Toch alimentatie vragen?

annina
Topic Starter
Berichten: 17

Toch alimentatie vragen?

#1 , 06 mei 2011 14:39

Zoals vorige post laat merken, ben ik serieus verdrietig en boos en wil ik alles geregeld hebben. De tijd van lief zijn is dus voorbij.
Ik wil waar ik kan aanspraak op maken. MAar wat is dat juist?

Regeling:
Vader : 3 dagen per week
Moeder : 4 dagen per week (beetje co-ouderschap)

Kinderen: 3,5 en 1,5.

Domicilie bij moeder. Kinderbijslag op gezamenlijke rekening. Verhoogde, op basis inkomsten moeder.
KB wordt verdeeld in twee stukken. Moeder stort haar stuk op eigen rekening. VAder laat zijn deel staan. Hiermee betaalt moeder de kosten zoals kleding, schoenen,...

Vader : betaalt opvangkosten kinderen (en trekt ze ook terug van belastingen)
Belastingsvoordeel wordt gedeeld.

Dus vader "betaalt" eigenlijk 150 per maand (helft van de kinderbijslag die hij laat staan).
Indien grote kost (zoals autostoelen onlangs) betaalt hij de helft.
Van zijn loon gaat eigenlijk niets naar kinderen.

Woonst :
WOonden vroeger gratis (huis van zijn vader). Ik moest noodgedwongen gaan huren met twee kinderen (minimum twee slaapkamers voor ons drie dus). Hebben beide zelfde loon maar ik hierdoor wel een grote last meer dan hem.

Vervoer :
Als ik onze regeling tel is dat niet gelijk : op een werkweek dient hij de jonste slechts 1 keer naar de onthaalmoeder te halen (dinsdagavond) en 1 keer te brengen. Dus twee autoritten.
Ik dien dit op maandagmorgen, maandagavond, donderdagavond, vrijdagmorgen en vrijdagavond te doen. Dus vijf autoritten.
De oudste gaat naar school dichtbij dus dat maakt op zich niet veel iut, tenzij in tijd.

Dus : alles "lijkt" wel co-ouderschap te zijn maar is het in praktijk niet echt.
Iemand zei me dat het kindergeld volledig voor mij zou zijn en hij daarbovenop dan nog zou moeten betalen?

Heb ik me teveel laten doen? Wat is redelijk? Waar heb ik recht op, waar niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 06 mei 2011 17:41

Ik neem aan dat ieder zelf voor de kledij van de kinderen zorgt? of betaal jij dat volledig.

Het feit dat jullie vroeger in het huis van zijn vader woonden kan je moeilijk als minpost inbrengen: dat is ZIJN voordeel, waar JIJ mee van kon genieten (blijkbaar zonder dat hij je huur vroeg).

Persoonlijk heb ik een probleem met co-ouderschap (wat ondertussen bij velen zo blijkt) en mijn kinderen zijn al groot na dramatische toestanden door vader die blijkbaar in een aparte rechtsstaat woonde, geen frank onderhoudsgeld betaalde, de kinderen ophitste zodat ze na zes jaar, op haar 10 jaar bij hem ging wonen(de jongste - de oudste is na een paar jaar gelukkig terug kunnen komen) (en extra OCMW uitkering kregen) terwijl ikzelf hoederecht had, wel hard moest werken en een riant loon had.

Vader heeft zich ondertussen doodgedronken, jongste is door zijn vriendjes (hij was bisexueel) aangerand, maar verder is alles in orde hoor: ze heeft geen hogere studies gedaan, is slachtoffer van anorexia geworden en ziet "haar moeder" nog steeds als vreemde (met dank aan papa en de familie die het kind bewust weghielden.... woorden schieten tekort).

En voor de advokaten hier:

JA ik heb klacht neergelegd, klacht neergelegd, klacht neergelegd, klacht neergelegd....
JA ik heb politie gevraagd mijn kinderen mee te gaan halen, mee te gaan halen, mee te gaan halen

sorry! er is een verschil tussen realiteit en theorie.
Laatst gewijzigd door Mariette op 07 mei 2011 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Corinne
Berichten: 44

#3 , 06 mei 2011 18:01

Ik heb op je vorig topic ook gereageerd....

Komen jullie hierin overeen?

Heb je geen recht op een pro deo?

Mijn 3 kinderen (5jr 3jr en 5mnd) zijn 2.5dagen per week bij hun vader, de kleinste omwille van borstvoeding 2u per week.
Ik krijg het volledige kindergeld tot mij (€ 477, nu verhoging van +/- €100 als alleenstaande) en ontvang € 300 onderhoudsgeld voor de 3 kinderen samen.
De 3 kinderen staan fiscaal ten laste bij de vader.

Grote kosten, schoolkosten, medische en sportkosten worden gedeeld na overleg natuurlijk.

Kledij voorziet elk voor de kinderen. Schoenen en jassen worden wel door mij aangekocht.

Verder om het onderhoudsgeld te bepalen houden ze geen rekening met de vaste kosten die je maandelijks hebt; althans hier was dat zo niet.

Succes!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”