Ongehuwd en uiteen: verrekening meerwaarde na overkoop huis

STIUTK
Topic Starter

Ongehuwd en uiteen: verrekening meerwaarde na overkoop huis

#1 , 19 aug 2011 14:28

Situatie: Ex-vriendin en ik gaan uit elkaar. Hebben samen een huis. Ik mag het huis overkopen aan de aankoopwaarde van toen + alle gedane verbouwingskosten doorheen de jaren.
Op voorwaarde dat er een clausule wordt opgenomen in de overeenkomst waarin zij recht maakt op haar deel van de meerwaarde als ik het huis binnen x jaar verkoop (vb: termijn van 5 of 10 jaar) zodat ik niet gewoon het huis binnen de kortste keren kan verkopen om de meerwaarde op te strijken. Daar kan ik mee leven indien dit gaat over de meerwaarde van de voorbije jaren.

Alleen krijg ik van 2 notarissen (notaris die schatting doorvoerde en notaris verbonden aan bemiddelaar) tegenstrijdige adviezen hierover:
- De ene zegt dat dit vaak gedaan wordt en spreekt over "een clausule van onvervreembaarheid met een boetebeding van de helft van de meerwaarde bij een eventuele verkoop binnen de x-aantal jaar."
- De andere zegt dat dit niet wettelijk is en dat bij latere geschillen dit door de rechtbank anders kan uitgevoerd worden dan overeengekomen.

Enkele vragen die ik heb:
- Wat wil "onvervreembaarheid" zeggen
- Zijn er hier addertjes onder het gras? Kan mijn ex-vriendin bijvoorbeeld door dergelijke clausule deels aanspraak maken op het huis of een verkoop eisen of iets dergelijks?

Weet iemand raad?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Moraelin

#2 , 19 aug 2011 16:11

Ik denk niet dat hier addertjes onder het gras zijn...het huis zal bij akte op uw naam komen veronderstel ik ? Dat is het belangrijkste, het aantonen van de meerwaarde zal eerder haar probleem zijn mocht u het willen verkopen (wat is meerwaarde , mss stuk in't zwart, ....)

STIUTK
Topic Starter

#3 , 24 aug 2011 13:08

Dankuwel voor je antwoord Moraelin.

Ondertussen hebben we een document ontvangen van de notaris dat onze overeenkomsten beschrijft (overkoop huis, verdeling inboedel).
Titel van het document is "AKTE EINDE CONCUBINAAT"

Het document is opmerkelijk korter dan de oorspronkelijke aankoopsakte en vermeldt enkel het volgende wat betreft eigendom huis:
"wordt als volgt overeengekomen tot slot van alle rekeningen bij dading:
Verdeling
Willende uit onverdeeldheid treden, zijn de comparanten overeen gekomen deze goederen toe te bedelen als volgt:
- voorschreven onroerend goed aan <mij>, voornoemd;
- alle meubels en huisraad toe te bedelen aan <ex> voornoemd"

Volstaat dit om het huis bij wijze van akte op mijn naam te hebben staan of moet er best een volledig nieuwe akte opgemaakt worden met enkel mijn naam in?
Vind het een rare gedachte dat er nog een akte bestaat die niet vervangen of vernietigd wordt waarop onze beide namen als eigenaars worden aangehaald.

Of maak ik mij zorgen om niks?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”