niet betalen allimentatiegeld...weigeren bezoekrecht?

emilie
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: vlaams Brabant

niet betalen allimentatiegeld...weigeren bezoekrecht?

#1 , 12 dec 2005 13:49

Hallo,

mijn ex heeft deze maand zijn allementatiegeld niet betaald voor de 2 kinderen...mag ik nu het bezoekrecht weigeren of niet?

E.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2005 15:38

Neen.

Het ene (betalen alimentatie) heeft niets met het andere (bezoekrecht) te maken.

scorpioen

gescheiden vaders

#3 , 14 dec 2005 01:01

weigering omgangsrecht is niet alleen een overtreding van het Strafwetboek (Art. 431/432), het is eerst en vooral een misdaad tegen de kinderen die recht hebben op regelmatig contact met hun vader.

Stel je ex in gebreke = stuur hem een brief waarin je hem meldt dat hij niet betaald heeft. Als hij twee maanden niet betaald heeft kan je de dienst Alimentatievorderingen inschakelen. Er zijn in dit land 937 gesubsidieerde vrouwenverenigingen, en de meeste hebben het aangifteformulier online staan.

Anderzijds: de DAVO heeft gedurende haar eerste werkjaar slechts 3% niet-betaalde onderhoudsgelden kunnen recupereren: de meeste vaders die hun onderhoudsgeld niet betalen KUNNEN het inderdaad niet betalen. Het rechtstreeks gevolg als je de DAVO inschakelt is dat je de kosten voor je ex nog groter maakt, zodat je daarna nog langer op je geld zal moeten wachten. De DAVO rekent immers een boete, nalatigheidsintresten en invorderingskosten aan.

Als je dus nu de DAVO inschakelt, en als je ex niet kan betalen en dat door de DAVO bevestigd wordt, ga je wellicht veel meer onderhoudsgeld missen dan wanneer je het met je ex in der minne regelt.

Reclame

bert

#4 , 14 dec 2005 11:22

Hallo,

mijn ex heeft deze maand zijn allementatiegeld niet betaald voor de 2 kinderen...mag ik nu het bezoekrecht weigeren of niet?

E.
Beste Emilie, begrijp je wel hoor.....maar sommige partners zien hun ex die alimentatie moet betalen nog enkel als geldautomaten!!! Er is ook nog zoiets als omgangsRECHT hoor. De niet_verzorgende ouder mist al het dagelijks contact die v??l erger is dan eens te laat zijn alimentatie te ontvangen!!! Kinderen hebben m??r nodig dan dat hoor........Sorry als het wat cru overkomt maar zo zie ik het en veel mensen in mijn situatie die er enkel mogen zijn om te betalen en voor de rest moet ge in je hoekje blijven zitten . Wij zijn GEEN geldmachines hoor! MVG

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#5 , 14 dec 2005 11:47

Beste,

We zijn ons ten volle bewust van de emotionele geladenheid van dit onderwerp, doch gelieve enkel en alleen te antwoorden op de gestelde vraag.

Om tegemoet te komen aan de vraag naar een plaats waarover dit onderwerp gediscussieerd kan worden, verwijs ik u graag naar dit sub-forum.

Met dank,
Juridisch Forum Team

gescheiden vaders

#6 , 14 dec 2005 15:07

beste webmaster,

de koppeling onderhoudsgeld - omgangsrecht is spijtig genoeg een veel voorkomend probleem. Wederzijds trouwens: wie geen onderhoudsgeld krijgt wil de kinderen niet meegeven, en wie de kinderen niet meekrijgt wil niet meer betalen.

Ik denk dat dit forum net uitstekend geplaatst is om die koppeling te doorbreken en alle ouders te wijzen op hun verantwoordelijkheid tegenover de kinderen.

Anderzijds meen ik wel er over beide zaken tegelijk mag gesproken worden, al was het maar om erop te wijzen dat ze net niet aan mekaar gelinkt mogen worden.

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#7 , 14 dec 2005 15:12

Inderdaad, maar om de (juridische) vragen niet te vermengen met het maatschappelijke/sociale aspect, zou ik voorstellen deze discussie hier: http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=299 verder te zetten.

Met dank voor uw begrip.
Juridisch Forum Team

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 14 dec 2005 21:28

deze twee dingen staan inderdaad los van elkaar en zijn zelfs nooit aan elkaar gekoppeld geweest. Het onderhoudsgeld voor kinderen word soms zelfs zo overdreven dat de tegenpartij zich in schulden zou moeten steken om het te kunnen betalen. En de gedachten om een ouder het omgaansrecht te ontzeggen om dat deze niet betaald zou met een verplichte cursus ouderliefde moeten bestraft worden. KINDEREN zijn GEEN koopwaar, maar levende mensen zoals jij en ik.
Doch NEE wettelijk mag je hem het omgaansrecht niet ontzeggen, hier beslist alleen de rechtbank over. Doe je dit toch dan ben je zelf strafbaar.
Als je het onderhoudsgeld echt nodig heb voor de kinderen kan je naar het ocmw van je gemeente, die krijgen het sneller gedaan dat de rechtbank loonsbeslag laat uitvoeren. Let wel op, ook hier is weer een rechtbank die beslist niet jij. En webmaster je hebt gelijk onderwerpen niet door elkaar halen .

Gast

#9 , 16 dec 2005 17:14

Hallo,

mijn ex heeft deze maand zijn allementatiegeld niet betaald voor de 2 kinderen...mag ik nu het bezoekrecht weigeren of niet?

E.
ik heb het je op hv :wink: ook al gezegd h

emilieke

#10 , 24 jan 2006 20:54

Ik nog eens...we zijn 2 maanden verder en heb nog geen allimentatie gekregen...nu hoor ik al van verscheidene personen dat ik een klacht moet indienen bij de politie...heeft iemand onder jullie hiermee ervaring?
Ik zeg dikwijls: Moet dit echt? Kan het echt niet anders?...ik heb het er een beetje moeilijk mee...(alhoewel ex mij het bloed vanonder mijn nagels haalt....)

groetjes emilie

sperwer
Berichten: 1155

#11 , 25 jan 2006 07:05

emilieke


ga eens kijken bij het onderwerp onderhoudsgeld ik denk dat daar voor jou heel veel nuttige dingen in staan.

Terug naar “Echtscheiding”