Verbieden van schoolkeuze???

Kimmeke78
Topic Starter

Verbieden van schoolkeuze???

#1 , 10 jun 2011 11:45

Beste Allemaal,

Mijn zoon en ik zijn sinds kort verhuisd, een afstand van ongeveer 15km. Kan mijn ex in de eerste plaats daar iets over zeggen, het weigeren? (er is Co - ouderschap, wel een weekend regeling)
Vervolgens wil hij dat ons kind niet naar de school gaat waar ik voor kies, kan hij mij dat echt verbieden?
- Mijn zoon verblijft er enkel tijdens de weekends, hij zal dus nooit de verplaatsing moeten doen.
- Het is mijn zoon zijn eigen keuze. (11 jaar)
- Ik stel al lang voor om hier eens over te praten, maar dat wordt steeds geweigerd. Zijn vriendin wil niet dat hij contact heeft met mij!
Hij wil enkel communiceren over de belangrijke beslissingen wat betreft onze zoon, via mail. (wat mij onmogelijk lijkt, en wat reeds gebleken is...)
- Er is reeds een recht zaak bezig, omtrent de bezoekregeling. (mijn zoon heeft bang van zijn vriendin en wil absoluut niet meer naar zijn papa gaan) Mijn zoon is hierover 'gehoord' door de jeugdrechter, en binnen enkele weken wordt hierover een vonnis geveld. Hij is 11 jaar, bijna 12.
Andere en laatste vraag nog: is er iemand op de hoogte van wat de voorwaarden zijn om mijn zoon te laten "kiezen" vanaf zijn 12 jaar?
En op welke manier dit gebeurt, heeft hij daartoe een kans?

Alvast dankje voor de hopelijke reacties!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ovan

#2 , 10 jun 2011 15:48

"Met de ‘wet van 2 februari 1994 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming’ werd artikel 56bis Wet op de Jeugdbescherming ingevoegd. Ingevolge dit artikel is er een oproepingsplicht voor alle minderjarigen vanaf de leeftijd van 12 jaar voor de jeugdrechtbank in alle procedures betreffende betwistingen over het ouderlijk gezag en het omgangsrecht. Niets sluit natuurlijk uit dat de jeugdrechter ook min twaalfjarigen zou horen. Volgens sommige auteurs kan hiervoor de grondslag worden gevonden in artikel 51 Wet op de Jeugdbescherming.

Ingevolge de ‘wet van 30 juni 1994 houdende wijziging van artikel 931 van het Gerechtelijk Wetboek en van de bepalingen betreffende de procédures van echtscheiding’ werd artikel 931 Ger.W. gewijzigd. Dit artikel voegt een facultatief hoorrecht in voor “de minderjarige die over het vereiste onderscheidingsvermogen beschikt” in elk geding dat hem betreft.
In dit opzicht is dit hoorrecht ruimer dan hetgeen bepaald is voor de jeugdrechtbank aangezien het betrekking kan hebben op alle gedingen.
Het horen gebeurt op verzoek van de minderjarige of bij beslissing van de rechter. Indien de minderjarige hierom gevraagd heeft, kan de rechter dit slechts weigeren op grond van een speciaal gemotiveerde beslissing gegrond op het gegeven dat de minderjarige niet over het vereiste onderscheidingsvermogen beschikt. Hiertegen staat er geen beroep open.
Indien de minderjarige door de rechter wordt opgeroepen, beschikt hij over de mogelijkheid om dit te weigeren. Dit hoorrecht vindt in hoofdzaak zijn toepassingsgebied in de echtscheidingsprocedure, zowel in het kader van een echtscheiding op grond van feiten als in het kader van een procedure echtscheiding onderlinge toestemming.

Door de instelling van het hoorrecht kan de minderjarige zelf (beperkt) medezeggingschap hebben over de wijze waarop het ouderlijk gezag en de verblijfs- en omgangsregeling ten aanzien van hem/haar zal worden uitgeoefend.
Beperkt omdat het aan de rechter is om rekening houdend met de concrete omstandigheden een beslissing te nemen in het belang van het kind. En dat is niet altijd wat het kind zelf zou willen." bron kinderrechtswinkel.be
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

ovan

#3 , 10 jun 2011 16:12

....Vervolgens wil hij dat ons kind niet naar de school gaat waar ik voor kies, kan hij mij dat echt verbieden? ....
...Het is mijn zoon zijn eigen keuze....
..... is er iemand op de hoogte van wat de voorwaarden zijn om mijn zoon te laten "kiezen" vanaf zijn 12 jaar?
ik ga er van uit dat je de beste bedoeling hebt, maar je spreekt jezelf tegen in enkele zinnen ;-)

