bilocatie en buitengewone kosten

nickie
Topic Starter

bilocatie en buitengewone kosten

#1 , 20 jul 2011 18:08

Ik ben 5 jaar geleden gescheiden met EOT.
In EOT staat :
-kindergeld voor moeder
-elke ouder betaalt 125 euro op rekening
indien bedrag ontoereikend wordt het bijgepast ieder voor de helft
-buitengewone kosten ieder voor de helft

Mijn ex wou geen gemeenschappelijke rekening openen, daar hij het beter vond dat ik alle kledij en schoeisel, schoolfacturen,, ea
Bovendien stort hij die 125 euro op mijn rekening, zodat hij dat voor 80% kan inbrengen als alimentatie
Nu is het ieder jaar dezelfde discussie als ik aankom met buitengewone kosten van busabonnement, meerdaagse schoolreizen, schoolboeken, inschrijving hobby's ( voetabl 175 euro)
Ex weigert de helft te betalen, hij wil bewijzen dat ik dat niet kan van die 25 euro per ouder + kindergeld.
Hierbij wil ik wel vermelden dat ik al 5 jaar insta voor alles, nog nooit heeft hij 1 paar kousen ofzo moeten kopen..
Ik ben degene die met hen naar tandarts, dokter of kapper ga
ik betaal alle schoolfacturen en regel alles wat nodig is voor kids.
oa zakgeld bij schooluitstap of kamp, belwaarde gsm enz..
Ik kan toch geen 12 maand elk rekeningetje bijhouden als bewijs dat ik met dat bedrag die bitengewone kosten niet kan betalen?
Ex ziet toch ook dat de kinderen wekelijks bij hem komen met valies vol kledij en schoenen..
Hij heeftgeen flauw benl wat zoiets kost.. maar weigert dus iets extra te betalen bovenop zijn 125euro per maand ( die hij dan nog voor 80% inbrengt)
Wat kan ik doen? Is een EOT krachtig genoeg om de helft van kosten op te eisen?
en wat met bedrag van 125 euro per maand/ ouder.. dit om alles van te betalen .
Kinderen zijn 13 en 11j
Dank voor uw antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 20 jul 2011 18:30

Ik kan toch geen 12 maand elk rekeningetje bijhouden als bewijs dat ik met dat bedrag die bitengewone kosten niet kan betalen?
Wat kan ik doen? Is een EOT krachtig genoeg om de helft van kosten op te eisen?
Eenieder die oud en wijs genoeg is weet dat je bewijs moet kunnen voorleggen van gemaakte kosten als je ze zelf wil inbrengen.

RR

nickie
Topic Starter

#3 , 20 jul 2011 18:37

ja tuurlijk dat ik bewijzen heb van de buitengewone kosten.. maar ex wil dat ik dat van de maandelijkse bijdrage van 125 euro betaal. Maar in EOT staat at de buitengewone kosten ieder voor de helft betaald dienen te worden.. dus als ik hem die bewijzen overhandig ( overschrijving busabonnement, rekening schoolboeken, betalingsbewijs inschrijving voetbal), dan moet hij volgens mij toch de helft van die bedragen betalen?
Of ben ik hierin verkeerd?

Reclame

roderidder

#4 , 20 jul 2011 21:07

Wel moet ik die andere partij zijn dan had je een probleem. Opvoeden is iets wat geld kost. Hier blijkt tussen de regels dat opgedeelt te zijn in kosten voor de opvoeding en buitengewone kosten.
Een nieuwe vrachtwagen, zo een echte dertigtonner kado doen aan een 12 jarige is bij mij buitengewoon, en vallen voor mij in de categorie "buitengewone kosten". Wat mij betreft zijn al die kosten die je hier beschrijft niet zo buitengewoon gerelateerd aan de opvoeding. Zelf ben ik dus geen voorstander om zoiets in voorstellen, akkoorden of gerechtelijke uitspraken trachten te krijgen. Wel als het kind een zo zeldzame ziekte heeft die niet wordt terugbetaald door het ziekenfonds omdat de ziekte zo zeldzaam voorkomt dat ze er niet aan gedacht hebben dat terug betalen, dan kan ik begrip opbrengen voor dergelijke clausulles.
De realiteit is dat het een bron van ergernis is die eenieder die ergernis wil opwekken ze ook kan krijgen. Wel laat die ouders maar ruzie maken, naar rechters en deurwaarders trekken op zich mogen van mijn part de advocaten dik aanrekenen en goed geld vragen voor dergelijke procedures, ik gun het hen van harte. Zolang je maar over zoiets ruzie maakt dan kan dat een goede bliksemafleider zijn voor de echte zaken waar je moet overeenkomen. Zolang je daar bij overenkomt dan is het voor mijn part goed. Kortom, mij maakt het niet uit of je hierin verkeerd bent of gelijk hebt. Regel het met de andere ouder en zorg en dat is van belang

zorg dat Uw kindje graag naar U komen, naar school gaan, daar boeken hebben en naar de voetbal kunnen gaan.

