Kan ik uit vrije wil onderhoudsgeld blijven betalen?

patrick01
Topic Starter
Berichten: 2

Kan ik uit vrije wil onderhoudsgeld blijven betalen?

#1 , 23 dec 2006 20:22

Ik ben werkloos, gescheiden en betaal onderhoudsgeld voormijn zoon.
Hij begint nu te werken in december en daardoor moet er geen onderhoudsgeld meer worden betaald.
Hierdoor verlies ik als werkloze mijn code gezinshoofd en word ik alleenstaande.
Kan ik uit vrije wil blijven onderhoudsgeld betalen en mijn code gezinshoofd behouden? Dit is voor mij financieel het beste.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#2 , 24 dec 2006 10:22

U kunt dat altijd doen.
De eerste die dit gaat zien, is de fiscus. De fiscus kan tot 5 jaar terug gaan in het verleden en de belastingen herzien. U kan dan de toelage niet meer in mindering brengen op uw inkomen met terugwerkende kracht tot en met december 2006. Anderzijds wordt uw zoon fiscaal belast op hetgeen hij van u krijgt.
Maar wie de diensten die het stempelgeld uitbetalen op de hoogte gaat stellen van deze toestand, weet ik niet.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 25 dec 2006 14:19

?Art.104...worden van het totale netto-inkomen...afgetrokken...:1? .80pct van de uitkeringen die de belastingplichtige regelmatig heeft betaald...aan personen die niet deel uitmaken van zijn gezin,wanneer ze zijn betaald ter uitvoering van een VERPLICHTING op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek of...?(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Niets belet u uit vrije wil verder onderhoudsgeld te betalen.Die betaling gebeurt dan echter niet op grond van voornoemde VERPLICHTING en is dus ook niet fiscaal aftrekbaar.

Dit geldt ook in de sociale wetgeving.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”