andere handen terechtkomt. Toch rare snuiter...

Schrijf inderdaad op de envelop: "woont hier niet", en hup terug de brievenbus in. Dat is correct en dan valt meestal wel heel snel de euro van de mens in kwestie dat ie best toch maar eens zijn administratie op orde stelt: want dan stuurt de bank de uittreksels gewoon niet meer, maar ook niet naar het nieuwe adres, want dat kennen ze natuurlijk niet...

Fore

#7 , 13 sep 2011 15:07

Schrijf inderdaad op de envelop: "woont hier niet", en hup terug de brievenbus in.
Je moet ook met een simpele pennentrek de gemeente uitdoen (moet wel nog leesbaar blijven), anders krijg je mogelijk je brief nog eens trg
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 sep 2011 16:46

Ex dus ik denk gescheiden dan is er wel een akte ( vonnis).
Daarin staat dat partijen op een ander adres wonen.
Indien zo
Alle brieven die u niet aanbelangen .... woont niet meer op dit adres.
Gezien U geen contractant bent van de nutsvoorzieningen, wat kan u tegenhouden om zelf een contract af te sluiten gezien de vorige gebruiker er niet meer woont.
Of betaalt de ex ook de rekeningen.
U vraagt een overdrachtformulier aan de maatschappijen vult dat in en geeft het aan je ex met de woorden hier tekenen.
Ofwel stel je de maatschappijen in kennis van zijn nieuw adres.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 13 sep 2011 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

lucgescheiden

#9 , 13 sep 2011 18:18

Indien poster nog in de procedure van vereffening en verdeling zit, zou ik dit eerder achterwege laten.
Het huidige contract behoort dan immers tot de onverdeeldheid... (?)

eylis

#10 , 14 sep 2011 09:50

als de andere partij NIET meer gedomicilieerd is op dit adres (en ik vermoed dat de woning zelfs een huurwoning is en géén eigendom van beiden)
heeft de andere partij géén enkele reden om contracten voor nutsvoorzieningen verder te zetten voor een woning waar hij geen belangen heeft. (woont er niet en verblijft er niet). Dit contract maakt dus geen voorwerp uit van de boedelbeschrijving voor de vereffening.
Dus die contracten zijn perfect ophefbaar, dat kan je inderdeed gewoon door de maatschappij te laten weten dat betrokken daar niet gedomicilieerd is.

lucgescheiden

#11 , 14 sep 2011 12:39

Wanneer de contracten nog op beider naam staan, echter niet worden betaald (doordat facturen 'verdwijnen' louter door onmin van beide partijen), dan denk ik dat de boedelbeschrijving weinig uitmaakt voor de maatschappijen dewelke willen innen...

Terug naar “Echtscheiding”