RR

nickie
Topic Starter

#5 , 20 jul 2011 23:53

rode ridder ik dacht dat dit hier een forum was waar je meningen van anderen kon vragen zonder in de grond geboord te wordenàààmijn vraag was of een eot kraachtig genoeg is om af te dwingen als daarin zwart op wit staat dat buitengew kosten gesplitst worcen. Ik zal er natuurlijk voor zorgen dat mijn kids niets tekort komem, maar vind dat de vader ook zijn verantwoordelijkheden moet opnemen. Nog meningen van anderen ?

roderidder

#6 , 21 jul 2011 02:38

rode ridder ik dacht dat dit hier een forum was waar je meningen van anderen kon vragen zonder in de grond geboord te worden
Mijn excuses hiervoor je punt is 100% terecht

Het antwoord is dus ja, een EOT is krachtig genoeg om het af te dwingen

Mijn persoonlijke visie kende je al. Zelf ben ik geen voorstaander van "buitengewone kosten" in een EOT op te nemen en dan nalaten in die EOT de "buitengewone kosten" te definieren. Meer nog ik kan me vaak niet vinden in wat rechters in het verleden daarover hebben geoordeeld.

RR

nickie
Topic Starter

#7 , 23 jul 2011 15:20

zijn er nog reacties of mensen die een gelijkaardige vorm van bilocatie toepassen?
Vinden jullie het bedrag van 125 per ouder voldoende om alle kosten te dekken voor 2 kinderen ( inclusief meerdaagse schoolreizen, inschrijvingselden en uitrusting hobby's, busabonnementen, schoolboeken, hospitalisatieverzekering enz..).
Graag jullie mening
dank

roderidder

#8 , 23 jul 2011 21:27

125 euro (voor 2 kids) is te weinig. Er bestaat m.i. weinig of geen relatie voor een rechter in de zin van "125 euro = te weinig, dus maar gul zijn in wat we kunnen toebedelen in de pot van de buitengewone kosten"

Mocht een rechter zo denken dan waagt iedereen zijn kans die denkt te kort gedaan te zijn bij de scheiding t.o.v. de andere ouder. En dat zijn er nogal wat.
De persoon die jullie hielp met het opstellen van die EOT heeft een flatr begaan. Die persoon had minstens in de EOT moeten melden welke kosten in aanmerking komen voor buitengewone kosten en eventueel vanaf welk bedrag.

RR

nickie
Topic Starter

#9 , 23 jul 2011 22:03

De EOT werd opgesteld bij de notaris
De buitengewone kosten staan duidelijk omschreven oa: meerdaagse schoolreizen, inschrijvingsgelden hobby's, medische kosten, tijdschriften en boeken betreffende school...
Er staat ook in dat er en gemeenschappelijke rekening moet zijn waarop beide ouders elk 125 euro storten voor kledij, schoeisel. Indien dit bedrag ontoereikend moet het door elke ouder voor de helft bijgepast worden.
Kindergeld komt toe aan de moeder

In praktijk wou ex geen gemeenschappelijke rekening openen, hij stort wel aan mij 125 euro ( nu weet ik waarom hij dat doet, zokan hij 80% terugkrijgen via belastingen)
Hij wil geen buitengewone kosten betalen omdat hij vind dat ik er maar moet komen met kindergeld en 2x125euro. Indien niet moet ik hem dat maar bewijzen.. Dit kan ik alleen bewijzen door elk rekeningetje bij te houden, maar dit is n praktijk onmogelijk, want rekeningen staan niet op naam, en niet overal krijg je een specifieke rekening ( bv kouden op markt, coiffeur, aankoop in massaverkoop enz..) obegonnen werk om dat te bewijzen en volgens mioj ook niet nodig aangezioen in eot staat dat buiengewone kosten bovenp de maandelijkse bijdrae betaald worden , ieder voor de helft.
Ex is chagrijnig over kindergeld, maar iedereen die een beetje weet wat kinderen kosten aan kledij, schoolgerief, schoenen, enz weettoch ook dat je niet ver loopt daarmee. Bovendien gaat elke vrije zaterdag van me naar rondrijden met kids om hen in alles te voorzien ( kledij, schoenen, dokter, tandarts...), ex heeft nog nooit een winkel binnengestapt voor hen.. de kledij wordt wekelijks meegegeven aan hem... zakgeld en belwaarde krijgen ze ook bij mij, bij hem niet.

lucgescheiden

#10 , 23 jul 2011 23:17

"wat met bedrag van 125 euro per maand/ ouder.. dit om alles van te betalen "
Ik weet niet hoeveel het kindergeld bedraagt, maar de kosten die je opgeeft lijken me niet maandelijks weer te keren.
Het is dan ook normaal dat je deze kosten berekend als een gemiddelde kost per jaar.

