kinderalimentatie draagkracht

de wit rudi
Topic Starter

kinderalimentatie draagkracht

#1 , 21 jun 2011 22:45

Hallo,

even de situatie schetsen:
gescheiden sinds 05/2007 met EOT en sinds 001/11/2010 woont jongste zoon(intussen meerderjarig) bij mijn ex-echtgenote voor 100%
Ik als alimentatieplichtige betaal een alimentatie aan mijn ex-echtgenote.Sinds 06/2011 verneem ik dat ze hertrouwt is.verandert dit iets aan mijn bedrag van mijn alimentatie als jullie weten dat mijn ex-echtgenote nu 2 inkomens heeft en ik als alimentatieplichtige er alleen voorsta zonder kinderlast maar met een inkomen.
graag advies.
mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jun 2011 19:03

Betaalt u alimentatie jegens uw ex-vrouw of enkel jegens de kinderen?

de wit rudi
Topic Starter

#3 , 26 jun 2011 11:55

ik betaal alimentatie aan mijn ex voor mijn jongste zoon die bij haar woont voor 100%

Reclame

lucgescheiden

#4 , 27 jul 2011 19:28

U betaalt alimentatie voor uw zoon, dit is, mijn inziens, uw deel in zijn opvoedingskosten.
Het is niet zo dat de nieuwe partner van uw ex deze kosten op zich dient te nemen, u blijft de vader en aldus die verantwoordelijkheid dragen.
M.a.w. het feit dat uw ex nu over twee inkomsten zou beschikken, brengt geen verandering in de grootte van de opvoedingskosten.
Evenmin aan het percentage alimentatie dat u kan inbrengen op uw belastingsaangifte.

Uw deel van deze opvoedingskosten werd bepaald (althans in theorie) op de verhouding tussen uw inkomsten en deze van uw ex.
U zou aldus kunnen aanvoeren dat: haar uitgaven aan algemene kosten, zijn gezakt (mss zelfs gehalveerd) waardoor
zij op het einde van de rit, meer inkomsten overhoudt dan voor haar nieuw huwelijk.
Geen idee, of dit weerklank zou kunnen kennen op de rechtbank...
Je ex heeft, met haar nieuw huwelijk, namelijk ook de nieuwe lasten en plichten te dragen van het nieuw samengesteld gezin.
Wil uw argumentatie inslaan, zal er dus langs jouw kant eveneens een vraag dienen te geschieden inzake een gelijke verblijfsregeling....
althans zover mijn vermoeden.
Handige documenten voor Personenrecht

probleemke

#5 , 29 jul 2011 11:36

als je zoon meerderjarig is en niét meer studeert - en zelf een inkomen heeft - dan mag je mijns inziens de alimentatie stoppen.
heb je twijfels hieromtrent, dan zou ik aanraden om een verzoekschrift in te dienen bij vredegerecht om wijziging (vermindering) te bekomen .

eylis

#6 , 09 aug 2011 16:22

-de alimentatieplicht stopt automatisch als het meerderjarige kind een volwaardige studie heeft afgerond en een inkomen heeft (salatris of werklossheidssteun).
Daar moet je dus géén verzoekschrift voor opstarten bij het vredegerecht.

-de gewijzigde (burgerlijke) toestand van de ex-partner heeft géén invloed op de alimentatiehoofte.
Immers: het loon van de nieuwe partner is géén gekend gegeven in deze materie en de nieuwe partner is ook NIET verplicht deze informatie te geven om de omvang van de alimentatie te bepalen.
Waarom?
Om de eenvoudige reden dat de gegevens van de nieuwe partner juridisch gezien niet opgeeist kunnen worden... De nieuwe partner is géén betrokken partij in zo'n zaak.
als deze persoon zo vriendelijk is om te vertellen hoeveel zij of hij verdient mag ze/hij dat doen.Maar niemand kan hem/haar dat verplichten.
bovendien weet ook niemand wat de lasten van die nieuwe partner zijn. Misschien onderhoudt zij/hij ouders, ander kinderen etc...

advocaten wekken dus soms valselijk de indruk dat de alimentatiesom kan herwogen worden als de ex een nieuwe partner heeft.
Maar neen dus: deze persoon is géén betrokken partij en men kan géén objectieve informatie inwinnen om de financiele situatie in te schatten.
Niet op hopen dus.

Terug naar “Echtscheiding”