vermits je zoon het meeste bij jouw is, rust er een grotere verantwoordelijkheid op jou wat de communicatie betreft.
Je zal het meeste voorbeeld aan je zoon geven als je het verstandig en diplomatisch aanbrengt.
enkele tips hoe ik het zou aanpakken met de gegeven situatie en info:
0. wees er absoluut zeker van dat de keuze van je zoon, zijn is en niet die van jouw...(het keert ooit tegen je als je dat over het hoofd ziet)
1. vraag aan je ex of hij zijn vriendin bij de gesprekken wil betrekken.
2. toon dat je daar open voor staat, tenslotte hoef je daar niet bang van te zijn het is JOUW zoon. Maar ook die van je EX. Hou rekening dat je EX alle dagen moet leven met die vriendin ;-)
3. bespreek alle argumenten en laat hun argumenten ook op de lijst komen...bespreek dit en misschien zijn er wel compromissen en of toegevingen mogelijk op ander vlak....(het leven is geven en nemen ;-) )
4. Bespreek desnoods met je zoon samen (ideaal zou zijn: Jij, je ex en je zoon) op voorwaarde dat het niet tot scènes gaat leiden natuurlijk
5. als dat allemaal niet lukt, doe dat dan moet een schrijven, som alle argumenten op en vraag hem om daar zijn opmerkingen op te geven.
6. bespreek dit desnoods met de nieuwe school, dat je EX door die school kan uitgenodigd worden voor een gesprek met de directie. Dat geeft hem vertrouwen.
7. als de directie van de school de zaak "verkocht" krijgt, laat hem daar de documenten tekenen
8. lukt dat niet .... plan B... maar dat is voor een andere keer :-)

Succes
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

Reclame

j.demoor

#4 , 11 jun 2011 11:23

Uw ex kan u niet beletten te verhuizen.

Ik ga ervan uit dat ‘er is Co - ouderschap, wel een weekend regeling’ bij vonnis of bij overeenkomst-EOT geregeld is. Een verhuis van 15 km lijkt mij geen argument om die regeling te laten wijzigen door de Jeugdrechter.

“Art.372.Een kind blijft onder het GEZAG van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid...“(Burgerlijk Wetboek).

‘Hij is 11 jaar, bijna 12‘.

Dit gezag houdt in dat deze minderjarige niet kan kiezen inzake verblijfs- of omgangsregeling.

Echter : “Art.931...Evenwel kan de minderjarige die over het vereiste onderscheidingsvermogen beschikt...worden gehoord door de rechter...“(Gerechtelijk Wetboek)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ovan

#5 , 11 jun 2011 12:24

15 km verhuizen, nieuwe school waar ouders niet in overeenkomen (zijn al behoorlijke gewijzigde omstandigheden) en een lopende zaak omtrent de omgangsregeling....dit komt gewoon niet goed via JRB.
Geloof me... hoe graag je ook zou willen dat je liefst zou zien hoe je zoon naar de school gaat die hij (jij) verkiest... als je hem gaat/laat inschakelen via de JRB loopt het mis... voor de rechter zal hij in dergelijke zaken altijd "verkeerd" antwoorden.
En dan mag je er nog 1000 artikels van het wetboek bijhalen.
Vergeet niet, 't is omdat er verhuisd wordt dat er een andere school gaat komen.
De messen zijn getrokken, maar er is nog niet gestoken. Zodra dat hier gaat gebeuren (en daar is de JRB het paradijs voor) is het verloren.
Art. 371 B.w.
Een kind en zijn ouders zijn op elke leeftijd aan elkaar respect verschuldigd
.

DAT moet in de eerste plaats afgedwongen worden op de JRB maar daar zondigt Justitie tegen 300km/h.
In tegendeel.... de JRB is een voedingsbodem om het allereerste artikel ivm ouderlijk gezag te overtreden.
Ik ga zelfs meer zeggen... elke ouder die onvoldoende inspanning gedaan heeft om op een "gezonde" en voorbeeldige manier, in het belang van het kind, proberen oplossingen te zoeken alvorens naar de rechtbank te gaan...overtreedt al artikel 371.
RESPECT is een waarde die in onze wetboeken staan, maar wat betekenen ze nog voor de mensen? Maar erger...wat betekenen ze nog op juridisch vlak??????????

Terug naar “Echtscheiding”