Echtscheiding - Huis week-week delen

TellMe
Topic Starter
Berichten: 6

Echtscheiding - Huis week-week delen

#1 , 01 mei 2011 20:54

Hallo, ik ben met mijn ex zinnens om ons huis in onverdeeldheid te delen...ttz de kinderen blijven in de woning en wij verhuizen week-week. Momenteel woon ik in ons huis in onverdeeldheid, zijn de kinderen 12/14 dagen bij mij en betaal ik huur aan hem (allemaal netjes volgens echtscheidingsakte). Nu ga ik voor 1 week op 2 op zoek naar een andere woonst, zal ik slechts 1 week op 2 voor de kinderen zorgen en ga ik liefst samenhuizen om de kosten te beperken en voor de gezelligheid.
Ik wil niet voor onaangename verrassingen komen te staan en vrees dat mijn grootste struikelblok is dat ik momenteel een invaliditeitsuitkering trek.

Tips of doorverwijsadressen van instanties waar ik me kan informeren zijn zeer welkom. Al vrees ik dat weinigen ervaring hebben met deze setting...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 mei 2011 12:40

een struikelblok is dit niet (financieel zal het wel zaken veranderen), maar wat is eigenlijk je vraag? Welke uitkering trek je nu, met wie ga je samenwonen (heeft die een inkomen, ...)?

TellMe
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 02 mei 2011 14:20

Ik las in een dossier van samenhuizen dat je moet opletten met gemeenschapswonen als je een uitkering ontvangt.

Doe ik iets onwettigs als ik, met een invaliditeitsuitkering als alleenstaande ouder met 2 kinderen ten laste, deeltijds een woonst deel met andere (al dan niet loontrekkende) mensen zonder één of andere instantie in te lichten?

Word ik als "samenwonende" beschouwd als ik "samenhuis" waardoor mijn invaliditeitsuitkering (nu dus alleenstaande met 2 personen ten laste) wellicht lager uitvalt. Hoewel ik dus wellicht geen gezamenlijke uitgaven voor het huishouden zal doen met de mensen die in hetzelfde huis wonen. Behalve de huur dan.
Mijn domicilie blijft op het huis in onverdeeldheid. Bij de huurwoning ga ik wellicht een huurcontract aan samen met enkele medebewoners. Mijn ex behoudt zijn domicilie op zijn huidig adres. Maar zal dus wel deeltijds in mijn woonst leven met de kinderen. We behouden de regeling van de akte (alimentatie, huur van onverdeelde woning) voorlopig als buffer.
Eigenlijk laat ik dus mijn ex toe in mijn woning te verblijven. En ik ben 1 week op twee "geen alleenstaande moeder met 2 kinderen"

Ik weet niet of dit voldoende info is...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 mei 2011 14:40

Gezien je effectief in het onderhoud van 2 kinderen moet voorzien, lijkt het me wel dat je gezinshoofd zou blijven. Ik zou hier echter géén zekerheid durven geven, gezien je ook géén gezinshoofd bent... maar dan draag je in principe (volgens mij toch) nog altijd het onderhoud van de 2 kinderen, gemeenschappelijk met je man (wat op zich niet anders is dan onderhoudsgeld).

Als je eerlijk bent: vraag het gewoon aan je uitbetalingsinstelling.

TellMe
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 02 mei 2011 16:41

Hallo JPV,

Alvast dank voor je snelle antwoordjes.
Volgens de mutualiteit geldt enkel de domicilie.Beslissen ze op basis van de gegevens in de kruispuntbank. Als mijn domicilie niet verandert mag ik huren wat ik wil, daar hebben zij geen zaken mee beweren ze.
Maar wat is eigenlijk het verschil tussen gezinshoofd en samenwonende waarover sprake bij invaliditeitsuitkeringen en in jouw bericht? Hoe worden die begrippen gedefinieerd? Wat maakt dat je het ene of het andere bent?

