ouderlijke macht

gvm
Topic Starter
Berichten: 195

ouderlijke macht

#1 , 05 apr 2011 18:38

even situatieschetsje.
Ik ben in 2003 of zo officieel gescheiden, 2 kinderen (nu 10 en 10, vrijdag 10 en 11) bij dat vrouwmens, weekendregeling staat mooi in vonnis, gedeelde ouderlijke macht, onderhoudsgeld, al die dingen.
Ik betaal braafjes m'n onderhoudsgeld en probeer de band met mijn kinderen zo goed mogelijk te onderhouden. Ze hebben allebei verschillende hobbies (de ene voetbalt en volgt muziekschool, de andere zit in een jeugdbeweging en gaat naar de academie voor beeldende kunsten) die zowat gespreid zijn over het weekend. Daardoor is de weekendregeling eerder variabel te noemen, omdat ik vind dat je een kind niet te bruusk uit zijn vertrouwde omgeving moet halen en z'n ontwikkeling niet in de weg mag staan.
M'n ex is hertrouwd met een jonkie, die maar wat graag de rol van vader zou opnemen. Ondertussen zijn ze zelf ook aan de kweek gegaan en hebben ook voor spartelend nageslacht gezorgd.
De communicatie op gebied van schooltoestanden verloopt nogal moeizaam, omdat zowel mijn ex als haar jonge blonde god nogal aan de slordige kant zijn.
Vandaag stond dat broekie op m'n voicemail, met de melding dat er morgen oudercontact voorzien is, voor de ene om 18u15, voor de andere om 19u15. Tevens werd gemeld dat hij desnoods wel alleen zou gaan als het mij niet zou passen, want zijn prinses moet met de late werken.

Nu vraag ik me af in hoeverre hij zomaar de taak van ouder kan overnemen op dat gebied, zonder mijn instemming. Ik heb er op zich geen probleem mee dat hij het vuur uit z'n sloffen loopt om m'n ex aan z'n zijde te kunnen houden, en dan ook de opvoedingstaken deels overneemt (hij kan tenminste z'n eigen naam zonder fouten schrijven, zij mag al blij zijn dat ze haar naam kan onthouden) maar in het verleden is meermaals gebleken dat ik door hun slordigheid ("ja, ik heb hier nog een briefje gevonden") buiten spel ben gezet zowel naar de school als naar andere belangrijke zaken toe.

Kan ik hier iets tegen beginnen? Kan ik bijvoorbeeld de school vragen hem geen informatie door te geven omdat hij geen ouderlijke macht heeft? Sowieso vraag ik aan de school om alle communicatie ook via mij te laten verlopen, vermits het op dat gebied continu in het honderd loopt.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
milwtafkas
Berichten: 27

#2 , 06 apr 2011 14:04

Beste,

Uw ex haar nieuwe partner mag niet zonder haar op het oudercontact verschijnen.
Hieromtrent mag u gerust de directie contacteren,want die is daar vaak nogal
laks in.
Hij mag wel uw ex vergezellen naar het oudercontact.

Uw situatie doet me denken aan de onze...scary zelfs ;)

gvm
Topic Starter
Berichten: 195

#3 , 06 apr 2011 15:34

ik heb mij inmiddels doen gelden tegenover de school, en plots liet mijn ex weten dat ze toch persoonlijk naar het oudercontact kon komen. vreemd. erg vreemd.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 06 apr 2011 22:47

http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;

milwtafkas
Berichten: 27

#5 , 07 apr 2011 14:32

Ze zullen hieromtrent dan mss contact opgenomen hebben met uw ex?

gvm
Topic Starter
Berichten: 195

#6 , 07 apr 2011 17:39

Ze zullen hieromtrent dan mss contact opgenomen hebben met uw ex?
die kans is vrij groot. ik vind dat niet erg.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Bijtje
Berichten: 755

#7 , 08 apr 2011 07:43

Ik heb zelf in een soortgelijke situatie gezeten. Bij mijn weten (lees in mijn ervaring) kunt u zoiets niet tegenhouden als de mama haar uitdrukkelijke toestemming geeft, dat zij haar partner alleen wil laten komen. De school mag dit in principe niet zomaar weigeren. Maar dit werkt natuurlijk ook omgekeerd, als u uw eventuele partner (of zelfs uw ouders) naar het oudercontact wenst te sturen, kan de school daar ook niet veel op tegen hebben als uw ex moeilijk zou doen.

