ouders gescheiden!

erika
Topic Starter
Berichten: 11

ouders gescheiden!

#1 , 20 dec 2006 16:02

Mijn ouders zijn nu reeds 20 jaar gescheiden. Mijn vader heb ik in die periode nooit meer gezien (zelfs geen kaartje of bezoekje gehad).
Daarbij zou ik hem ook niet meer willen zien. Hij heeft mijn moeder te veel pijn gedaan.
Mijn moeder woont nu reeds lange tijd samen met mijn nieuwe stiefpapa.
Mijn moeder is gelukkig nu en ik woon sinds geruime tijd samen en heb 2 schatten van kinderen. Mijn nieuwe vader wil ik voor geen geld missen.
Daarom mijn vraag: kan ik iets ondernemen in het geval dat mijn echte vader in een rusthuis komt te zitten, ik hiervoor niets moet betalen?
Ik wil voor hem geen cent uitgeven. Kan ik geen verklaringen laten opmaken dat ik mijn vader niet meer gezien heb? Ik zou hem trouwens niet meer herkennen.

Graag zo spoedig mogelijk een antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 22 dec 2006 16:26

?Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die behoeftig zijn.?(B.W.).

"Art.98...?2.De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald: op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp...?3.In afwijking van ?2 KAN het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn afzien van het verhalen van de maatschappelijke dienstverlening verleend aan personen die ten laste zijn genomen in instellingen,waar bejaarden zijn gehuisvest,op de onderhoudsplichtigen,met de goedkeuring van de gemeentelijke overheid..."(OCMW-Wet 8 juli 1986).

Zie zonodig verder:
CAPRASSE,F.,Het OCMW en de grenzen aan de gezinssolidariteit,De Gem. 1994,249-254;
BARBAIX,R.,Het verhaalsrecht van het OCMW op onderhoudsplichtigen,R.W.2005-06,625-629,Noot onder Brussel 20 januari 2004(OCMW Tienen/V.);
SIMOENS,D.,Het OCMW-verhaal op de onderhoudsplichtige familieleden van de geholpen persoon,R.W.2005-06,1121-1131.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 23 dec 2006 17:42

Wanneer uw vader ooit in een rusthuis terecht komt en ten laste van een OCMW daar verblijft , heeft dat OCMW het recht om U als onderhoudsplichtige de kosten te laten betalen. Dat is de wet. Wat is de praktijk? Eerst en vooral zijn er een aantal steden en gemeenten die dat niet meer doen. Ten tweede kan U , gelet op uw situatie to. uw vader , beroep doen op zgn. billijkheidsredenen om niet te moeten betalen. In onze gemeente zou U niet moeten betalen , gezien het feit van 20 jaar 'afwezigheid' , alle contact is verloren , er is geen enkele band meer.
Indien U toch zou in aanmerking komen , zijn er nog de barema's die moeten toegepast worden : oa. afhankelijk van inkomen , van gezinssamenstelling. Het is zelden dat de volledige kostprijs door de onderhoudsplichtigen vergoed wordt. Maar momenteel kan U hieromtrent nog geen initiatief nemen : het betrokken OCMW zal in voorkomend geval contact met U opnemen.

Reclame

Stief
Berichten: 22

#4 , 02 jan 2007 12:11

Dan stel ik mij deze vraag: heeft je vader nooit onderhoudsgeld voor jou betaald? Of heeft hij ook kunnen laten vaststellen dat hij zijn kind niet meer zag en dus niet onderhoudsplichtig was?

De onderhoudsplicht geldt zowel voor ouders als kinderen tegenover elkaar. In de praktijk worden kinderen steeds minder aangesproken als de ouders behoeftig zijn.

J
Berichten: 35

#5 , 04 jan 2007 09:24

in de praktijk is er geen onderhoudsplicht van ouders tov kinderen. Mijn ouders hebben geen frank/euro in mij gestoken. Nee, mijn grootouders hebben mij van hun eigen pensioentje onderhouden. Aan hen wil ik mijn laatste cent geven, maar geen frank/euro aan mijn ouders!

Stief
Berichten: 22

#6 , 04 jan 2007 13:33

Ouders hebben in de praktijk zeer zeker een onderhoudsplicht!

J, als jouw ouders niets voor jouw hebben betaald, dan is dat omdat je er niet om hebt gevraagd (vrederechter)

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 05 jan 2007 11:11

'Wees vriendelijk voor je kinderen, zij kiezen later je rusthuis'. :!: :idea: :evil:

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 05 jan 2007 11:42

'Wees vriendelijk voor je kinderen, zij kiezen later je rusthuis'. :!: :idea: :evil:
Kinderen zijn onderhoudsplichtig, net zoals ouders.
Zij geven je terug wat jij hen gaf.

  • J
in de praktijk is er geen onderhoudsplicht van ouders tov kinderen.

Daarom dat er steeds ouderoorlogen zijn over het onderhoudsgeld.

De enige manier om als kind later niet voor je ouders te moeten opdraaien, is zorgen dat je kan bewijzen dat zij het ouderlijke contact hebben verbroken en hun ouderlijke plichten niet hebben uitgevoerd.

Kan je dit niet dan ben je de klos en val je in de regels van Wanthon posting. Processen voeren is dan ook zinloos.

En je grootouders hadden de nodige instanties kunnen inschakelen om je ouders te doen betalen of om staatsondersteuning te krijgen voor jou opvoeding.

Terug naar “Echtscheiding”