Beschikken over eigen woning help

taytay4me
Topic Starter

Beschikken over eigen woning help

#1 , 14 feb 2011 17:52

Help , bij deze zoek ik antwoorden en advies .
Ik ben sedert 22 april 2010 gescheiden . Mijn ex woont nog in mijn eigen appartement , aangekocht voor mijn huwelijk .
Ik heb steeds de hypotheek netjes afgelost . Tot op heden is er nog steeds geen boedelverdeling geweest .Wacht op de verdeling bij de notaris.
Ik heb de echtscheiding ingeleid de 15 januari 2010 en zelf de ( eigen) woning verlaten .
Is mijn ex een woonstverhoeding verschuldigd ? Huurwaarde 600 euro en hoe kan ik mijn ex het appartement
laten uitzetten ? Zij wil van geen wijken weten en beweert geen middelen te hebben om te verhuizen .Zij ontvangt een steun van 750
euro van het OCMW en gaat in het zwart werken .
Help , wat kan ik doen ??
Dank u op voorhand .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
armschaap

#2 , 15 feb 2011 10:33

Je hebt recht op de helft van de huurwaarde vanaf 15 januari (dus als de echtscheiding aangevraagd is.) Concreet betekent dit (als de vereffening vandaag rond zou zijn) dat je recht hebt op 300 euro x 13 maand = 3900 euro woonstvergoeding van je vrouw. Als ze dan na de verdeling nog weigert het appartement te verlaten, kun je haar laten uitzetten, of zou je nog interesten kunnen vorderen ook. Dus als je zelf goedkoop kunt huren, of je woont bij je nieuwe partner in, kun je er nog een aardig centje aan verdienen ook.
Je ex uit het appartement laten zetten, kan pas nadat de vereffening rond is. Maar er is een wet in de maak (die zeker nog dit jaar gestemd zal worden) en die voorziet in een maximale termijn van 10 maand om de vereffening rond te krijgen. De wet voorziet ook in een strikt tijdsschema. Wie er zich niet aan houdt, verliest elk recht op verhaal.
Dus nog even wachten en dan zou de verdeling snel rond kunnen zijn, en zal je ex redelijk wat moeten dokken.

Yvon

#3 , 15 feb 2011 16:22

:!: Ik moet arm schaap beamen in de volledige uitleg.
Maar er is een wet in de maak (die zeker nog dit jaar gestemd zal worden) en die voorziet in een maximale termijn van 10 maand om de vereffening rond te krijgen. De wet voorziet ook in een strikt tijdsschema. Wie er zich niet aan houdt, verliest elk recht op verhaal.
:D Dit zou bijzonder goed nieuws zijn. Uit welke bron komt deze informatie?

:?: Ik heb ook nog een vraag in verband met dit
Je ex uit het appartement laten zetten, kan pas nadat de vereffening rond is.
Uit welke wettekst valt dit af te leiden?

Met dank

Reclame

armschaap

#4 , 16 feb 2011 09:02

ROnd nieuwjaar is het uitgebreid in het nieuws geweest. Omdat alle partijen achter het voorstel van Swennen staan, zal het zeker snel wet worden.
http://www.s-p-a.be/artikel/rechtbank-k ... ap-tussen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#5 , 16 feb 2011 11:56

Is nog steeds niet gestemd..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 feb 2011 12:08

lees ook eens art 223 burgerlijk wetboek.
Vrederechter kan gezinswoning toekennen aan echtgenote zeker als er kinderen zijn.
Ook ingeval er Intra Familiaal Geweld kan de rechter de gezinswoning toewijzen aan de echtgenote.
U hebt de woning verlaten ... als u daar terug wil gaan wonen zal dat ( uitgezonderd onderling akkoord) via de rechtbank moeten gebeuren.

armschaap

#7 , 16 feb 2011 15:38

@Franciscus: TayTay4me ís gescheiden! Dus de vrederechter heeft hier niet veel meer in de pap te brokken. Kinderen of niet: de man heeft wettelijk het recht om zijn woning vooraf te nemen bij de vereffening -verdeling.
En de wet (van die maximumtermijn van 10 maand) is idd nog niet gestemd, maar volgens insiders zal die er zeker snel komen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 feb 2011 18:26

Woning wordt gebruikt als gezinswoning en als er kinderen zijn is dat zeker een aspect dat meetelt.
Mijn gegeven was ....eerder waarom is de woning aan de vrouw toegekend misschien omdat dat de beschikking was door 'een' rechtbank.
Ook een andere rechtbank kan in kader IFG die beslissing nemen hoor....

armschaap

#9 , 16 feb 2011 18:39

Ja, maar eigendomsrecht gaat boven elke toewijzing van de woning omwille van eender welke andere reden

Terug naar “Echtscheiding”