Onderhoudsgeld stoppen na vonnis

Nique
Topic Starter

Onderhoudsgeld stoppen na vonnis

#1 , 10 jul 2011 19:27

Hallo,

Mijn broer betaalt onderhoudsgeld voor zijn dochter. Zij is reeds meerderjarig en gaat niet meer naar school, dus mag hij stoppen met betalen, maar dat wil zijn ex niet, want zij zou opnieuw (????) willen gaan studeren. De zaak kwam voor de vrederechter en deze heeft het vonnis uitgesproken in het voordeel van mijn broer.
Wat gebeurt er als zij in beroep gaat? Mag mijn broer stoppen met betalen of moet hij blijven doorbetalen tot er vonnis in beroep zou komen?
Zij moet onderhoudsgeld terug betalen omdat zij dit lange tijd onrechtmatig heeft gekregen, en nooit liet weten dat zijn dochter niet meer studeerde.
Wat denken jullie?
Mvg
Nique

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jul 2011 00:49

Wat staat er in het vonnis?
Is dat al betekend.
Dan is de periode van beroep af te wachten... en daarna kan het uitgevoerd worden.

Nique
Topic Starter

#3 , 11 jul 2011 10:20

Het vonnis is kenbaar gemaakt door de advocaat, het aangetekend schrijven wordt verwacht.
Mag mijn broer dan niet stoppen met betalen? Als er beroep wordt aangetekend kan het nog lang duren, en als hij moet verder betalen, terwijl alle bewijzen op tafel liggen + een vonnis in zijn voordeel, heeft zijn ex er alleen maar voordeel bij.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jul 2011 12:59

tegenpartij MOET officieel in kennis zijn van het vonnis dus het moet betekend worden aan tegenpartij.
Daarna heeft tegenpartij nog X tijd ...weet niet meer van buiten dacht een maand vraag dat aan je advocaat.
Dan is het vonnis in kracht van gewijsde en uitvoerbaar.

Nique
Topic Starter

#5 , 11 jul 2011 13:54

Bedankt, ik maak de info over :!:

j.demoor

#6 , 12 jul 2011 08:50

“Art.1051.De termijn om hoger beroep aan te tekenen is één maand, te rekenen vanaf de BETEKENING van het vonnis...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

Onderzoek of het vonnis betekend werd en zo niet laat het betekenen door een gerechtsdeurwaarder.

“Art.1397.Behoudens de uitzonderingen die de wet bepaalt en onverminderd de regel van artikel 1414, schorsen verzet en hoger beroep tegen eindvonnissen daarvan de tenuitvoerlegging.Art.1398.Behoudens de uitzonderingen die de wet bepaalt, kan de rechter de voorlopige tenuitvoerlegging van de vonnissen toestaan...”(Ger.W.).

Onderzoek in het vonnis of de rechter daarin al dan niet voorlopige tenuitvoerlegging toestond.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lucgescheiden

#7 , 27 jul 2011 14:49

In hoeverre gaat dit op:
- indien het een tijdelijk vonnis (K.G.) betreft, in afwachting van een uitspraak ten gronde?
- wat houdt dit verzet in?

Kan een betekenis tegenpartij verplichten om hoger beroep aan te tekenen? Zoja, vormt dit geen misbruik van gerechtsprodedures ten nadele van deze tegenpartij?
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”