Eigen werk aan de woning...

t-birds
Topic Starter

Eigen werk aan de woning...

#1 , 05 jul 2011 16:36

Beste,

Een probleem waar waarschijnlijk enorm veel mannen mee te maken hebben...

Ongeveer een 5 jaar geleden ben ik gestart met het bouwen van ons huis, daarvoor waren we al 7 jaar getrouwd.
Een 2 tal jaar van mijn leven heb ik bij wijze van spreken KEIHARD gewerkt om voor ons gezin een huis te hebben.
Bijna alle werken aan deze heb ik zelf uitgevoerd!!!

Dan komt er een moment in je leven dat de partner het nodig vind om op een ander te gaan smossen en verder gaat met haar nieuwe partner...

Zelf ben ik in het huis blijven wonen, maar tot op heden is de verdeling van het huis nog niet rond.

Wat mij momenteel stoort is dat ik het eigen werk, ongeveer een besparing van 98.000€ niet kan inbrengen.
Mijn vraag nu zijn er ergens gerechtelijke uitspraken geweest waar dit wel gebeurd is???
Waar de partner die VEEL eigen werk in het huis heeft gestopt dit in rekening kon brengen???

Alvast bedankt voor jullie reacties.
T

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 05 jul 2011 16:42

Hallo,

Het is niet alleen een probleem van mannen ... Ik ben een vrouw.

Ik verkeer in zowat dezelfde situatie. Mijn ex en ik zijn begonnen met het bouwen van een huis. Ik heb daarbij ook zelf heel veel gewerkt (stenen sleuren, opruimen enz.) en heb hier heel veel weekendjes aan opgeofferd. Ik ontdekte echter heel wat financieel gefoefel in mijn nadeel en heb de relatie 2 jaar geleden verbroken. Mijn ex wilde vervolgens de woning gratis van mij krijgen, zonder mij een cent van mijn investering terug te betalen en zonder mijn werk te vergoeden. Zelfs nu de woning gewoon break-even verkocht is, maak ik geen enkele kans. Volgens mijn advocate is dat soort "werk in natura" niet ten gelde te maken.

Ik weet dat dit pijn doet, maar ik hoop dat het voor u blijft bij het verlies aan vrije tijd en dat u toch al uw geld kunt recupereren. Ik ben naast mijjn tijd, en een paar jaren van mijn leven die ik nooit meer terugkrijg, ook tienduizenden euros kwijt!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

lucgescheiden

#3 , 05 jul 2011 18:38

De schuldvraag is dan wel verdwenen uit de procedure van echtscheiding, doch de procedure van vereffening en verdeling staat daar los van, mijn inziens.

Gerechterlijke uitspraken zijn hier evenmin gekend, maar wanneer men u de kans geeft om een vereffening en verdeling te laten beslechten door de rechtbank,
dan vallen de argumenten van beide partijen te "beoordelen" door een rechter, die in zijn/haar oordeel mogelijk wat speling heeft...

Hier was de tegen-argumentatie; dat ex gedurende de werken, in de kookpotten stond te roeren... een bezigheid van 10 uren per dag? Die dan waarschijnlijk zal geresulteerd hebben in een feest-banket door het halve dorp??? tja ...
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

mapleleiah

#4 , 05 jul 2011 18:48

Via de rechtbank ga je alleen maar meer verliezen: tijd, gerechtskosten en eventueel waarde van de woning als het tot een openbare verkoop komt.

Ik kan het standpunt van huishoudelijk werk deels begrijpen, zolang het een redelijke eis blijft. Bij mij was dat sowieso niet van toepassing, omdat we nog niet samenwoonden.

Mijn raad in dit geval: tracht een redelijke uitkoopprijs te bekomen als u daar wilt blijven wonen, maar hecht u niet nodeloos aan de woning en verkoop ze, hopelijk tegen een leuke winst, als er geen akkoord kan bereikt worden. Neem zeker een advocaat, maar probeer de boel van de rechtbank weg te houden. Ik ben nu al meer dan 2 jaar bezig via de rechtbank en pas onlangs is de woning te koop gesteld!

Ik zou mezelf gelukkig geprezen hebben als ik gewoon kon wegstappen van die verloren jaren zonder financieel verlies, maar het heeft niet mogen zijn. Ik zal het dan maar als een les zien: vertrouw niemand met je centen, noch met je werk ... ofwel elk in zijn eigen huis ofwel een huis kopen waar geen werk meer aan is en waar de waarde van vaststaat.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

lucgescheiden

#5 , 05 jul 2011 20:28

Lenny,

Deels akkoord, deels niet.

Wanneer je niet eens tot een akkoord kan komen, over wie de woning van wie gaat overnemen, zal er evenmin een akkoord komen omtrent de uitkoopprijs.
De enige die dan de knoop kan doorhakken, is net de rechter.
Ofwel beschermt deze de gezinswoning onder het argument van preferentiële toewijzing, of te wel zal er een openbare verkoop plaatsvinden.

Wanneer de echtscheidingseis niet van u komt, en er wordt verplicht van de woning openbaar te verkopen, dan
inkasseert u de verliezen evenzeer op uw persoonlijk vermogen.
Lees: zaken als gedwongen verkoop, hogere verkoopskosten, verplichte verhuis, mss zelfs nooit nog de kans om je kinderen onderdak te verschaffen,...
M.a.w. u wordt gestraft, ondanks er een schuldloze procedure wordt beleid... Hoe iis dat te verklaren?

Alle verloren jaren hebt u zowiezo aan uw rekker, waar het toch de eiser is, die beslist om naar de rechtbank te stappen.
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor

#6 , 07 jul 2011 09:24

“Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :1.de inkomsten uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten...4.alle goederen waarvan niet bewezen is dat ze aan een der echtgenoten eigen zijn...“(Burgerlijk Wetboek).

‘daarvoor waren we al 7 jaar getrouwd’ .Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent/was onder het wettelijk stelsel.

Wat geldt voor de inkomsten uit beroepsbezigheden geldt evenzeer voor de meerwaarden van het gemeenschappelijk vermogen verwezenlijkt door eigen arbeid van elk der echtgenoten. Die meerwaarden zijn dus gemeenschappelijk.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”