Moeder geen toegang tot het huis met toestemming vn kinderen

gryse
Topic Starter

Moeder geen toegang tot het huis met toestemming vn kinderen

#1 , 15 jun 2011 21:59

Beste,

Laat mij eerst even de situatie uitleggen :

Mijn ouders zijn uit elkaar en ik en mijn broer (ikzelf ben 18 jaar en mijn broer 20 jaar) wonen nog steeds bij mijn vader. Onlangs kwam onze moeder met stiefvader naar het huis van mijn vader en waar wij wonen. Ze vroeg mag ik even langs komen, ik en mijn broer zeiden van ja, kom maar af. We zaten buiten op het terras, plots komen mijn vader en mijn stiefma thuis, ze zeggen niets en ze lopen door naar binnen.

Als mijn moeder en stiefvader weg zijn, begint mijn stiefma te zagen dat mijn moeder hier niet meer binnen mag. Ik zei als zij toestemming heeft van ik en mijn broer dan mag zij hier binnen.

Dus mijn vraag is nu, heeft mijn moeder nog het recht om op het terras/binnen te zitten als zij toestemming heeft van haar zonen (beide meerderjarig).

Hang het af van de eigenaar van het huis of heeft zij het recht niet meer om in het huis te komen? Ik heb hiervoor al rondgezocht maar ik vond geen antwoord dat oplossing bied voor deze situatie.

mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 16 jun 2011 10:09

Er is enerzijds het eigendomsrecht en anderzijds bewonersrecht.
En dan is er nog zoiets als "samenwonen in symbiose :-)
Je hebt bewonersrecht omdat je op dat adres gedomicilieerd bent. Je mag daar dus leven, eten, slapen, TVkijken, ontspannen (kortom de dingen die je doet als je ergens woont) en je kan er niet zomaar uitgezet worden.
Anderzijds heeft de eigenaar (je vader dus) eigenaarsrecht en ben je meerderjarig: in principe kan je dus kiezen waar je gaat wonen.

Ja je kan best wel mensen uitnodigen in je woning. Maar jullie delen dus wel het huis van je vader. Daar zijn afspraken voor nodig om dat goed te doen verlopen. En als de relatie tussen de ex-partners vrij koel is, kan ik me inbeelden dat je stiefma het niet prettig vind dat zij op bezoek komen als zij zelf niet aanwezig is. Ik vind het overigens vreemd dat je moeder dat zelf voorstelde. Ze zou moeten weten dat onnodige spanningen vermeden kunnen worden als ze gewoon gevraagd had om samen ergens af te spreken of jullie even naar buiten gevraagd om dingen te bespreken als de vader en zijn partner niet thuis waren.

Het heeft te maken met aandacht voor privacy, territorium en fijngevoeligheid. Jouw antwoord was ook niet erg fijngevoelig. Het is begrijpelijk dat je stiefma dat niet fijn gevonden heeft.
In feite kan je deze toestanden gewoon vermijden door met je moeder af te spreken in haar woning of eventjes naar buiten te gaan als je vader en partner niet thuis zijn.
en nog een tip: als je wil uitnodigen wie je wil in je woning - en geen rekening wenst te houden met de voorkeuren, wensen van de medebewoners én eigenaars van de woning - dan ga je zelfstandig wonen. dan moet je geen rekening houden met andere medebewoners.

Marijkealleen

#3 , 16 jun 2011 11:02

Inderdaad, dit heeft te maken met het zich 'gemakkelijk voelen' in een situatie. bv. als iemand te dicht bij je komt staan, heb je ook dat gevoel van onbehagen, omdat ze in je persoonlijke zone komen.
Hetzelfde heeft de nieuwe partner van je vader, en daarmee hoogstwaarschijnlijk ook je vader zelf. Je thuis is de plaats waar je je veilig voelt, op je gemak, .. jij en je broer horen daar perfekt in thuis.
maar niet de ex-partners van je vader of van je stiefmama. Hoeveel jullie ook van je moeder houden, dit aspect zouden jullie moeten begrijpen, en er ook rekening mee houden. Eigenlijk zou je moeder dit zelf moeten beseffen en ernaar handelen, omdat zij zich perfect kan inbeelden hoe zij zich zou voelen als jouw vader met zijn nieuwe vrouw zit te keuvelen met haar zoons op haar terras als zij niet thuis is... Er zijn genoeg plaatsen waar jullie elkaar (zonder enige kans op stress) kunnen ontmoeten. Ik kan in dit geval je stiefmama perfect begrijpen.
Dit heeft heel erg weinig met 'recht' te maken, maar inderdaad veel meer met fijngevoeligheid en dus respect voor diegenen onder wiens dak je woont.

