Homologeren verblijfsregeling en herziening alimentatie

Jorre
Topic Starter

Homologeren verblijfsregeling en herziening alimentatie

#1 , 12 jan 2007 17:31

Ik ben gescheiden op basis van feiten. Mijn ex werd toen in het ongelijk gesteld. Ik heb een week-week regeling verkregen. De wissel werd uiteindelijk vastgelegd in het vonnis van de Vrederechter en bekrachtigd in kortgeding waarbij op zaterdagochtend om 9u elke ouder alternerend het kind bij de andere ouder gaat ophalen.
Mijn ex heeft een half jaar geleden voorgesteld om de verblijfsregeling te veranderen: wissel op zaterdag wordt verplaatst naar vrijdag net na schooltijd of om 17u als het kind om vakantie-, ziekte- of andere redenen niet van school dient te worden afgehaald.
(Hetzelfde voorstel had ik het jaar daarvoor ook naar voor gebracht, maar zij wees het af.)
Ik was er dus heel blij mee.

Na herhaalde vragen van mijn raadsman aan haar raadsman om deze nieuwe regeling te homologeren blijft elke reactie uit. De reden daartoe blijft ons onduidelijk. Het oude vonnis blijft bestaan en we kunnen er elk moment op terugkeren, wat ik liever niet wil, en ik denk mijn ex ook niet (dus dat zou wel eens als drukmiddel gebruikt kunnen worden).

Ik betaal (geindexeerd) onderhoudsgeld voor mijn kind. In de afgelopen jaren is de financi?le situatie van zowel mijn ex als mijzelf veranderd.
De PCA methode (door rechtbank eerste aanleg in kortgeding te Brussel, gebruikmakend van belastinguittreksels, stortingen kindergeld en verblijfssituatie) die het bedrag vastlegde toen ons kind nog in de kleuterklas zat, komt bij berekening vandaag totaal niet meer overeen met de behoefte t.a.v. ons kind (nu in de lagere school). Binnen enkele jaren zit het in het middelbaar en doet het misschien nog hogere studies.
Er werd bij het vonnis geen rekening gehouden met de financi?le gevolgen van het opgroeiende kind en diens toekomst.

1. Is het nuttig om zelf naar de rechter te stappen om deze regeling aan te passen? En is dat Vredegerecht of Jeugdrechter?

2. Is het nuttig om aan de rechter om een herziening van de berekening van het onderhoudsgeld te vragen? En is dat Vredegerecht of Jeugdrechter?

3. Als eerder de PCA methode werd toegepast, kan dezelfde of een andere rechter dan een andere methode toepassen (bvb. de gevreesde 10% regel van het bruto-inkomen)? Of houdt de rechter zich doorgaans aan de door hem toen gebruikte methode om een herziening te berekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 12 jan 2007 23:11

Als jullie als ouders samen willen beslissen over de toekomstige kostenregeling voor jullie kind dan zijn jullie niet verplicht om onmiddellijk naar de vrederechter te stappen.

Jullie kunnen ook samen naar een bemiddelaar in familiezaken stappen en aldaar afspraken maken. Die kan jullie informeren omtrent de mogelijkheden om de kostprijs van kinderen te bepalen en jullie helpen bij het maken van afspraken omtrent de wijze waarop de bijdragen van iedere ouder zullen aangepast worden naar mate het kind ouder wordt.

Desgewenst kunnen jullie de gemaakte en door beiden goedgekeurde afspraken laten homologeren. Hetzij in minnelijke schikking via de vrederechter (gratis, geen advocaten nodig) en als die niet bereid is om te homologeren kan je hiervoor bij de jeugdrechtbank aankloppen (kostprijs 52 euro, geen advocaten nodig)

Jorre
Topic Starter

#3 , 15 jan 2007 16:01

Dank je maar mijn ex is niet voor rede vatbaar, laat staan dat zij iets via bemiddeling wil regelen.
Mijn vraagstelling gaat dus uit van de onwil van een van de ex-partners om te handelen in het belang van het kind, alleen maar omdat de andere ex-partner initiatieven onderneemt om de zaken (minstens een beetje) in orde te krijgen.

In het geval van de verblijfsregeling heeft de advocaat van tegenpartij bevestigd dat mijn ex overeengekomen is om een nieuwe verblijfsregeling (wissel) aan te nemen. Dit is trouwens reeds sedert begin vorig schooljaar in praktijk omgezet.
Ze reageren echter niet op mijn (herhaalde) vraag om dit te laten homologeren.
In dit geval moet ik naar de Jeugdrechtbank; de Vrederechter kan dan niets doen?

Wat doe ik in het geval van de kostenregeling als geen bemiddeling mogelijk is?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 17 jan 2007 08:49

?Art.387bis.In alle gevallen, en onverminderd de bevoegdheid van de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg, rechtsprekend in kort geding overeenkomstig artikel 1280 van het Gerechtelijk Wetboek, kan de jeugdrechtbank in het belang van het kind, op verzoek van beide ouders of van ??n van hen, dan wel van de procureur des Konings alle beschikkingen met betrekking tot het ouderlijk gezag opleggen of wijzigen.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Als TOEBEHOREN aan die wijzigingen kan de jeugdrechtbank dan meteen ook het onderhoudsgeld wijzigen.Die procedure wordt ingeleid bij verzoekschrift op tegenspraak overeenkomstig art.1034ter van het Gerechtelijk Wetboek.

Inzake onderhoudsgeld is de rechter ENKEL gebonden door ?Art.203.? 1. De ouders dienen naar EVENREDIGHEID van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......?(B.W.).

U kan in uw verzoekschrift inzake alimentatie zelf toepassing maken van:
http://www.houvast.be/tekst127.shtml
http://gzbwezemaal.oletr.net/renard.htm
http://www.alimentatie-reken-centrum.nl
http://users.pandora.be/SBO/SBO/alimentatie.htm

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Echtscheiding”