verdeling van immo in geval van echtscheiding

theat
Topic Starter
Berichten: 11
Locatie: Antwerpen

verdeling van immo in geval van echtscheiding

#1 , 06 jan 2007 18:36

wat is verschil tussen aankoop vastgoed op 1naam of op beiden namen bij een huwelijkscontract van scheiding der goederen en gemeenschap van aanwinst. De partners hebben geen eigen goederen ingebracht bij het huwelijk, noch erfenis ontvangen.
Gebeurt de aankoop dooor 1partner van een pand met geld uit de gemeenschap, of met het theoretisch persoonlijk deel?
Alle gelden worden door 1peroon van de gemeenschap beheerd. er is nooit een jaarlijkse verdeling van de overschot nder gelden gebeuret.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 jan 2007 12:24

?Art.1452.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de tegenwoordige en toekomstige roerende of onroerende goederen, bedoeld in artikel 1399, geheel of ten dele tot het gemeenschappelijk vermogen zullen behoren...?(Burgerlijk Wetboek).

Zijn kunnen dus ook overeenkomen dat enkel de TOEKOMSTIGE roerende of onroerende goederen(=?de aanwinsten?) tot het gemeenschappelijk vermogen zullen behoren.

Zulke overeenkomst sluit uit dat er nadien nog aanwinsten komen van het eigen vermogen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

theat
Topic Starter
Berichten: 11
Locatie: Antwerpen

#3 , 08 jan 2007 19:25

Aan J. Demoor,

Dank voor uw reactie, maar ik denk dat mijn vraag niet duidelijk is gesteld. Ik probeer opnieuw met andere woorden.

De gelden van een huwelijksgemeenschap (met scheiding van goederen) worden beheerd door 1 persoon van die gemeenschap. Het jaarlijkse overschot is dus nooit verdeeld en staat op een rekening(en) op de naam van die ene persoon.

De beheerder/eigenaar van die rekenin(en), die in dit geval het eigenlijke gemeenschppelijke vermogen omvat, wil met dat geld een pand kopen en laat de aankooopacte opmaken op zijn naam. (dat kan vermits scheiding van goederen. Hij is dus officieel ook alleen eigenaar van het pand).
Vraag: kan de andere partner in geval van scheiding nog aanspraak maken op dit pand?

Een argument om dit bezit te betwisten zou kunnen zijn dat de gelden waar het pand mee betaald is, ontvreemd zijn uit de gemeenschap.
Anderzijds kan de koper van het pand zeggen dat het pand betaald is door het gedeelte (maar nog niet verdeelde overschot) dat aan hem toekomt.
Wat zijn de gevolgen in geval van scheiding? van wie is het pand? van wie zijn de gelden op de rekening?
Alvast bedankt voor de raadgever.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 10 jan 2007 11:48

?Art.1466.Wanneer de echtgenoten bij huwelijkscontract bedingen dat zij gescheiden van goederen zullen zijn, bezit ieder van hen de bevoegdheid van beheer, genot en beschikking alleen...; zijn inkomsten en besparingen blijven eigen goed.Art.1468.Het bewijs van de eigendom van een goed wordt tussen echtgenoten zowel als ten aanzien van derden geleverd naar de regels van artikel 1399, tweede en derde lid.Roerende goederen waarvan niet kan worden bewezen dat ze eigendom zijn van een der echtgenoten, worden beschouwd als onverdeeld tussen de echtgenoten...?(Burgerlijk Wetboek).

Staat de aankoopakte op naam van de man dan behoort het pand dat hij aldus kocht tot zijn EIGEN vermogen.

Het geld op rekening van de man behoort niet NOODZAKELIJK tot zijn eigen vermogen.Zulks kan o.m. blijken uit het betalen van de huishoudelijke uitgaven met die rekening.

?Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert ,moet het bestaan daarvan BEWIJZEN...?(Art.1315B.W.).

Indien de vrouw bewijst dat het geld van die rekening in onverdeeldheid aan beiden behoort,dan geldt ?Art.577-2.?1.Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen,wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort,geregeld als volgt.?2.De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

theat
Topic Starter
Berichten: 11
Locatie: Antwerpen

#5 , 11 jan 2007 11:59

J. Demoor,
Dank voor uw antwoord. Ik denk dat ik weet wat ik wilde weten.
Op de webside just.fgof heb ik mijn weg nog niet kunnen vinden, maar wet art. heb ik ook gevonden op de side van advocatenkantoor Elfri.
In ieder geval dank voor uw reactie.

Terug naar “Echtscheiding”