onderhoudsgeld tijdens vakantie

barrik7
Topic Starter
Berichten: 6

onderhoudsgeld tijdens vakantie

#1 , 06 jul 2011 15:33

hallo
even een kleine maar blijkbaar moeilijke vraag voor sommige mensen
ik betaal al 15 jaar onderhouds geld voor mijn kinderen wat ik niet meer dan normaal vind maar nu is mijn vraag tijdens de vakanties komen mijn kinderen een hele maand
naar mij is het dan niet normaal dat de andere die maand aan mij onderhouds geld moet betalen ik ben niet getrouwd geweest dit is dus enkel ivm de kinderen he .....
kan iemand mij hier even aan uit helpen want ik snap het niet goed dat er mensen zijn die daar moeilijk over doen het is toch normaal dat er onderhoudsgeld betaald word aan die waar de kinderen verblijven of heb ik het dan zo mis??? :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 06 jul 2011 17:07

Wat staat er in het vonnis, of wat kwamen jullie overeen?
Handige documenten voor Personenrecht

barrik7
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 06 jul 2011 18:51

er is met een vonnis uitgesproken dat de kinderen elk weekend en de helft van de vakanties naar mij komen dat wil dus zeggen in de grote vakantie dat ze een maand bij mij zijn maar dan moet ik toch geen onderhouds geld betalen aan haar maar zij aan mij dat is toch logisvind ik toch ik moet de kinderen toch een maand eten geven dingen met hun doen maar daar word dus duidelijk niets over gezegd over die maand

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 06 jul 2011 19:07

Wat u er van zou vinden doet er niet toe wat staat in het vonnis.
Als daar staat maandelijks wel in een jaar zijn 12 maanden en geen 11 met vakantieperiode.
Dus u moet elke maand betalen.
Ik heb ooit van een rechter eens een 'kort' antwoord gekregen over wanneer de grote vakantie begint ( gelet op dat en schooljaareinde enz).
Wel lees wat in het vonnis staat... verlof begint op 1 juli en het einde is 31 augustus. Daar moet men zich aan houden.
Wilde eigenlijk tegen mij zeggen .... u kan toch (juridisch) lezen....

barrik7
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 06 jul 2011 19:41

datkan goed zijn allemaal maar dat is helemaal niet rechtvaardig en even hilarisch als al die andere neen exuzeer mij als heel de belgische wetgeving ivm onderhoudsgeld dit tegenover de man want deze word zwaar gediscrimineerd dit heb ik al 15 jaar ten lijve ondervonden

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 06 jul 2011 19:50

Dat kan u wel vinden maar het is de wet.
U kan ook vinden dat de wet hilarisch is maar in feite mag je heel blij zijn dat we in een rechtstaat hoe moeilijk soms ook wonen.
Geloof me maar u ziet enkel uw zaak maar mensen hier op het forum zijn dikwijls als deskundige betrokken bij tientallen feiten per jaar en kunnen rekening houden met alle gegevens.
We moeten voor een aantal zaken idd nog een hele weg afleggen en ja in nogal wat keren is de man de gediscrimineerde. Dat is iets wat je niet aan mij moet bewijzen.

barrik7
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 06 jul 2011 20:04

ja das waar en toch ik heb het heel moeilijk met het feit dat ik die maand moet betalen zeker wetende dat zij met haar twee wagens twee woningen.... door mij nu gefinianseerd word ik die met 50 eur per week moet toekomen nog geen geld heb voor een verzekering voor 1 wagen
ik ik zal nu voor haar extra zakgeld zorgen voor haar jaarlijks vakantie en dit alles ten slotte ten koste van mijn kinderen want voor ons zit er zeker geen vakantie in misschien eens de bus naar het stadspark maar ja als men dat tegen de rechter(een vrouw) argumenteerd dan zegt die even heel droog privee doet deze zitting niet ter zaken (was een zitting ivm onderhoudsgeld )waar zijn we dan in gods naam mee bezig
Laatst gewijzigd door barrik7 op 06 jul 2011 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

barrik7
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 06 jul 2011 20:08

en ik hoop dat er snel iemand aan die weg begint .....

Bijtje
Berichten: 755

#9 , 11 jul 2011 10:02

het is altijd handig om daarover tijdig na te denken en dit aan de rechter tijdig te vragen

lucgescheiden
Berichten: 2810

#10 , 13 jul 2011 16:03

Vergelijk uw probleem met een gemeubelde huurwoning.
In de vakantie bent u weg, betaald een reis naar het buitenland,
U maakt gedurende die vakantie aldus geen gebruik meer van de woning maar blijft huurgeld betalen.

De oplossing bestaat er dan in om het huurtarief van elke maand met 1/12 de verlaagd te krijgen.

