regeling voor de kinderen opstellen.

monzo
Topic Starter
Berichten: 2

regeling voor de kinderen opstellen.

#1 , 19 apr 2011 08:38

hallo allemaal,

net als zo velen is ook voor mij "het sprookje" gedaan. dus moeten we ook een regeling voor onze kinderen opstellen. graag hadden we dit in onderlig akkoord bekomen. we kunnen nog samen door één deur dus daar zit ht probleem niet. zijn er bepaalde instanties die ons daarbij kunnen helpen? we staan nogal weigerachtig tegenover advocaten en notarissen die enkel het geld uit iemands zakken willen slaan. graag had ik ook meer informatie bekomen over de inhoud van zo'n regeling. is er een soort algemene checlist die je kan volgen of is it voor iedereen verschillend? Zijn er ook vuistregels i.v.m. onderhoudsgelden?

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bijtje
Berichten: 755

#2 , 22 apr 2011 10:35

Super dat jullie dit onderling willen doen !

Wat je er best inzet (ik neem even mijn notariële akte erbij) :

- Datum en plaats waar de akte wordt getekend
- Gegevens van beide ouders (Naam, voornaam, geboorteplaats en -datum, burgerlijke staat, woonplaats en eventueel rijksregisternummer)
- Gegevens van de kinderen

- Huisvesting :
1) Bij wie het kind/de kinderen gedomicilieerd zal/zullen zijn (dit kan maar op 1 adres)
2) Hoe jullie het verblijf tijdens schoolweken beurtelings wensen in te vullen en welke vaste wisseldag eventueel
3) Hoe jullie het verblijf tijdens de vakantieperiodes wensen in te vullen

- Ouderlijk gezag :
Ik veronderstel dat jullie dit willen blijven delen, dit is ook in het belang van de kinderen en komt tegenwoordig het vaakst voor (lees : jullie hebben beiden evenveel in de pap te brokken
over bijvoorbeeld : gezondheid, opvoeding, opleiding, godsdienst, levensbeschouwelijke keuzes, erfenis, ...)
Let wel : tijdens het verblijf bij één ouder oefent deze alleen het ouderlijk gezag uit wat betreft de dagdagelijkse opvoeding van en zorgen om het kind (kan je ook in de akte zo vermelden)

- Kostenregeling :
1) Zal er alimentatie door de ene ouder aan de andere betaalt worden ? Zoja, erbij zetten of dit om een kinderrekening komt of aan de ouder rechtsstreeks gestort zal worden en hoeveel.
2) Eventueel de alimentatie verhogen volgens ene bepaald barema of per leeftijd
3) Wie het kindergeld zal ontvangen en hoe dit al dan niet verdeeld wordt
4) Wie welke kosten draagt
VOORBEELD Jullie kunnen een lijst maken met gemeenschappelijke kosten. 1 ouder betaalt deze telkens en maakt 1 maal per drie maanden een overzicht met betalingsbewijzen over aan
de andere ouder, die dan zijn deel (bijv 50%) daarvan aan de eerste ouder terugbetaald binnen de 14 dagen na ontvangst van de bewijzen.

Alimentatie dient altijd tijdig betaald te worden dus goed uitkijken wat je overeenkomt als uiterlijke datums en bedragen. Ookal is het een onderlinge schriftelijke overeenkomst, de betalende
partij moet zich aan de afspraken houden voor het betalen van de alimantatie. Zet er misschien ook best duidelijk in dat de alimentatieplicht automatisch stopt bij het beëindigen van de
opleiding (of een andere reden van stopzetting vermelden in de akte). Anders is het vaak onduidelijk hoelang die ouder moet blijven doorbetalen en belanden ze meestal op de rechtbank.

Wat kunnen gemeenschappelijke kosten zijn ?
- inschrijving sportclub, sportkleding/-benodigdheben
- schoolfacturen, -benodigdheden, -inschrijvingsgelden, op kot gaan ...
- buitenschoolse kinderopvang, stages, kampen, ...
- jassen, schoeisel, ...
- eventueel het verjaardagsfeestje dat jaarlijks gegeven wordt met klasgenoten
(maar deze lijst valt vrij in te vullen)

En er moet een stukje instaan dat elke ouder verklaart te weten dat hij zich in het belang van het kind steeds kan wenden tot de jeugdrechter voor het verkrijgen van een wijziging van de regeling.

Mijn ex en ik hebben zulk een regeling samen opgemaakt en zijn deze gaan ondertekenen bij een notaris, deze kosten waren in totaal 250 euro. Deze kunnen jullie bijvoorbeeld verdelen.

Veel succes !

Bijtje
Berichten: 755

#3 , 22 apr 2011 10:38

Ik raad ook aan om iets over een eventuele studietoelage toe te voegen ... waarom ?

Stel jullie betalen ieders de helft van de schoolkosten en er krijgt maar 1 ouder de toelage, dit zou niet eerlijk zijn (tenzij jullie dit zo afspreken natuurlijk)

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”