vastgelegde verhoging alimentatie en indexaanpassing

Draakje
Topic Starter
Berichten: 48
Locatie: Limburg

vastgelegde verhoging alimentatie en indexaanpassing

#1 , 11 jan 2007 10:12

Beste(n)

ik zit met hetvolgende probleem. Volgens onze Eot (dd 2001) ging de alimentatie voor ons kind omhoog vanaf december 2006 van bedrag x naar bedrag y.

Nu zit ik in een tweestrijd verwikkeld met mijn ex omtrent dit bedrag, omdat we met een aantal verschillende visies zitten en niet kunnen uitmaken welke nu de juiste is.

* volgens scenario a betaalt ex in december bedrag y zoals beschreven in de Eot zonder een aanpassing aan de lopende index, en wordt een indexaanpasiing doorgevoerd in januari.

*volgens scenario b betaalt ex in december bedrag y ineens aangepast aan de lopende index volgens de formule in de Eot, en wordt het bedrag in januari opnieuw aangepast aan de dan lopende index voor dat jaar (cfr in de eot staat dat het indexcijfer jaarlijks in januari aangepast wordt aan de nieuwe index)

De formule in de eot is devolgende :
basisonderhoudsgeld x nieuw indexcijfer / aanvangsindexcijfer

aanvangsindexcijfer = dat van de maand voorafgaand aan ondertekening Eot
nieuw indexcijfer = dat van november die de aanpassing voorafgaat

(gezondheidsindex)

Welke is nu de juiste?
There is always hope...
(Gandalf)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Borniet
Berichten: 135

#2 , 11 jan 2007 11:05

Volgens mijn interpretatie van de door u hier gegeven gegevens zou ik optie 1 zeggen. Vanaf december betaalt uw ex bedrag y, zoals in de EOT beschreven, en in januari wordt dit aangepast aan de lopende index.
http://www.v-echtscheiding.be

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#3 , 11 jan 2007 11:10

De toelage wordt aangepast om de 5 jaren.

Hoe raar het ook klinkt, maar volgens mij betekent (cfr in de eot staat dat het indexcijfer jaarlijks in januari aangepast wordt aan de nieuwe index) dat de index in de andere maanden niet aangepast wordt, en men dus genoodzaakt is voor het lopende jaar de index van januari van dat lopende jaar te gebruiken. De index van januari 2007 is immers niet gekend in december 2006.

Waaruit volgt dat in december 2006, de toelage verhoogd wordt met het nieuwe indexcijfer, namelijk de gezondheidsindex van januari 2006.

Reclame

Draakje
Topic Starter
Berichten: 48
Locatie: Limburg

#4 , 11 jan 2007 12:56

Robert,

wil dat dan zeggen dat het bedrag eerst wordt aangepast volgens de index van januari 2006, en nu terug aan de index van januari 2007?
There is always hope...
(Gandalf)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jan 2007 16:20

Ik begrijp dat de overeenkomst EOT bepaalt dat het basisbedrag van het verschuldigd onderhoudsgeld aangepast is, bijvoorbeeld aan de leeftijd van het kind, zodat dit op een bepaald tijdstip moet verhoogd worden.

Dan wordt dit basisbedrag aangepast aan de index volgens de formule, en op het tijdstip in de akte EOT bepaald.

Dus december 2006 is het bedrag aangepast aan index november 2005
Vanaf januari 2007: bedrag aangepast aan index november 2006.

scorpioen

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#6 , 11 jan 2007 20:06

Als ik de eeste twee regels lees van wat Draakje schrijft, dan is de aanpassing van de toelage om de 5 jaren (eot in 2001, aanpassing in 2006), en niet elk jaar.

Of is het niet zo geschreven in de eot, Draakje ?

Draakje
Topic Starter
Berichten: 48
Locatie: Limburg

#7 , 11 jan 2007 20:25

Het basisbedrag van de alimentatie werd zopas, zoals beschreven in de Eot, verhoogd van x naar y. Dit is een eenmalig gebeuren, niet om de vijf jaar. Bedrag y blijft de basisalimentatie tot de dochter niet meer naar school gaat.

De indexaanpassing, echter, gebeurd op het basisbedrag ieder jaar in januari.

Het is dus nu (eigenlijk van december al, maar ex betaalde door al de onenigheid nu pas) bedrag y dat het basisbedrag van de alimentatie wordt, aan te passen aan de lopende index ieder jaar in januari.

De vraag is dus eigenlijk of bedrag y eerst dient aangepast te worden aan de lopende index van het jaar 2006, omdat het hoewel het vijf jaar geleden werd opgesteld, wel al vanaf toen onderhevig zou zijn aan de jaarlijkse indexaanoassing?

Wij weten niet of dit nu zo is of niet - de ene partij beweert van wel, de andere van niet.
There is always hope...
(Gandalf)

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 12 jan 2007 10:33

Het ?omhoog gaan vanaf december 2006 van bedrag x naar bedrag y.? is een verhoging van het BASISbedrag.Het aldus verhoogde basisbedrag ondergaat de indexering die op dat moment geldt.Aldus kan het onderhoudsgeld van november,december en januari telkens verschillen.

Draakje
Topic Starter
Berichten: 48
Locatie: Limburg

#9 , 17 jan 2007 15:53

Bedankt.
There is always hope...
(Gandalf)

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 19 jan 2007 13:54

?De dochter werd zes eind november 2006?.De eerstvolgende vervaldag is 5 december 2006.
Het basisbedrag is dan 7500 BEF.
Het basiscijfer(=aanvangsindex) is dat(=gezondheidsindex) van de maand die de ondertekening van deze overeenkomst voorafgaat.U deelt die maand niet mee.Dit aanvangsindexcijfer is dan xxx,xx(gezondheidsindex basis 2004).
Het nieuwe indexcijfer is dat van de maand november die de aanpassing voorafgaat.

Het onderhoudsgeld met vervaldag 5 december 2006 = 7500/40,3399 x 102,68(gezondheidsindex november 2005;basis 2004) / xxx,xx(basis 2004).

Het onderhoudsgeld zal JAARLIJKS op ??n januari aangepast worden.
Het onderhoudsgeld met vervaldag 5 januari 2007 = 7500/40,3399 x 104,58(gezondheidsindex november 2006;basis 2004) / xxx,xx(basis 2004).

Gezondheidsindexcijfers vindt u op : http://economie.fgov.be/informations/in ... es_002.xls

Terug naar “Echtscheiding”