Reclame

gryse
Topic Starter

#4 , 16 jun 2011 11:23

Dus als ik het goed begrijp zijn er hier geen regels/wetten voor, voor dit soort situaties?

Mijn stiefma zei dat mijn moeder het recht niet meer heeft om in dit huis te komen, een soort van toegangsverbod.
Ik nodigde mijn moeder dus uit op het terras, niet in het huis (aangezien ons terras aan de zijkant / straatkant ligt en moet ze dus niet "in" de woning).
Ze woonde in dit huis voor 20 jaar en was ook 20 jaar getrouwd met mijn vader, dus dacht ik dat het niet echt een probleem was om ze op het terras uit te nodigen.

mvg.

Marijkealleen

#5 , 16 jun 2011 12:04

Er zijn redenen waarom mensen scheiden, heel zelden kan dit in vriendschap, maar meestal is dit niet zo.
Ieder kiest een nieuwe partner en gaat verder met zijn/haar leven.
Als de kinderen klein zijn blijf je met elkaar geconfronteerd worden in diverse situaties, die soms zelfs durven ontsporen, en soms in heel erge mate.
Als kinderen volwassen zijn, zoals jullie, hoeft dit niet, want dan kun je elkaar vermijden om conflicten te voorkomen.
Het is best in de mate van het mogelijke, en in dit geval was dit perfect mogelijk, je ouders met nieuwe partners niet in elkaar vaarwater te plaatsen.
Als je vader en nieuwe partner dit eisen kan er een gerechtelijk document opgesteld worden waar je moeder de toegang tot haar vroeger huis ontzegd wordt.
Maar in principe kent ieder helder denkend mens de 'regels' die je best hanteert na een scheiding. Tenminste als je in peis en vree wil verderleven.

eylis

#6 , 16 jun 2011 13:51

maar bovenal klopt de houding van je moeder niet echt die vind dat ze best met haar partner op bezoek kan komen (terras, tuin of woning: het gaat om de privé-omgeving) in de afwezigheid van je vader.
Het is erg onachtzaam van haar. (en je kan je de vraag stellen of dat niet wat provokatief bedoeld is...)
doe de volgende test:
als jullie eens logeren bij jullie moeder: nodig - als ze niet aanwezig is - je vader en je stiefmoeder uit om gezellig te komen kletsen op het terrras.
Ze zal dat ook als tamelijk invasief ervaren.

Waar je stiefmoeder op doelde is de gewijzigde domiciliering én de echtscheiding waardoor je moeder niet zomaar het recht heeft zich toegang te verschaffen tot de oude gezinswoning. Als je vader en stiefmoeder die regel gerespecteerd willen zien, zou je je als medebewoner en niet-eigenaar best wel houden aan die vraag en je niet beroepen op je woonrechten om haar wél die toegang te verschaffen...

jojan

#7 , 16 jun 2011 16:48

Dus als ik het goed begrijp zijn er hier geen regels/wetten voor, voor dit soort situaties?
Er zijn wel degelijk regels en wetten voor en er bestaat vast ook wel rechtspraak over. Bij wat mijn collega posters hier allemaal al aanhaalden kan ik nog toevoegen dat uw woonrecht is een erg zwak recht is. (Tenzij u met uw vader (en stiefmoeder) een huurcontract heeft en hem huur betaald.).

Als de eigenaar van een woning iemand aantreft in zijn woning die er niet gedomicileerd is kan hij deze persoon vragen onmiddellijk te vertrekken. Weigert deze persoon dat kan de eigenaar de politie bellen en hen vragen deze persoon te verwijderen - dit op grond van artikel 439 van het strafwetboek (schending van woonst/huisvredebreuk). Vervolgt zal uw moeder hier wel niet voor worden - zij was immers min of meer op uw uitnodiging aanwezig - maar dit soort dingen kan wel leiden tot ontwrichting van de relatie met u en uw broer ten op zichte van uw vader en stiefmoeder. In principe kunnen de eigenaars/huurders van een woning zowel strafrechterlijk als burgelijk een aantal klachten/vorderingen indienen.