Ik ben er nog steeds niet gerust in...
Aangezien ik met een aantal mensen een super huis heb gespot waarover ik wellicht vandaag of morgen moet beslissen zit ik op hete kolen. Springen of niet?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 mei 2011 17:06

juridisch is er geen exacte definitie, hangt ook af van de soort uitkering.

TellMe
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 06 mei 2011 14:03

Een kennis zegt me dat ik sowieso moet zorgen voor 2 huisbellen. Ik weet niet of dit klopt zoja waarom.

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 06 mei 2011 14:31

Hallo JPV,

Alvast dank voor je snelle antwoordjes.
Volgens de mutualiteit geldt enkel de domicilie.Beslissen ze op basis van de gegevens in de kruispuntbank. Als mijn domicilie niet verandert mag ik huren wat ik wil, daar hebben zij geen zaken mee beweren ze.
Maar wat is eigenlijk het verschil tussen gezinshoofd en samenwonende waarover sprake bij invaliditeitsuitkeringen en in jouw bericht? Hoe worden die begrippen gedefinieerd? Wat maakt dat je het ene of het andere bent?

Ik ben er nog steeds niet gerust in...
Aangezien ik met een aantal mensen een super huis heb gespot waarover ik wellicht vandaag of morgen moet beslissen zit ik op hete kolen. Springen of niet?
Ik ben invalide, alleenstaand, ooit met kinderen ten laste, nu zonder .

Als mijn dochter in mijn woning wil blijven gedomicilieerd zijn, dan ben ik geen alleenstaande meer maar ten laste. Dit scheelt me 500 euro per maand. d.i. als mijn dochter meer verdient dan een bepaald bedrag. (1200 euro of zo).
Als uw ex echtgenoot in dezelfde woonst is gedomicilieerd dan wordt U dus ten zijnen laste (men hoeft niet gehuwd te zijn, als ik een kamer verhuur aan iemand met meer dan 1200 euro inkomen, verlies ik ook mijn recht op die verhoging).

zie: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 40&t=21751" onclick="window.open(this.href);return false;

------------------

Over het huis-delen heb ik ook nog informatie. Een kennis van me heeft het twee jaar volgehouden.
Even een paar praktische puntjes:

- wie zorgt dat de ijskast vol is?
- wie bepaalt wat er moet gerenoveerd worden in huis?
- wie gaat het nieuwe behang kiezen?
- mogen de nieuwe partners lekker mee in het grote bed gaan slapen of toch maar niet?
- wat met nieuwe partners in de week zonder kinderen?
- wat indien één van beiden een andere job krijgt?
- wie staat in voor onderhoud? was? (worden de lakens netjes elke week ververst? of enkel als de nieuwe partner meekwam?)
- wie staat in voor onderhoud van de tuin?
- etc..

de lijst is eindeloos. Vooral de nieuwe partners bleek een serieus probleem te zijn. Geen van beide ouders konden op een normale manier een nieuwe start maken, niet als single persoon en evenmin als nieuwe partner van iemand. Deze regeling is een belasting en beperking van je leven voor de volgende 2 decennia.
Hoelang bent U van plan dit vol te houden? Tot de kinderen afgestudeerd zijn?

TellMe
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 06 mei 2011 19:38

@Mariette:

Dankjewel!! Zeer nuttige informatie. Een gegeven is dat ik de zaken die je opsomt in je lijstje al tussen pot en pint besproken heb met hem. Het lijkt me echter handig om toch een soort "huishoudelijk reglement" te hebben waarop we kunnen terugvallen als de "grenzen onduidelijk worden". Sowieso zijn we ook zinnens wekelijks bij de "wissel" overleg te hebben samen met de kinderen. Om ruimte te maken voor irritaties / praktische afspraken / overdracht. Om escalatie van irritaties te vermijden. Ik ga meteen de link die je aangaf eens bekijken.
Bedankt!

TellMe
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 06 mei 2011 20:22

Zucht. Net je link overlopen Mariette...en een beetje teveel info bevonden.
Ik neem al argumenten zeker mee naar de bemiddelaar. Aan hem om me uitsluitsel te geven.

Terug naar “Echtscheiding”