U heeft wel recht op alle schoolinfo, ookal zijn de kinderen alleen in de weekends bij u. Als u deze niet via uw ex verkrijgt, kunt u aan de school vragen om alles aan u over te maken (post, e-mail,...)

milwtafkas
Berichten: 27

#8 , 08 apr 2011 13:46

Ik ben vorig jaar ook alleen naar het oudercontact voor mijn stiefdochtertje gegaan
Het uur was reeds doorgegeven en mijn partner had over het hoofd gezien da thij op die moment -ironisch genoeg-
moest samenzitten bij de notraris met zijn ex.
Daar we niet omslachtig wilden zijn voor school,en nog op het laatste nippertje een ander uur wilden vragen ben ik dus gegaan.
Ze hebben mij daar alle info gegeven,maar er werd wel bijgezegd dat dit normaal niet kan.
Vanaf dit jaar stond het bij in het schoolreglement.
Dat stiefouders voortaan wel mogen meekomen,maar dat e raltij min 1 van de natuurlijke ouders moet aanwezig zijn

gvm
Topic Starter
Berichten: 195

#9 , 08 apr 2011 14:23

Bij mijn weten (lees in mijn ervaring) kunt u zoiets niet tegenhouden als de mama haar uitdrukkelijke toestemming geeft, dat zij haar partner alleen wil laten komen.
ik mag toch minstens veronderstellen dat een beetje overleg gepast is? als mij zou gevraagd worden of het voor mij goed is dat de nieuwe man in kwestie de honeurs gaat waarnemen, geef ik met de glimlach mijn akkoord. als zoiets achter mijn rug gebeurt en ik word zeer kort op voorhand op de hoogte gebracht, word ik een klein beetje lastig en doe ik er alles aan om mijn rechten als vader gerespecteerd te zien.
de school heeft overigens mijn standpunt bevestigd en gaat hier in de toekomst rekening mee houden. voor dezelfde moeite fladdert mijn ex van de ene naar de andere en komt er elk trimester iemand anders naar het oudercontact...
Vanaf dit jaar stond het bij in het schoolreglement.
Dat stiefouders voortaan wel mogen meekomen,maar dat e raltij min 1 van de natuurlijke ouders moet aanwezig zijn
eigenlijk is zoiets de logica zelve, 't is en blijft OUDERcontact, niet stiefoudercontact, aanhoudercontact, grootoudercontact of wat dan ook. de samenleving heeft natuurlijk wel een zodanige evolutie doorgaan dat niet in alle situaties duidelijk is wie nu eigenlijk wie is. tijdens een of andere info-avond op de school een paar jaar geleden hoorde ik een paar vrouwen tegen mekaar bezig "zeg, wie is dat?" "ah, dat is de papa van B en I" waarop de vraagsteller antwoordde "ah, M is niet hun vader?". een veelbetekenende blik van mij heeft hen snel een andere kant doen opkijken. :mrgreen:
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Bijtje
Berichten: 755

#10 , 09 apr 2011 10:50

Ja gelukkig zijn er nog mensen die wel met de partner van hun ex overeen willen komen ;-) Ik zou het zelfs erg vinden als mijn ex zijn nieuwe partner geen interesse had in het oudercontact van onze zoon ... ze woont er tenslotte ook voor 50% van de tijd mee onder een dak. Ik ben zelf altijd stiefouder geweest en die mensen mogen blijkbaar wel betalen voor kinderen die niet van hen zijn, moeten er wel zorg voor dragen, krijgen miljoenen verwijten, maar als het puntje bij paaltje komt zouden ze niks mogen ? Als ze geen rcehten hebben , dan ook maar geen plichten. . .

milwtafkas
Berichten: 27

#11 , 09 apr 2011 14:13

Ben ik volledig mee akkoord Bijtje.
De interesse van de stiefvader is in jouw geval alleszins positief,
maar diezelfde interesse zou van de moeder ook aanwezig moeten zijn.
Ik zou het dan ook maar normaal vinden moest zij OOK naar het oudercontact gaan.
Indien da tvoor haar niet mogelijk is/was op die dag,kon ze toch perfect een ander gespreksmoment vragen,toch?