Als u bijvoorbeeld toch gaat eisen dat uw moeder op bezoek mag komen zou de reactie wel eens kunnen zijn dat uw vader u vraagt te vertrekken uit zijn woning. Dan mag en kan hij (tenzij u een huurovereenkomst hebt, dan moet hij u eerst opzeg geven) Wil u niet vertrekken, kan en zal hij uw verwijdering uit zijn huis kunnen bekomen via de vrederechter en zal u of u nu een inkomen hebt of niet binnen een door de vrederechter bepaalde termijn de woning moeten verlaten.

Zoals reeds door de meeste posters hier aangehaald is het dus veel beter om hier afspraken over te maken met uw vader en stiefmoeder. Zij kunnen u niet verbieden met wie u omgaat, maar kunnen wel degelijk verbieden wie er in huis/tuin komt en dit kan bij voortdurend conflict verstrekkende gevolgen hebben.

gryse
Topic Starter

#8 , 18 jun 2011 10:52

Ok, bedankt voor de reacties.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jun 2011 16:16

Aan Jojan

"""Als de eigenaar van een woning iemand aantreft in zijn woning die er niet gedomicileerd is kan hij deze persoon vragen onmiddellijk te vertrekken. Weigert deze persoon dat kan de eigenaar de politie bellen en hen vragen deze persoon te verwijderen - dit op grond van artikel 439 van het strafwetboek (schending van woonst/huisvredebreuk). Vervolgt zal uw moeder hier wel niet voor worden - zij was immers min of meer op uw uitnodiging aanwezig - maar dit soort dingen kan wel leiden tot ontwrichting van de relatie met u en uw broer ten op zichte van uw vader en stiefmoeder. In principe kunnen de eigenaars/huurders van een woning zowel strafrechterlijk als burgelijk een aantal klachten/vorderingen indienen"""

art 439 huisvredebreuk is enkel strafbaar indien er laat me hier stellen 'verzwarende omstandigheden' zijn.
dus met gebruik van valse sleutels, inbraak, bij nacht enz....
Dus iemand die is binnengelaten door een bewoner kan niet worden buitengezet door de politie. Deze is trouwens terzake (gezien geen strafrechtelijk feit) onbevoegd. U zal zich naar een deurwaarder moeten wenden.

Ik heb hier al verschillende malen deze opmerking gemaakt..... ik heb nog altijd geen juridische grond en mogelijkheid gevonden om iemand 'manu militari' te laten buitenzetten door de politie 8_)

Voor de rest is het idd eerder een psychologisch iets dan een juridisch u mag idd als bewoner uitnodigen wie u wil.
Als loutere bewoner hebt u een 'woonrecht' maar u bent meerderjarig en dat kan idd op eenvoudig verzoek door eigenaars worden stopgezet.
(via rechtbank).
Ik denk dat jullie toch eens goed met vader en stiefma moeten praten.
In mijn kennissenkring heb ik kortgeleden ook zo'n zaak gehad en dat heeft diepe wonden geslagen en een zekere vorm van trauma bij sommige belanghebbende.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 19 jun 2011 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis

#10 , 18 jun 2011 21:26

in de allereerste plaats vind ik het verbazend van de moeder dat ze de fijnbevoeligheid niet heeft om NIET in de tuin of het huis te komen van haar EX-man in zijn afwezigheid.
Ik ben de beste maatjes met de vader van mijn kinderen, we gaan bij wijze van spreken vaak bij elkaar op de koffieklets. Maar géén haar op mijn hoofd dat er aan denkt om in zijn (en zijn partners) afwezigheid zijn woning te bezoeken om onze kinderen te bezoeken.
Het is gewoonweg NOT DONE en ik zou het ontzettend vervelend voor zijn partner vinden.
Dus pluis het niet verder uit of het juridisch kan of niet.
Het is gewoon niet fijnzinnig.

lucgescheiden

#11 , 19 jun 2011 02:23

"art 439 huisvredebreuk is enkel strafbaar indien er laat me hier stellen 'verzwarende omstandigheden' zijn."

