vraagje eot

gina
Topic Starter
Berichten: 1

vraagje eot

#1 , 07 jan 2007 17:45

wie weet het antwoord hierop ?
ik heb gehoord van iemand in scheiding dat haar advocaat gezegt heeft dat je na een aantal maanden aparte woonst en domicilie,automatisch gescheiden zijt,van tafel en bed of hoe noemd zoiets,is dit dan wettelijk inorde of hoe zit dit juist
wie kent dit en weet na hoeveel maanden , ik ben namelijk ook van mijn man weggegaan en we gaan binnenkort en eot in gang zetten maar ik weet eerlijk waar niet goed hoe dit allemaal in zen werk gaat gaan en waar ik me bij die notaris moet aan verwachten
wie wil me een beetje uitleg geven aub
dank bij voorbaat en voor iedereen de beste wensen voor 2007

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 07 jan 2007 19:34

Dag Gina,

Ik vrees dat je verkeerd ge?nformeerd werd. Je dient altijd naar de rechtbank te stappen om wettelijk gescheiden te zijn. Als gehuwden apart wonen, maar nog niet uit de echt gescheiden zijn, spreken we van feitelijke scheiding.
Wel bestaat de mogelijkheid om de echtscheiding aan te vragen op grond van het feit dat echtgenoten reeds 2 jaar feitelijk gescheiden leven. Maar hoe dan ook, er is altijd een procedure voor de rechtbank nodig. Je bent niet automatisch gescheiden.

Wat de EOT betreft. Jullie kunnen kiezen om jullie te laten bijstaan door ofwel een notaris, advocaten of een bemiddelaar in familiezaken.

Als de partijen een notaris in dienst nemen, treedt deze notaris op als juridisch raadsman van beide partijen. De notaris bekijkt dan het voorgelegde probleem louter juridisch maar in alle onpartijdigheid. Hij zal dan zijn oordeel daarover aan partijen geven en partijen in een bepaalde zin adviseren. Hij noteert jullie afspraken mbt jullie roerende en onroerende goederen, persoonlijk onderhoudsgeld, erfrecht, afspraken mbt de kinderen, ... in een notari?le akte. (Kostprijs minimum zo'n 800 euro)

Als men advocaten in dienst neemt, zal ??n van de advocaten als eerste aan de andere advocaat voorstellen om te onderhandelen. Elke advocaat moet partij trekken voor zijn cli?nt. Elke advocaat wil dat zijn cli?nt zoveel mogelijk winst uit de onderhandelingen haalt. Wanneer de twee advocaten een voorstel tot overeenkomst vinden, vraagt elke advocaat aan zijn cli?nt of hij met het voorstel akkoord gaat. De partijen nemen zelf een beslissing. (Kostprijs afhankelijk van het uurtarief van de advocaat, minimum 75 euro per uur + afhankelijk van de duur van de onderhandelingen)

De gehuwden kunnen zich ook laten bijstaan door een bemiddelaar in familiezaken. Een bemiddelaar is een onafhankelijke derde die de betrokkenen helpt om effici?nt en gelijkwaardig te onderhandelen. De bemiddelaar informeert de betrokkenen over alle mogelijkheden en helpt hen om een beslissing te nemen die rekening houdt met de bekommernissen (wat men niet wil) en de wensen van alle betrokkenen (wat men wel wil). De bemiddelaar bespreekt met de betrokkenen de mogelijke impact van bepaalde beslissingen op korte en lange termijn en waakt erover dat kinderen niet onnodig last hebben van de scheiding. De bemiddelaar heeft zowel oog voor het juridische, emotionele als relationele aspect van een scheiding.
Het prijskaartje voor scheidingsbemiddeling hangt af van de soort bemiddelaar die in dienst wordt genomen. In centra voor algemeen welzijnswerk wordt de prijs bepaald op basis van inkomsten. Bij zelfstandige bemiddelaars zijn de tarieven vari?rend van 30 euro per uur tot 100 euro per uur.

Voor adressen:
www.notaris.be (voor adressen van notarissen)
www.advocaat.be (voor adressen van advocaten)
www.caw.be (voor adressen van centra voor algemeen welzijnswerk)
www.bemiddelingvzw.be (voor meer informatie omtrent bemiddeling + adressen van bemiddelaars)
www.juridat.be/bemiddeling (voor adressen van bemiddelaars)

Borniet
Berichten: 135

#3 , 07 jan 2007 21:01

Hello Gina,

je bent inderdaad verkeerd geinformeerd: 2 jaar feitelijk gescheiden zijn (officieel niet meer samenwonen) kan een reden zijn om een wettelijke scheiding aan te vragen (http://www.v-echtscheiding.be/redenen.php), het is echter niet zo dat men dan automatisch gescheiden is.
Wat een EOT betreft, daar kan je hier meer info over vinden: http://www.v-echtscheiding.be/eot.php
Eventueel kan je je tijdens je EOT laten bijstaan door een advocaat, of een bemiddelaar (http://www.v-echtscheiding.be/familie_bemiddeling.php) aanspreken om de EOT te helpen regelen.
Bezoek ook www.v-echtscheiding.be voor meer info.
http://www.v-echtscheiding.be

Reclame


Terug naar “Echtscheiding”