gezinsverlating - gevolgen ?

mac
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: STEKENE

gezinsverlating - gevolgen ?

#1 , 19 dec 2006 15:30

Sinds 2 maand heb ik mijn gezin verlaten voor een nieuwe vriendin. Ik heb alles bekend aan mijn vrouw en we zijn al naar de notaris geweest om te scheiden met onderlinge toestemming. Er is tot op heden ook maar een voorlopige akte opgemaakt(zonder datum). Enkele veranderingen zijn nog voorzien in deze akte. Ik wil dit laten betekenen bij de notaris, maar echtgenote stelt dit altijd maar uit. Ik vermoed dat ze een andere weg op wil ivm de EOT. Welke gevolgen kan dit hebben voor mijn situatie ? Mijn adres moet ik ivm de akte doorgeven aan de notaris. Is het verstandig om het adres door te geven van mijn vriendin, waar ik momenteel mee samenwoon ? Mijn vrouw en ik hebben ook een huis samen als eigendom. In de akte hebben we een overeenkomst van 5 jaar onverdeeldheid ivm het huis. Ik betaal de helft van de lening(einde 2012) en kom alle plichten na ivm deze eigendom. Gedurende deze periode blijft vrouw en dochter wonen in dit huis. Na periode van 5 jaar wordt het huis verkocht. Kunnen zich hier ook nog problemen voordoen ? Uitstellen van verkoop door echtgenote of andere ? Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
groeten Mac,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Borniet
Berichten: 135

#2 , 19 dec 2006 15:36

Zolang de echtscheiding niet helemaal achter de rug is (in de praktijk bij een EOT is dat dat er de tweede keer getekend is op de rechtbank), kan je op overspel betrapt worden (http://vechtscheiding.beheydt.be/overspel.php). Wanneer ze dit laat doen, kan ze de EOT aan de kant schuiven, en een procedure opstarten (http://vechtscheiding.beheydt.be/redenen.php). Aangezien de echtscheiding dan in jouw nadeel uitgesproken wordt kan dit resulteren in het veroordeeld worden tot het betalen van alimentatie aan uw ex-echtgenote.

Kijk gerust eens op www.v-echtscheiding.be voor meer info, of vraag maar op het forum.
http://www.v-echtscheiding.be

mac
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: STEKENE

#3 , 19 dec 2006 15:46

bedankt voor je snelle reactie,

Hoelang kan deze procedure lopen ivm vechtscheiding ? Wat is het maximum van onderhoudsgeld dat kan worden betaald ? Hoe wordt dit bepaald ? Wat gebeurt er ondertussen met onze eigendom ? Kan deze tijdens de procedure verkocht worden of pas na de uitspraak ? Kan ik tijdens deze periode huurgeld vragen(vruchtgebruik) enz...
Bedankt voor de reactie

Groeten Mac

Reclame

Borniet
Berichten: 135

#4 , 20 dec 2006 08:01

Hello Mac,

de lengte van een vechtscheiding is moeilijk te voorspellen, dat kan van enkele maanden tot ettelijke jaren duren.
Ook de alimentatie die betaald moet worden is onvoorspelbaar: in principe wordt de regel 10% van uw nettoloon per kind aangeraden, en voor het onderhoudsgeld voor uw ex is de regel dat de inkomsten ongeveer gelijk moeten lopen, dit wil zeggen dat wanneer u 1500 netto hebt, en zij 1000, u waarschijnlijk 250 per maand zal moeten betalen. Let wel, dit is waarschijnlijk beperkt in de tijd (http://vechtscheiding.beheydt.be/beperk ... dsgeld.php). De wet is dacht ik nog niet helemaal rond, maar er wordt al wel veel rekening mee gehouden). Maar ook deze berekening is onvoorspelbaar, zelf moest ik bijna twee derde van mijn loon aan onderhoudsgelden betalen (300 voor de 2 kinderen (=10%), en 550 voor de ex, met terugwerkende kracht van 10 maanden. Dit terwijl mijn ex een inkomen had dat op 200 euro na even hoog lag als het mijne. Zorg er voor dat als het zover komt dat je al je inkomsten, en liefst ook de hare zwart op wit kan bewijzen.
Wat het eigendom betreft: dit kan in principe verkocht worden als er overeenstemming is daarover. De kans is echter groot dat als je in een vechtscheiding terecht komt dat die overeenstemming er niet meer is. In dat geval wordt het huis verkocht op het einde van de scheiding, bij de vereffening-verdeling, waarbij jij en je ex de eerste kans hebben om het te kopen.
Wat betreft het huurgeld voor het huis: in principe kan je huurgeld eisen wanneer je ex in het eigendom blijft, tenzij je veroordeeld wordt tot het betalen van onderhoudsgeld voor haar, dan vervalt dit recht.
http://www.v-echtscheiding.be

mac
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: STEKENE

#5 , 20 dec 2006 15:02

bedankt voor de reactie.

Vriendelijke groeten mac

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#6 , 20 dec 2006 22:55

ik denk dat je beter je adres ergens anders zet en daar ook ga wonen zodat ze je niet kan betrappen,wat dan sta je verder van huis.
Waarom zou je wachten om de woning te verkopen???en dan nog verder betalen,ik denk dat je beter de korte pijn neem en nu verkoopt.
Een eot is pas geldig als het op de rechtbank is geweest en je beide voor de eerste keer heb getekent dat wil daar mee niet zeggen als een van de twee de tweede keer niet tekent de eot nog van kracht is dan krijg je nog een kans door het gerecht en indien je dan weer niet tekent ja dan ga je naar een vechtscheiding en die kan lang duren of je moet je ex dagvaarden om je scheiding te krijgen zoheb ik het moeten doen pas op vraag ook 18 maanden voor je gescheiden ben en met wat geluk ben ik er in feb er van af.

Terug naar “Echtscheiding”