"Vinden jullie het bedrag van 125 per ouder voldoende om alle kosten te dekken voor 2 kinderen"
De ene zal op dergelijk budget een overschot hebben, de andere lijkt er op te moeten toeleggen.
Mss eens je budget van 125 euro per kind per maand eens optellen met het kindergeld, en
vervolgens vergelijken met wat opvanggezinnen als vergoeding kirijgen per dag per kind.
Zit u daaronder, dan wordt het dringend tijd dat u naar de rechtbank stapt en een alimentatie-aanpassing eist.
Handige documenten voor Personenrecht

Lucke

#11 , 24 jul 2011 22:10

Ter vergelijking, ik betaal 150/mnd voor een kind van 22 maanden.
Moeder heeft een fulltime job, fiscaal voordeel, kinderbijslag en géén onkosten.

lucgescheiden

#12 , 24 jul 2011 22:26

Je kan die zaken onmogelijk vergelijken zonder eveneens over de inkomens van beide ouders te spreken.

Zitten beide ouders aan een bestaansminimum dan betekenen alimentaties van 125 of 150 euro per maand een fortuin voor de ouders.
Liggen de inkomens van beide ouders rond de 3000 euro p/m elk, dan gaat het voor beide ouders over peanuts...

Maar het klopt dat een kind recht heeft op een minimun om te overleven en dezelfde kansen te krijgen als hun leeftijdsgenoten.
De vraag is dan of deze alimentatie hoger moet liggen dan; de kosten van de kinderen indien het huwelijk had standgehouden....?
Handige documenten voor Personenrecht

roderidder

#13 , 25 jul 2011 18:39

De buitengewone kosten staan duidelijk omschreven oa: meerdaagse schoolreizen, inschrijvingsgelden hobby's, medische kosten, tijdschriften en boeken betreffende school...Er staat ook in dat er en gemeenschappelijke rekening moet zijn waarop beide ouders elk 125 euro storten voor kledij, schoeisel. Indien dit bedrag ontoereikend moet het door elke ouder voor de helft bijgepast worden.
Kindergeld komt toe aan de moeder
Dat werpt voor mij een heel ander licht op de zaak !
Wat duidelijk gedefineerd is, en omomschreven zal de gerechtsdeurwaarder ook ten uitvoer brengen indien je hem/haar daarom verzoekt.
Gemaakte kosten zal je ook kunnen recupureren.
Het vergt wel wat werk, maar doe je dit niet blijf je met ergernis zitten.

RR

nickie
Topic Starter

#14 , 25 jul 2011 20:31

1.Dus ik meen uit uw schrijven op te maken dat ik idd de buitengewone kosten voor de helft kan opeisen aan de hand van een deurwaarder ( dit op vertoon van de facturen)
Wat kost een deurwaarder? Zijn de kosten daarvan dan voor degene die niet wil betalen?
Ik neem aan dat u bedoelt dat ik die buitengewone kosten kan opeisen via een deurwaarder.

2.Een tweede vraag is de 125 euro per maand per ouder.. in theorie staat er dat het kindergeld door de moeder ontvangen wordt en dat er een gemeenschappelijke rekening geopend wordt waarop beiden 125 euro storten voor kledij, schoeisel. Indien ontoereikend elk bijstorten voor de helft. Wanneer kan ik bewijzen dat het bedrag ontoereikend is? Aangezien er geen gemeenschappelijke rekening is... bovendien wou ex dat niet want nu stort hij rechtstreeks aan mij zodanig dat hij het als alimentatie kan inbrengen en dus 80% recupereert. Ik kan die 125 euro niet inbrengen.
Om te kunnen bewijzen zou ik dus elke uitgave moeten bijhouden, wat een hele karwei is als je het in jaren ziet, en je niet voor alles een gedetailleerde rekening krijgt ( aankoop op markt, massaverkoop, coiffeur,....). En wat met kindergeld? Ik ben degene die al 7 jaar achter alles gaat, mijn auto rijdt ook niet op water, ex heeft nog niets aangekocht voor kinderen, ik ben het die van hier naar daar rijdt.. dus ik denk toch als hij het voordeel heeft van 80% van die 125 euro in te brengen dat ik een deel van het kindergeld mag recupereren zonder in rekening te brengen? In EOT staat letterlijk : kindergeld komt toe aan de moeder.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 jul 2011 20:57

Hij volgt het vonnis al niet het MOET opeen gemeenschappelijke rekening gestort worden en niet op die van u.

Terug naar “Echtscheiding”