EOT scheiding: welke rechten tijdens feitelijke scheiding?

antje001
Topic Starter
Berichten: 2

EOT scheiding: welke rechten tijdens feitelijke scheiding?

#1 , 09 apr 2011 20:40

Ik heb een vraag in verband met feitelijke scheiding via EOT.

Mijn ex en ik zijn sinds augustus volgens EOT feitelijk gescheiden. Toch zijn de documenten van EOT slechts opgestuurd omwille van allerlei omstandigheden in februari 2011. Sindsdien hebben we een eerste hoorzitting achter de rug, en wordt de tweede en laatste voorzien in juni.

Ik heb mijn partner verlaten omwille van onverenigbaarheden, onmogelijkheid tot samenleven. Toch heb ik eveneens op dat moment een andere persoon toegelaten in mijn leven, en ongeveer een week voor ik mijn beslissing aan mijn ex kenbaar heb gemaakt was ik reeds samen met die andere persoon.
Nu heeft mijn ex daar heel veel problemen van gemaakt en beschuldigd me van allerlei, waaronder uiteraard bedrog tijdens huwelijk. Ook in functie van de verder durende relatie tijdens de feitelijke scheiding. Nu wou ik weten, als je feitelijk gescheiden bent, is er dan nog sprake van overspel? Ik dacht van niet. Maar hij spreekt van bewijs (ik heb het hem ondermeer via sms bekend) te hebben om me voor de rechter te slepen wegens overspel. Is een sms bewijs hiervan?

Tijdens mijn relatie met mijn ex werd ik heel vaak fout behandeld, kreeg constant beschuldigingen en verwijten naa mijn kop geslingerd, terwijl ik, geloof me maar, enkel voor hem ging. Ik was eigenlijk de persoon die haar partner onderging, de dominante was hij. Ik mocht niks doen of het was verkeerd. Hij was ziekelijk jaloers. Die jaloezie is ook tijdens de feitelijke scheiding duidelijk voelbaar: hij controleert me constant door langs mijn huis te rijden, nummerplaten en namen van mensen door politioneel systeem draaien om zo meer te weten te komen over hun privé gegevens (werkt bij de fed politie), stuurde anonieme sms'n naar mij en nieuwe partner alsook een aantal andere mensen om bang te maken, deed inbreuk op privacy via achterhalen wachtwoorden van mijn mail (of door gewoon binnen te komen in huis gezien hij waarschijnlijk nog een kopie van de sleutel had - slot werd intussen veranderd)... Hij laat me niet gerust, scheldt me uit.

Ik regel de financiën rond de kinderen, maar als ik hem vraag bepaalde afspraken na te komen dreigt hij met bovenstaande betreffende overspel. betalen wil hij dus niet.

Wat zijn mijn rechten tijdens feitelijke scheiding? mag ik een andere partner hebben?

We hebben twee kinderen, 4 jaar en 15 maanden, en hij beïnvloedt de oudste door te zeggen wie hier niet mag binnen komen.
Het is heel zwaar leven, ik ben van hem "gevlucht" omdat ik vrijheid nodig had, omdat ik niet langer tegen zijn dominant en jaloers karakter kon. Ik besef dat vreemd gaan een slechte zet was, maar laat dat ook iets geweest zijn dat ik nodig had om me krachtig genoeg op te stellen om bij hem weg te durven gaan... Het is dus allemaal niet zo zwart/wit.

Nu ben ik nog steeds niet vrij, leef constant in angst en weet niet waartoe hij nog allemaal in staat is. Ik wil gewoon zo veel mogelijk te weten komen over mijn rechten en plichten, opdat ik voorbereid ben.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 10 apr 2011 14:14

??? u bent op dat ogenblik nog gehuwd ....of u was reeds bij de rechter geweest en voorlopige maatregelen maar deze gelden enkel voor regeling kinderen en woonplaats.
overspel is bewijsbaar met alle middelen TOT de uitspraak.
Wat de misbruiken betreft want dat is het zonder meer misbruik van macht. Hier kan je de interne zaken van de federale politie voor inschakelen.
http://www.aigpol.be/nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; of het comite P
http://www.comitep.be/start/keuze.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. Elke login wordt trouwens geregistreerd dus men kan jaren teruggaan en zien wie of wat is opgezocht.

Als hij geen belangen meer heeft in uw huis dus er niet meer staat ingeschreven MAG hij daar niet binnen ... dat is huisvredebreuk met gebruik van valse ( door het gebruik) sleutel.
Kan u een advocaat nemen of op zijn minst een vertrouwenspersoon die u correcte info geeft.
Uw ex is inspecteur, hoofdinspecteur of (hoofd)commissaris..?

antje001
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 18 apr 2011 13:31

Beste

Hartelijk dank hiervoor. In dat geval is ook hij schuldig aan overspel gezien hij sinds feitelijke scheiding andere partners heeft.

Hij is inspecteur bij de federale politie, ik had er inderdaad aan gedacht comité P in te lichten van zijn machtsmisbruik dank u voor de bevestiging.

Ik zal een advocaat aanspreken.

Bedankt

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 19 apr 2011 14:38

Ook de algemene inspectie is nuttig ....
Best is een advocaat die kan dan samen met u een strategie uitwerken.
Misbruik van gegevens daar wordt niet mee gelachen. Ik dacht dat men sedert een jaar of 2 geleden specifieke richtlijnen zijn voor gebruik van de gegevensbanken.

Terug naar “Echtscheiding”