De zaak van baby J heeft niets te maken met erkenning of met de moeder die zegt vader onbekend.
Ben het vonnis eens gaan opzoeken omdat de zaak mij niet zo grondig gekend is.
Hier kan je dit vonnis lezen
http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage ... ljn=BR1608" onclick="window.open(this.href);return false;
citaten uit het Nederlandse vonnis
DE STRAFBAARHEID VAN HET FEIT
Het bewezene levert op:
1 primair
Medeplegen van opzettelijk gebruik maken van een authentieke akte met daarin een valse opgave, als bedoeld in artikel 227, eerste lid van het Wetboek van Strafrecht, als ware de inhoud in overeenstemming met de waarheid, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat die akte bestemd is voor zodanig gebruik, strafbaar gesteld bij artikel 227, tweede lid van het Wetboek van Strafrecht juncto artikel 47 van het Wetboek van Strafrecht.
Het standpunt van het openbaar ministerie
De officier van justitie heeft op grond van hetgeen zij bewezen heeft geacht gevorderd:
- verdachte voor het onder 1 primair ten laste gelegde te veroordelen tot een gevangenisstraf voor de duur van 12 maanden geheel voorwaardelijk met een proeftijd van 3 jaar;
Verdachte heeft alleen aan haar eigen grote kinderwens gedacht en heeft daarbij op geen enkel moment gedacht aan het feit dat zij
door haar handelen de afkomst van baby [baby J.] verloochende.
De rechtbank veroordeelt de verdachte ter zake van het onder 1 primair bewezen verklaarde misdrijf tot een gevangenisstraf voor de duur van 8 maanden.
++++++
Er valt naar mijn inziens wel degelijk iets te zeggen dat door toedoen van valse verklaringen zoals "vader onbekend" de identiteit (afkomst) van een baby mijn inziens wordt verloochend met gevolg dat mocht achteraf blijken dat de vader wel bekend is, dit strafbaar gedrag is onder het misdrijf "valsheid in geschrifte".
Tot op heden ken ik nog geen enkel geval waar de procureur op die wijze een moeder heeft laten voorkomen, maar de verwachting is wel degelijk dat vroeg of laat de procureur zal opkomen voor de zwakste in de maatschappij mbt de afkomst (en dus ook de identiteit) van het kind, namelijk voor het belang van dat kind.
Voor de overtreding illegale buitenlandse adoptie werd een boete van 1000 euro gegeven.
"De rechtbank veroordeelt de verdachte ter zake van de onder 2 bewezen verklaarde overtreding tot een geldboete van € 1.000,- bij gebreke van betaling en verhaal te vervangen door 20 dagen hechtenis."
-------------
samengevat:
Het kind heeft recht zijn of haar ouders te kennen en door hen te worden verzorgd.
De afkomst van een baby verloochen (in de geboorteakte) is strafbaar* als in strijd met de waarheid wordt verklaart "vader onbekend" onder het misdrijf valsheid in geschrifte
RR
* zowel in Nederland en zie niet in waarom in Belgie dat niet kan of hier niet belangrijk is.