Situatie: Ex-vriendin en ik gaan uit elkaar. Hebben samen een huis. Ik mag het huis overkopen aan de aankoopwaarde van toen + alle gedane verbouwingskosten doorheen de jaren.
Op voorwaarde dat er een clausule wordt opgenomen in de overeenkomst waarin zij recht maakt op haar deel van de meerwaarde als ik het huis binnen x jaar verkoop (vb: termijn van 5 of 10 jaar) zodat ik niet gewoon het huis binnen de kortste keren kan verkopen om de meerwaarde op te strijken. Daar kan ik mee leven indien dit gaat over de meerwaarde van de voorbije jaren.
Alleen krijg ik van 2 notarissen (notaris die schatting doorvoerde en notaris verbonden aan bemiddelaar) tegenstrijdige adviezen hierover:
- De ene zegt dat dit vaak gedaan wordt en spreekt over "een clausule van onvervreembaarheid met een boetebeding van de helft van de meerwaarde bij een eventuele verkoop binnen de x-aantal jaar."
- De andere zegt dat dit niet wettelijk is en dat bij latere geschillen dit door de rechtbank anders kan uitgevoerd worden dan overeengekomen.
Enkele vragen die ik heb:
- Wat wil "onvervreembaarheid" zeggen
- Zijn er hier addertjes onder het gras? Kan mijn ex-vriendin bijvoorbeeld door dergelijke clausule deels aanspraak maken op het huis of een verkoop eisen of iets dergelijks?
Weet iemand raad?