In 'ons' vonnis vermelt Eerste Aanleg dat de ex laat gelden dat: 'zij de toegang tot de woning werd ontzegd.'
(In werkelijkheid riep zij de hulp van de politie in om mij uit de woning te zetten, op basis van een verjaard juridisch akkoord.
Waarop de politie, na veel tamtam, ex naar haar eigen adres stuurde... tegen mijn vraag in btw)
Een PV hebben zij daar echter nooit van gemaakt. De rechtbank oordeelde blijkbaar wel naar wat zij liet gelden.

M.a.w. politie wijst ex uit, maar vertikt het om een P.V. op te stellen. Nadien verantwoort de rechtbank hun vonnis op wat ex laat 'gelden',...
Ik vrees dat Franciscus hiermede zijn mogelijkheid gevonden heeft!

Laat dit me toe om dergelijk bezoek van ex, sindsdien, als met 'bezwarende omstandigheid' te aanzien?
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus

#12 , 19 jun 2011 22:28

Een vonnis is niet art 439 strafwet dus dat heeft hier niets mee te maken.
Een vonnis is een akte die kracht van wet heeft tussen partijen en tegenstelbaar aan derden.
Het niet opvolgen heeft gevolgen voor de partijen en MOET om die reden ook een gevolg hebben door een akte opgesteld door de politie.
Deze kunnen dan bij hun PV een copie van het voorgelegd vonnis voorleggen.
Daarom moet om een claim op basis van een vonnis steeds een copie bijgevoegd worden.

PS waarom was het verjaard en waaruit bleek dit??

lucgescheiden

#13 , 20 jun 2011 13:40

Er bestond een gerechtelijk akkoord, eens de echtscheiding uitgesproken; verviel dit.
Ex beriep zich bij de politie, onterecht, op dit gerechtelijk akkoord om exclusief verblijf te vorderen.

Het geheel werd nog aangedikt door de tientallen zakken bagage die klaar stonden, waarmede het ook voor de politie duidelijk moet zijn geweest dat
mevrouw klaar stond om in vakantie te vertrekken, een aantal van onze kinderen aan hun lot overlatend.
Ik heb de politie hierop gewezen, ben tegen hun verzoek aan ex om de echtelijk woning te verlaten ingegaan, en heb hen verzocht deze gegevens te registreren in een PV

Later zal blijken dat de politie dit vertikt heeft, zogenaamd omdat er niets strafbaars aan de hand was....
Enkel een melding-fiche valt terug te vinden, wat uiteindelijk niet tot bij de procureur of de rechter zal geraken.

Nog later zal ex Voor de rechtbank beweren dat ik haar die dag de toegang tot de echtelijke woonst ontzegde, wat dan zou
moeten verzilverd worden in een woonvergoeding wegens exclusieve bewoning.

Franciscus

#14 , 20 jun 2011 13:45

De gegevens van de melding kunnen worden opgevraagd via advocaat .... deze en u krijgt het nummer van de melding.
Het parket vraagt dan het meldingsverslag op. Of vraagt alsnog van de feiten PV op te stellen....
Dit is een normale werkwijze
PS uw ex had dat vonnis dus bij??

lucgescheiden

#15 , 20 jun 2011 14:10

Zij had het vonnis bij dat het gerechtelijk akkoord van de vrederechter bestendigde als tijdelijke maatregel.
Na voorlegging, begon politie tegen mij te argumenteren...
Ternauwernood heb ik de politie telefonisch in verbinding gebracht met mijn advokaat, waar ze dan wel horen naar hadden.

Mijn vragen:
Hoe komt het parket te weten dat er een meldingsverslag bestaat?
Daar ze op de Bolivarplaats, naar eigen zeggen, zelfs geen toegang hebben tot deze politie-documenten?

Zo ook: hoe komt een rechter te weten dat er PV's werden opgesteld omtrent het niet naleven van de verblijfsregeling?
Daar deze dossiers blijkbaar allemaal werden geseponeerd....?

Terug naar “Echtscheiding”