Alimentatie

Vraagje
Topic Starter
Berichten: 3

Alimentatie

#1 , 15 jan 2007 16:53

Mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader moet elke maand alimentatie betalen voor mij. Ik ben nu 25 jaar geworden, dus mijn vader moet geen alimentatie meer betalen voor mij. Toch zie ik dat hij deze maand toch geld heeft gestort, hetzelfde bedrag als anders. Kan hij later beslissen om dit geld terug te eisen van mij, gezien hij eigenlijk niet meer verplicht is te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2007 19:25

Heb je al inkomsten? Studeer je of werk je?

scorpioen

dieke
Berichten: 1299

#3 , 16 jan 2007 08:45

Is die vraag relevant, gezien hij 25 is? Ik heb altijd geweten dat ouders maar onderhoudsplichtig zijn tot je 18de/max. je 25ste als je dan nog studeert.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jan 2007 11:31

De onderhoudsplicht valt niet weg als het kind meerderjarig wordt. Er staat wettelijk geen leeftijd op. Ik weet wel, 25 is al veel, maar er zijn mensen die dan nog studeren of geen (voldoende) inkomen hebben.

Zelfs als je kind niet meer studeert en het geen voldoende inkomen heeft kan je als ouder, ook al ben je wettelijk niet meer verplicht, vrijwillig je kind steunen. In dit geval betaalt de vader zonder dat er (vermoedelijk) een wettelijke verplichting is. De betaling kan eventueel, afhankelijk van de finanti?le situatie van het kind, beschouwd worden als de uitvoering van een natuurlijke verbintenis en in dat geval niet teruggevorderd worden.

Terugvordering is maar mogelijk op grond van verrijking zonder oorzaak. Als de vader vrijwillig (en dus niet gewoon omdat hij dacht dat hij nog moet betalen), betaalt is er geen verrijking zonder oorzaak. De oorzaak is de wil van de vader om het kind te helpen.

scorpioen

Terug naar “Echtscheiding”