Ex-vrouw verhuist met onze dochter naar Tenerife

sjelle68
Topic Starter
Berichten: 2

Ex-vrouw verhuist met onze dochter naar Tenerife

#1 , 07 feb 2011 23:22

Mijn ex-vrouw heeft beslist volgend schooljaar naar Tenerife te verhuizen om er te rentenieren. Onze dochter van 12 gaat mee. Ik heb co-ouderschap en betaal 180 euro alimentatie per maand. Doordat ik niet in de buurt woon (100km), zie ik haar enkel om de 2 weken één weekend. Ik ben degene die haar telkens gaat halen en terugbreng. Er dient dus m.b.t. het verblijfsrecht van onze dochter een nieuwe beschikking van de Rechtbank opgemaakt te worden.
Ik merk de laatste tijd dat mijn dochter meer en meer van mij afstand neemt. Mijn vragen luiden als volgt: kan ik dit verhinderen? Het leven is er veel goedkoper, kan ik dan niet minder betalen of helemaal niets? Bij mij de volledige schoolvakanties of enkel de helft of … ? Moet zij de vluchten betalen? … ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 07 feb 2011 23:39

Gezien zij het vonnis niet wil respecteren door totaal uit uw buurt te gaan zou ik toch terug een advocaat raadplegen.
Met hem een nieuwe strategie bepalen en desnoods terug naar de rechtbank trekken.
12 jaar is een moeilijke leeftijd

EvilFreD
Berichten: 677

#3 , 08 feb 2011 01:01

Volgens mij kan dit zelfs helemaal niet zonder de toestemming van de niet-verzorgende ouder.
Ik sluit mij dus aan bij Franciscus. Zo snel mogelijk naar uw advocaat.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

EvilFreD
Berichten: 677

#4 , 08 feb 2011 01:08

nvt
Laatst gewijzigd door EvilFreD op 08 feb 2011 01:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

EvilFreD
Berichten: 677

#5 , 08 feb 2011 01:23

Art. 1322bis. § 1. Onverminderd de in artikel 1322decies bedoelde procedure, §§ 2 tot 7, worden volgende verzoeken bij de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg ingediend op de wijze omschreven in de artikelen 1034bis tot 1034quinquies :

de verzoeken gegrond op het Europees Verdrag van Luxemburg van 20 mei 1980 betreffende de erkenning en de tenuitvoerlegging van beslissingen inzake het gezag over kinderen en betreffende het herstel van het gezag over kinderen;
2° de verzoeken gegrond op het Verdrag van 's-Gravenhage van 25 oktober 1980 betreffende de burgerrechtelijke aspecten van internationale ontvoering van kinderen, die gericht zijn op de onmiddellijke terugkeer van het kind, de naleving van het recht van gezag of het omgangsrecht geldend in een andere Staat, dan wel op de regeling van het omgangsrecht;
3° de verzoeken gegrond op het Verdrag van 's-Gravenhage van 25 oktober 1980 betreffende de burgerrechtelijke aspecten van internationale ontvoering van kinderen, alsook op artikel 11 van Verordening (EG) nr. 2201/2003 van de Raad van 27 november 2003 betreffende de bevoegdheid en de erkenning en tenuitvoerlegging van beslissingen in huwelijkszaken en inzake de ouderlijke verantwoordelijkheid, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1347/2000, die gericht zijn op het verkrijgen van de terugkeer van het kind, dan wel van het gezag over dit kind ingevolge een beslissing houdende de niet-terugkeer gewezen in een andere lidstaat van de Europese Unie met toepassing van voornoemde Verordening;
de verzoeken gegrond op artikel 48 van de in 3° bedoelde Verordening met het oog op de bepaling van de modaliteiten van uitoefening van het omgangsrecht.
§ 2. De verzoeken gegrond op artikel 28 van de in § 1, 3°, bedoelde Verordening die gericht zijn op de verkrijging van de erkenning en de tenuitvoerlegging van de beslissingen inzake omgangsrecht en terugkeer van het kind worden aanhangig gemaakt bij de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg volgens de in de artikelen 1025 tot 1034 bedoelde procedure.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#6 , 08 feb 2011 07:44

Volgens mij kan dit zelfs helemaal niet zonder de toestemming van de niet-verzorgende ouder...
Een niet verzorgende ouder :shock: ?

Klinkt zoals een ouder die geen zorg draagt voor zijn kind(eren) of niet verzorgd.

Er is toch geen ouder die zo aangesproken wil worden en klinkt alsof men een conflict model wil introduceren in het geval het er nog niet is.

