verkoop gezinswoning - hoe kom ik hier zo goed mogelijk uit?

x123x
Topic Starter

verkoop gezinswoning - hoe kom ik hier zo goed mogelijk uit?

#1 , 19 jul 2011 20:50

Mijn vriend en ik hebben 2 (kleine) kinderen. Hij wilt het huis laten schatten door een erkend schattingskantoor. Mij best maar ik wil mij niet aan die schatting "binden". Stel dat het bedrag te laag of te hoog is, dan wil ik nog het recht hebben om een tegenexpertise te doen via schatter. Kan ik "zijn" schatter laten komen en ervan uitgaan dat die schatting in geen geval bindend zal zijn mits ik niets onderteken en ik dus nadien nog alle kanten uit kan?

Zou ik kans maken in de woning te kunnen blijven met mijn kinderen? Ik wil hier niet weg maar woon in een residentieel huis en een residentiële wijk dus financieel sta ik er vrees ik niet goed voor.

Zou ik toch best een advocaat raadplegen om zeker te zijn dat ik hier niet gepluimd uit kom? Ik twijfel, dat kost zoveel.

Welke stappen zou ik nu al zetten? Nagaan hoeveel ik maximaal bij kan lenen, zelf een notaris/schatter/advocaat onder de arm nemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 21 jul 2011 14:55

Een expert zal niet bindend zijn, wanneer u niet mee de opdracht tot expertise gaf.
Normaliter is het de notaris die een onafhankelijk expert gaat aanstellen.
(TIP: Persoonlijk mocht ik ondervinden dat het zeer belangrijk blijkt, geen expert te laten aanwijzen die door de tegenpartij wordt aangebracht)

U kan alvast te raden gaan in het notarishuis, om een richtprijs te bekomen.
Deze richtprijs kan worden gebaseerd op: de verkoopprijzen van gelijkaardige panden, recent verkocht in de directe omgeving van jullie woonhuis.

U kan de rechtbank verzoeken om de woning in onverdeeldheid te laten gedurende de volgende vijf jaren.
Allicht zal daar een compensatie tegenover gesteld worden, bijvoorbeeld: geen alimentatie of een woonvergoeding.

>>>> De eerste stap die u kan zetten; is proberen hierover met uw vriend tot een overeenkomst te komen.<<<<

Lukt dit niet; dan kan u proberen een preferentiële toewijzing te bekomen.
In dat geval zal u toch uw vriend dienen uit te kopen, indien hij dat eist.
De regel voor het ontlenen van geld, werd vroeger gesteld op 1/3 van uw inkomen aan afbetalingen, heden hebt u echter reeds leningen op 30 jaar, of zelfs op mede-naam van de volgende generatie.... ga hiervoor enkele banken af....

Let wel op indien het tot gerechtsprocedures komt, zal u voor de duur van deze procedures toch een bewoningsvergoeding verschuldigd zijn aan de onverdeelde gemaanschap ( a ratio van de mogelijke huurwaarde van het pand)

Hoe u het ook draait of keert, uit elkaar kan zal altijd ten koste gaan van kapitaal.
Handige documenten voor Personenrecht

x123x
Topic Starter

#3 , 22 jul 2011 21:25

Dank je wel. Heel wat nuttige info.
Nog een vraagje: als ik een ander huis zou willen kopen, kan ik dan een overbruggingskrediet aanvragen wetende dat het huis nog niet is "uitgekocht"? Zou het voordeliger zijn dan ik mijn stuk van de lening van het huis vervroegd terugbetaal als ik plannen heb om te vertrekken?
Ik vrees dat hier blijven wonen te hoog gegrepen is.
Het terras hier werd slecht gelegd waardoor er vocht in de muren zal komen. Daarom wil ik het terras nog laten heraanleggen voordat de schatting gebeurt maar mijn vriend wilt dit niet mee bekostigen. Hoe laat ik vastleggen dat ik dit zelf betaald heb en heeft dit een impact bij de uiteindelijke waardedeling van het huis?

Reclame

lucgescheiden

#4 , 23 jul 2011 01:53

Mss dat u beter jullie rechtsbijstandsverzekering inschakelt om; de aannemer
verantwoordelijk te stellen voor de slechte aanleg van jullie terras???

Voor je financiëel advies: raadpleeg je best enkele banken, ook zij hebben juridischa afdelingen...

x123x
Topic Starter

#5 , 24 jul 2011 14:31

Dag Luc,

Dank je wel, je bent duidelijk een kenner.
Mijn rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen heeft weinig zin want wij hebben het terras door een toenmalige vriend laten aanleggen, dus zonder factuur. Een toenmalige vriendendienst zeg maar... Gisteren zijn we nieuwe tegels gaan kopen, ik heb zelf het voorschot betaald en misschien betaal ik beter alles zelf gezien hij bij de aanvang van de bouw meer heeft betaald... In september wordt het terras opnieuw aangelegd en daarna wil ik een schatter laten komen, dan is het huis in principe zonder gebreken en mag ik me aan een normale prijs verwachten (liefst zo hoog mogelijk als ik moet vertrekken).

Ik ga inderdaad eens contact opnemen met mijn bank maar ik heb dit zo lang mogelijk uitgesteld omdat ik niet graag heb dat zij al op de hoogte zijn van de situatie (omdat ik de mensen daar vrij goed ken).
Ik zit op dit moment eigenlijk vooral met financiële vragen, bv.
- Is het interessanter om de tuin nog (goedkoop) te laten aanleggen voor de schatting gebeurt? Nu is er enkel gras.
- Is het beter om de schatting via een notaris of via een erkende schatter te laten doen? Ik heb in elk geval al een afspraak gemaakt met een notaris van de gemeente om een eerste idee te krijgen - maar in principe moet ik hiervoor wachten tot na de aanleg van het terras...
- Mijn vriend heeft meer in de woning geïnvesteerd en heeft me al laten weten dat ik amper in de woning geïnvesteerd heb. Dit is niet helemaal waar. Hij heeft inderdaad destijds +/- 22 500,00 EUR meer betaald (omdat ik heel wat jonger ben dan hem en het geld toen nog niet had) maar voor de rest hebben we elk een lening afgesloten voor hetzelfde bedrag en hebben we evenveel bijgedragen in de kosten van het huis. In de kosten van eten en dergelijke heeft hij wel meer bijgedragen gezien zijn hogere inkomen en mijn 80 % wedde. Eerlijk gezegd maakt hij me wel bang want ik ben bang om een absurd laag bedrag te krijgen en zelfs geen klein rijhuisje te kunnen kopen. Dat zijn dus zo van die dingen waarover ik graag zo snel mogelijk duidelijkheid over zou willen. Hoe kan ik die duidelijkheid krijgen?

Alvast bedankt voor de juridische informatie, voor mij zeer interessant en nuttig.

lucgescheiden

#6 , 24 jul 2011 21:40

-de tuin aangelegd of niet, gaat heus geen noemenswaardig prijsverschil opleveren bij schatting.

-net als een schatter van uw vriend niet bindend zal zijn, zal deze van jou evenmin bindend zijn voor uw vriend.

-uw bang zijn heeft alle reden, een scheiding kost nu eenmaal geld, en niet alleen langs uw kant...
de meeste duidelijkheid verkrijg je door de zaken samen te bespreken en een oplossing uit te werken in overleg.

Terug naar “Echtscheiding”