Klopt dit: alimentatie betalen tot wachtperiode is verlopen

cosyhouse
Topic Starter
Berichten: 1

Klopt dit: alimentatie betalen tot wachtperiode is verlopen

#1 , 06 dec 2006 15:43

Hallo

Ik heb horen zeggen dat mijn vader verplicht is om alimentatie te moeten betalen tot mijn wachtperiode bij de VDAB verlopen is. Mijn laatste schooljaar liep tot 21 september 2006. Ik ben diezelfde dag ingeschreven bij de VDAB. 21 juni verloopt mijn wachttijd. Mijn vader stopte reeds in juni met alimentatie te betalen.

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#2 , 08 dec 2006 06:41

De betaling van de onderhoudstoelage vervalt :

* of op het einde van de wachttijd, laatste betaling per juni 2007. Want er is recht op stempelen per 01/07/2007, indien men geen werk gevonden heeft.

* of tijdens de wachttijd. Indien men werk gevonden heeft, bijvoorbeeld per 01/04/2007, dan is de laatste betaling van de onderhoudstoelage in maart 2007.

In beide gevallen zal de VDAB op het einde van de wachttijd de dienst kinderbijslag op de hoogte brengen omtrent de datum werken/stempelen en het eventueel teveel betaalde kindergeld moet terug betaald worden.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 08 dec 2006 11:05

Onderzoek vooraf de TEKST van de alimentatieplicht die uw vader opgelegd is bij vonnis.

?Art.203.? 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die behoeftig zijn...Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn wederkerig...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uw opleiding is voltooid zodat art.203 niet meer van toepassing is.U kan zich echter beroepen op de ?behoeftigheid? uit art.205 zolang u over geen eigen inkomen KAN beschikken.

?Art.1320.De vorderingen tot toekenning, verhoging,verlaging of afschaffing van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij een verzoekschrift, dat de eiser persoonlijk of door zijn advocaat aan de rechter moet aanbieden.?(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).
Zie ook : http://www.Vredegerecht.be > Formulieren

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

DeGroeneG
Berichten: 3
Locatie: Antwerpen

#4 , 14 dec 2006 14:38

Dus wanneer de wachtperiode is verlopen, en het kind werkt nog steeds niet, dan hoeft de vader niet meer te betalen?

Geldt dit dan ook in het geval van een schoolverlater wiens wachtperiode is verlopen wanneer het kind dan nog steeds niet werkt? (en bovendien is uitgeschreven bij de vdab!)?

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 14 dec 2006 20:43

onderhoudsgeld loopt gelijk met kindergeld, wat wil zeggen dat er onderhoudsgeld moet betaald worden zolang het kind recht heeft op kindergeld. daarna niet meer.

Let wel op, er zijn een paar uitzonderingsregels.
Langerlopende studies en bepalingen in vonnis.

Borniet
Berichten: 135

#6 , 18 dec 2006 07:42

Inderdaad, onderhoudsgeld volgt in de regel het kindergeld, wat in deze wil zeggen: onderhoudsgeld gedurende de volledige wachttermijn, of tot het kind werk gevonden heeft en een eigen inkomen heeft.
Als het inderdaad zo is dat de wachttermijn voorbij is, en er is nog steeds geen werk gevonden, dan vervalt het kindergeld en het onderhoudsgeld (men krijgt er dan wel de uitkering voor in de plaats).
http://www.v-echtscheiding.be

Terug naar “Echtscheiding”