Er is enerzijds het eigendomsrecht en anderzijds bewonersrecht.
En dan is er nog zoiets als "samenwonen in symbiose

Je hebt bewonersrecht omdat je op dat adres gedomicilieerd bent. Je mag daar dus leven, eten, slapen, TVkijken, ontspannen (kortom de dingen die je doet als je ergens woont) en je kan er niet zomaar uitgezet worden.
Anderzijds heeft de eigenaar (je vader dus) eigenaarsrecht en ben je meerderjarig: in principe kan je dus kiezen waar je gaat wonen.
Ja je kan best wel mensen uitnodigen in je woning. Maar jullie delen dus wel het huis van je vader. Daar zijn afspraken voor nodig om dat goed te doen verlopen. En als de relatie tussen de ex-partners vrij koel is, kan ik me inbeelden dat je stiefma het niet prettig vind dat zij op bezoek komen als zij zelf niet aanwezig is. Ik vind het overigens vreemd dat je moeder dat zelf voorstelde. Ze zou moeten weten dat onnodige spanningen vermeden kunnen worden als ze gewoon gevraagd had om samen ergens af te spreken of jullie even naar buiten gevraagd om dingen te bespreken als de vader en zijn partner niet thuis waren.
Het heeft te maken met aandacht voor privacy, territorium en fijngevoeligheid. Jouw antwoord was ook niet erg fijngevoelig. Het is begrijpelijk dat je stiefma dat niet fijn gevonden heeft.
In feite kan je deze toestanden gewoon vermijden door met je moeder af te spreken in haar woning of eventjes naar buiten te gaan als je vader en partner niet thuis zijn.
en nog een tip: als je wil uitnodigen wie je wil in je woning - en geen rekening wenst te houden met de voorkeuren, wensen van de medebewoners én eigenaars van de woning - dan ga je zelfstandig wonen. dan moet je geen rekening houden met andere medebewoners.