Hoeveel onderhoudsgeld?

chrisvw
Topic Starter
Berichten: 3

Hoeveel onderhoudsgeld?

#1 , 03 jan 2007 23:52

Geachte

Welk is het wettelijk minimumbedrag dat als onderhousgeld voor de kinderen moet betaald worden? Of kan iemand zeggen waar ik die info kan vinden?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 04 jan 2007 00:23

Dat is niet simpel te vinden. Type eens volgende tekst letterlijk over in google. Om google op te starten ---> http://www.google.be

Cass. 24 september 1993, Arr. Cass. 1993, 758, Pas. 1993, I, 749, R. Cass. 1993


Als het je wat meezit kan je daar al heel wat lezen over
bepalen van de onderhoudsbijdrage

RR

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 05 jan 2007 13:47

?Art.203.? 1. De ouders dienen naar EVENREDIGHEID van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Zie ook : http://www.houvast.be/tekst127.shtml en/of http://gzbwezemaal.oletr.net/renard.htm

Er bestaat geen ander ?wettelijk minimumbedrag?.

Reclame

adelheid
Berichten: 18
Locatie: Oostduinkerke

#4 , 12 jan 2007 13:47

Dit is inderdaad moeilijke materie. Ook ik ben hierover in een dispuut verwikkeld met mijn ex. Wij hebben voor onze kinderen een 'kinderrekening', waar we beiden volmacht op hebben. Mooi in theorie, onmogelijk in de praktijk. Volgens hem zouden we moeten toekomen met het kindergeld om alles van de kinderen te betalen. We hebben 4 kinderen en gemiddeld bedraagt het kindergeld 200 euro per maand per kind. (tussen 18 en 10) Ik vind dat onmogelijk. Vermits hij vaak in het buitenland is, ben ik genoodzaakt zowat alle uitgaven voor de kinderen te doen. Volgens mijn ex heb ik een gat in mijn hand. Gemakkelijk om dat van de zijlijn te staan roepen natuurlijk. Ik probeer nu via de vrederechter te bekomen dat we elk 75,00 euro per kind per maand extra zouden moeten storten op de kinderrekening, op te trekken tot 125,00 euro per kind dat verder studeert na het middelbaar...

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#5 , 12 jan 2007 23:01

hulpmiddel om het onderhoudsgeld te betalen voor de kinderen is de "onderhoudscalculator van de gezinsbond". Er wordt rekening gehouden met de inkomsten van beide ouders, de leeftijd van de kinderen, de verblijfsregeling, de ontvangen kinderbijslag en ouders kunnen bepalen in welke verhouding ze voor welke kosten zullen instaan.

Het bedrag aan onderhoudsgeld wordt mede bepaald door het antwoord op de vraag wie betaalt met welk geld welke kosten.

Zijn jullie als ouders onvoldoende ge?nformeerd om zelf een regeling voor de kosten van de kinderen te maken, dan kunnen jullie eventueel zich hiervoor samen laten bijstaan door een bemiddelaar in familiezaken die jullie hierbij kan helpen

www.bemiddelingvzw.be
www.juridat.be/bemiddeling
www.caw.be

Terug naar “Echtscheiding”