In uw geval zou ik dus proberen om de alimentatie met 1/12 de verlaagd te krijgen,
echter uw alimentatie-plicht op de nieuwe partner verhalen, zal niet pakken.
Er zal de rechter moeten overtuigen dat uw ex elke maand meer van haar loon kan overhouden, dan
in de periode voor het vonnis, en dit in verhouding tot uw situatie.
Handige documenten voor Personenrecht

Lobke
Berichten: 21

#11 , 13 jul 2011 16:44

Mijn ex betaalt maandelijks allimentatie. Van in het begin heb ik hem zelf gezegd dat hij de betaling mag overslaan in de maand dat zijn zoon veel tijd bij hem doorbrengt. Dit gaat al jaren zo. Ik weet dat het volgens de wet niet hoeft, dat vaste kosten voor de mama doorlopen (ik voorzie kleding, schoenen, enz, ook voor de periode bij zijn papa) maar ik vind dit een geste die niet meer dan normaal is.

De ex van mijn man denkt daar blijkbaar helemaal anders over. Geen haar op haar hoofd dat hier ook maar aan denkt. En zij geeft absoluut niks mee als de 3 kinderen naar ons komen in het weekend of de vakantie. Dus bovenop de enorme som alimentatie voor de 3 kids, mogen wij ook nog voor elk van hen kleding, ondergoed, slaapkledij, degelijke schoenen, enz zorgen.

Blijkbaar hangt veel af van de goodwill van de mama.

Groetjes,
Lobke

eylis
Berichten: 8842

#12 , 13 jul 2011 17:14

moraal van het verhaal...
als je samen een EOT opstelt of de kindsregeling wordt per jeugdrechtbank gevonnist, vraag aan je advocaat in geval van alimentatie volgende uitzonderingsclausule te laten pleiten en toevoegen:
- voor de weken (vakantie of andere reden ) dat het kind bij de andere ouder verblijft is geen alimentatie verschuldigd. De bizondere kosten darentegen blijven wel gedeeld tijdens die periode 8_)

Is perfect mogelijk.
Want inderdeed, als je alle vakanties optelt zit je al gauw aan 2 maand en 2 weken per jaar.
En een kind met een huurhuis vergelijken is wél een heel vreemde gedachtenkronkel...
moet ik eens over nadenken :roll:

lucgescheiden
Berichten: 2810

#13 , 13 jul 2011 17:36

"datkan goed zijn allemaal maar dat is helemaal niet rechtvaardig en even hilarisch als al die andere neen exuzeer mij als heel de belgische wetgeving ivm onderhoudsgeld dit tegenover de man want deze word zwaar gediscrimineerd dit heb ik al 15 jaar ten lijve ondervonden"

Ts zijn probleem is ligt niet bij zijn kind,
maar bij het onrechtvaardigheidsgevoel dat hij heeft omtrent de betaling van alimentatie, in de periodes dat zijn kind bij hem is.
Het is dat wat hier vergeleken wordt.

Beter vooraf eens over nadenken, dat bespaart op overbodig gekronkel...
Handige documenten voor Personenrecht

barrik7
Topic Starter
Berichten: 6

#14 , 13 jul 2011 20:23

aan iedereen die mij iets willen uitleggen of zeggen wou
ik heb eigenlijk veel dingen gelezen eentje was wel heel duidelijk : veel hangt af van de goodwil van mamma.... das heel juist en jammer genoeg zijn er mensen die misbruik maken van situaties als de gene waarin ik me bevind
ik hoor dikwijls bij vrienden(uiteen gaan is blijkbaar een modetrend geworden helaas)heel andere verhalen waar dat het wel allemaal gaat dus gewoon de verkeerde vrouw gekozen zo een dingen weet je dus niet in het begin van je eerste relatie...
iedereen bedankt voor de antwoorden op mijn vraag
en ook al vind ik het allemaal onrechtvaardig de liefde van mijn kids naar mij toe kan geen enkele wed of persoon van me afnemen
thx iedereen x

Mommyof2
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 mar 2018 18:36

Wat u er van zou vinden doet er niet toe wat staat in het vonnis.
Als daar staat maandelijks wel in een jaar zijn 12 maanden en geen 11 met vakantieperiode.
Dus u moet elke maand betalen.
Ik heb ooit van een rechter eens een 'kort' antwoord gekregen over wanneer de grote vakantie begint ( gelet op dat en schooljaareinde enz).
Wel lees wat in het vonnis staat... verlof begint op 1 juli en het einde is 31 augustus. Daar moet men zich aan houden.
Wilde eigenlijk tegen mij zeggen .... u kan toch (juridisch) lezen....

Terug naar “Echtscheiding”