Tattie
Berichten: 158

#12 , 09 apr 2011 21:36

Ik sluit me hier volledig aan bij bijtje.. ik ben ook stiefouder en weet uit ondervinden dat ik zelfs meer voor mn (stief) dochter doe dan haar eigen moeder... dus zou ik het ook erg vinden moest er mij gezegd worden dat ik niet naar een oudercontact zou mogen gaan van haar... wij als (goede, want er zijn er ook andere) stiefouder krijgen idd soms de indruk dat we enkel goed zijn voor de was, plas, pijntjes en nachtelijke onrust op te vangen maar bij de goede dingen worden wij vergeten...een moederdag zullen wij nooit krijgen, we mogen soms al blij zijn dat we evenwaardig als de echte moeder worden aanzien... mn hart slaat over als ze al dan niet perongeluk 'mama' tegen me zegt en het breekt als je merkt aan haar manier van zeggen dat ze ingeprent is geweest van den andere kant dat ik haar moeder niet ben en het nooit zal zijn ook...
@gvm wat de berichtgeving van school betreft... hier krijgen wij van alles een email (is wel een kleine school) wat er gaat gebeuren de komende week aangezien de moeder hier 'geen' email heeft krijgt zij de woensdag alles in de over en weer map mee...veelal komt dit ook bij ons terecht...dingen waarvan we weten dat ze het toch niet doet geven we zelfs niet meer mee...af en toe passeert er wel eens een aanmaning tot betalen en die leveren we dan wel netjes af aangezien zij de schoolrekeningen moet betalen (het ongelooflijk hoge bedrag van 10 euro per maand...)... samen naar een oudercontact gaan moet mn partner zelfs niet aan denken want hij zou ze de nek omwringen (en we betwijfelen eerlijk gezegd of ze wel naar dat oudercontact gaat aangezien ze alle andere vergaderingen van school overslaat...)

Bijtje
Berichten: 755

#13 , 10 apr 2011 11:18

milwtafkas , wees blij dat er iemand wél geinteresseerd is, wat de moeder doet heeft u toch niet in de hand want oudercontacten volgen is nog steeds geen verplichting. Ik ben één keer niet kunnen gaan en mijn ex gaat bijna nooit. Maar zolang er altijd iemand gaat is het toch oké ? Welk nadeel kan een kind ondervinden als één van de ouders niet komt of als ouders bijv afwisseld gaan of wat dan ook ? Kinderen horen normaal niet op een oudercontact dus als niemand het hen verteld weten ze het zelfs niet eens ... mijn ouders zijn nog nooit naar een oudercontact van één van ons geweest.

gvm
Topic Starter
Berichten: 195

#14 , 10 apr 2011 11:31

't gaat me hier niet over de moeite die de nieuwe partner van m'n ex doet, absoluut niet. ik weet dat die jongen het goed bedoelt, dat is echt het probleem niet. het probleem ligt in de meer dan gebrekkige communicatie die m'n ex voert, en het feit dat ze het laken altijd naar zich toe trekt.
ik heb haar woensdag nog eens gezegd dat ik haar de vrijheid gun om de kinderen goed op te voeden, vermits ze 90 % van de tijd bij haar zijn, maar dat ze dat vertrouwen niet op die manier mag beschamen. ik weet ook dat haar nieuwe man heeft gedaan om goed te doen, maar sommige mensen moeten nu eenmaal af en toe eens terecht gewezen worden voor de gevolgen van hun goedbedoelde acties.
soit, probleem opgelost door een minieme interventie, ze is zelf geweest en ik vermoed dat ze in de toekomst wel een beetje zal uitkijken. 't zou niet de eerste keer zijn dat we mekaar voor de jeugdrechtbank zien, en dat heeft ze niet zo graag.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

milwtafkas
Berichten: 27

#15 , 11 apr 2011 22:36

Iemand van de ouders gaat ja, maar ipv de ouder, de stiefouder vind ik vreemd.
Heb het ooit 1x alleen gedaan zoals je in mijn voorgaande post kan lezen.
Bij co-ouderschap en in de wetenschap dat één van de kinderen het moeilijk heeft op school(zoals bij ons het geval is) vind ik het zeker en vast wél in het belang van het kind dat beide ouders gaan omdat er op die momenten kan gecommuniceerd worden met de leerkrachten.

gvm, ik vind dan ook dat je in je recht bent.
De kans zit erin dat ze nu voortaan uit eigen beweging zelf zal gaan, dan is die minieme interventie verwaarloosbaar he ;)

Terug naar “Echtscheiding”