schenking of niet

jupiter
Topic Starter

schenking of niet

#1 , 05 aug 2011 09:54

een vraagje : een paar wil scheiden - de gezinswoning behoort tot de gemeenschap (en vertegenwoordigt er zelfs het grootste deel van). Een partner is bereid afstand te doen van zijn deel van de woning (als glijmiddel om een vechtscheiding te vermijden). Kan dit als een "schenking" beschouwd worden die later, bij zijn overlijden, bij de fictieve massa gevoegd wordt ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 05 aug 2011 13:27

ik zou denken dat:
- beiden ouders in de scheidingsakte kunnen voorzien dat de ex niet meer van hen kan erven, waarmede het probleem na elkeer wordt opgelost.
- de notaris dient tijdens de vereffening en verdeling toe te zien op de kosten van overnamen, wellicht zullen deze kosten dezelfde blijven als in het geval er effectief betaald werd.
Dit zou, mijn inziens, worden geregeld als een wettige overname met deelse schenking, waarbij alle rechten en plichten worden betaald door het gemeenschappelijke vermogen... de nalaten van beide ex-partners zullen bij overlijden hierwel de bewijzen van moeten voorleggen.
Handige documenten voor Personenrecht

jupiter
Topic Starter

#3 , 06 aug 2011 14:01

Om het duidelijker te maken : de scheidingsakte vermeldt het volgende :.......komparanten verklaren hier bij TOT SLOT VAN ALLE REKENING TUSSEN HEN BEIDEN te willen overgaan tot de verdeling van hoger vermeld onroerend goed . De heer J verklaart hierbij tot slot van alle rekeningen af te staan...............zijn onverdeelde paarten, bedragende de helft in volle eigendom in voornoemd eigendom, de overige paarten in volle eigendom de overneemster reeds toebehorende .....
De "overneemster" is ondertussen overleden maar haar kinderen zullen binnenkort (na de dood van J) aanschuiven bij de notaris en hun reserve opvragen ; in feite hebben zij na de dood van hun moeder eigenlijk reeds iets van J geërfd, nl de waarde van die halve eigendom !
De vraag was : in hoeverre was die overdracht van een halve eigendom een schenking ?
Ik vind het een moeilijk vraagstuk!

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 aug 2011 16:02

Volgens mij is het geen schenking. Het is een verdeling naar aanleiding van een echtscheiding. Het gebeurt dikwijls dat er bij dergelijke verdeling meer aan één van de partijen wordt toegekend, bijvoorbeeld als alternatief voor het betalen van onderhoudsgeld aan die verkrijgende partij.

Maar de essentie van de vraag ontgaat me: diezelfde kinderen hebben dan toch reeds de volledige woning geërfd bij het overlijden van hun moeder?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lucgescheiden

#5 , 06 aug 2011 17:30

Jupiter,

- je begint met te zeggen een paar wil scheiden
- vervolgens schrijf je dat er reeds een scheidingsakte is (is er een scheidingsvonnis?)
- om dan te stellen de de overneemster reeds overleden is (Is de overneemster dan een derde persoon in je verhaal?)

Je kan mijn inziens, niet scheiden van, noch iets overlaten aan een overledene....?
Handige documenten voor Personenrecht

jupiter
Topic Starter

#6 , 07 aug 2011 08:57

Sorry : ik was niet duidelijk !. Mijn eerste mail stelde het probleem (schenking of niet) theoretisch, daarna in mijn tweede mail praktisch aan de hand van de beschrijving van het voorval zelf . Nogmaals sorry.
Het echte probleem is dat volgens de betrokkene zijn kinderen twee keer van hem erven .
Hun moeder stierf kort na de echtscheiding en zij erfden alles, inclusief de helft van de gemeenschap met hun vader waarvan die afstand had gedaan ter gelegenheid van de echtscheiding.
De betrokkene huwt opnieuw (algehele gemeenschap - verblijvingsbeding !) , krijgt geen kinderen, en bouwt samen met zijn echtgenote een nieuw gezinsvermogen (bijna 100% gezinswoning !) op. Hij vreest nu dat zijn kinderen met wie hij geen contact meer heeft weer een "reserve" zullen opeisen en dus, als naakte eigenaars van de helft, de gezinswoning in onverdeeldheid met hun "stiefmoeder" zullen hebben.
Zij erven in dat geval twee keer hoewel zij bij dat tweede huwelijk en gezinsvermogen helemaal niet betrokken zijn.
Vandaar zijn vraag of die afstand bij de scheiding toevallig geen schenking was . Tussen haakjes : de kinderen stonden ten tijde van die echtscheiding op eigen benen en voor het onderhoud van de moeder was gezorgd.

j.demoor

#7 , 07 aug 2011 09:11

“Art.1287.De echtgenoten die besloten hebben tot echtscheiding voor onderlinge toestemming over te gaan,moeten hun wederzijdse rechten waaromtrent het hun vrijstaat een VERGELIJK te treffen ,vooraf regelen...“(Gerechtelijk Wetboek).

Dit ‘vergelijk’ = ‘dading’ houdt in : “Art.2044.Dading is een contract ,waarbij partijen een gerezen geschil beëindigen ,of een toekomstig geschil voorkomen...“(Burgerlijk Wetboek).

‘Een dading is een wederzijdse overeenkomst tussen partijen die wederzijds toegevingen doen om een geschil te beëindigen of te voorkomen’[Cass. ARC930270,18 mei 1995(De Kerf t. Assubel),onuitg.,geciteerd door TRD&I 1995,656]

Die wederzijdse toegevingen zijn dan ook geen schenkingen,al dan niet verdoken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lightning

#8 , 07 aug 2011 13:28

...Hij vreest nu dat zijn kinderen met wie hij geen contact meer heeft weer een "reserve" zullen opeisen en dus, als naakte eigenaars van de helft, de gezinswoning in onverdeeldheid met hun "stiefmoeder" zullen hebben....
Inderdaad, zo werkt het. De kinderen erven bij overlijden van hun vader (want kunnen niet onterfd worden).

jupiter
Topic Starter

#9 , 07 aug 2011 18:45

Duidelijk antwoord waarvoor dank

Terug naar “Echtscheiding”