RR

EvilFreD
Berichten: 677

#7 , 08 feb 2011 08:09

Sja, beetje ongelukkig uitgedrukt misschien. Ik bedoelde uiteraard de ouder waar het kind slechts één weekend per 14 dagen is.
Die zal in de meeste gevallen ongetwijfeld goed voor zijn kind zorgen dat weekend. En met de alimentatie draagt die ook bij aan de zorg tijdens de overige dagen.
Maar laten we hier nu geen discussie gaan voeren over welke termen gebruikt dienen te worden over wie.
Schrap van mijn part 'de niet-verzorgende ouder' en vervang door 'beide ouders'.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

eylis
Berichten: 8852

#8 , 08 feb 2011 09:00

je hoeft je niet te verontschuldigen fred, we hadden je allemaal wel begrepen . Het is soms moeilijk om een term te vinden die uitdrukt wat je bedoelt, al zeker als er eigenlijk geen term voor bestaat en je dus bijna verplicht wordt om een hele zin te produceren om het begrip toe te lichten.
Wat denken jullie van deze:
vasteverblijfsouder?

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#9 , 08 feb 2011 11:04

Er is geen nood aan een verdere klasseverdeling van ouder of gescheiden ouders
Indien nodig kan je de verblijfsregeling van het of de scheidingskinderen toelichten

Als een ouder een zo een dergelijke en drastische beslissing neemt warbij de omstandigheden dermate wijzigd dan gebeurd het dat men naar kortgeding trekt waarbij men vaak met succes de omkering van de hoofdverblijfplaats van het of de kinderen vorderd + een onderhoudsbijdrage. Meestal weet men het dan ook maar even van te voren vandaar.

Het is niet omdat eenzijdig beslist wordt dat het vonnis automatisch mee veranderd of beter : de verplichtingen blijven gelden zoals bepaald in het vonnis.

RR

sjelle68
Topic Starter
Berichten: 2

#10 , 08 feb 2011 22:32

Alvast bedankt aan iedereen voor de snelle reacties. Ondertussen heeft haar advocaat mij per mail uitgenodigd om het allemaal eens te bespreken. Zij gaan ervan uit dat ik meteen zal tekenen daarom heb ik hem gevraagd eerst een voorstel op papier te zetten vooraleer af te spreken.
Naar aanleiding van jullie schrijven heb ik verstaan dat het erop neer komt dat ik de verhuis van mijn dochter naar Tenerife kan verhinderen en dat ik dus eigelijk de touwtjes in handen heb. Aangezien haar hoofd al helemaal is zot gemaakt met Tenerife en zij meer en meer partij trekt voor haar mama, ben ik van mening dat ik de verhuis beter niet tegenhoud. Zij zijn er al maanden mee bezig (alles zou hier al verkocht zijn en daar hebben ze al reeds een paar jaar geleden een huis gekocht terwijl ik er allemaal nog maar een dikke week van op de hoogte ben gebracht (chic is dat!).
Als ik realistisch blijf, dan weet ik dat ik haar nu helemaal verloren ben of toch zo goed als. Een paar zomervakanties bij mij tegen haar zin en dan komt ze niet meer. Misschien zie ik het nu allemaal een beetje zwart, maar ik hoop al bij al dat het later toch nog goed komt.

EvilFreD
Berichten: 677

#11 , 08 feb 2011 23:13

Sterkte
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

sylviederycke
Berichten: 10

#12 , 08 feb 2011 23:57

Gelijk hoe je het bekijkt alles spreekt in je nadeel. Laat je ze niet gaan, zal ze kwaad zijn, laat je ze gaan dan zie je ze veel minder. Je kan het inderdaad tegenhouden maar gelijk je zegt is het huis al verkocht alhoewel ze maar héél goed weet dat bij co ouderschap beide ouders in elkaars buurt moeten wonen. K vind het wel jammer dat je dit nu pas vermeent, ze kon je al veel eerder hebben ingelicht ! Kortom exen zijn en samen een kind hebben is moeilijk, ik spreek van ondervinding. Alvast veel sterkte

Scorpio
Berichten: 242

#13 , 30 apr 2011 00:45

Ikzelf en een vriendin hebben naar de jeugdrechtbank moeten gaan om met kind(eren) te verhuizen. Ik terug naar thuisland (om eerlijk te zeggen, ik wou blijven maar hij heeft mij zo gepest dat ik ben vertrokken), zij met nieuwe partner naar zijn thuisland. Er moet een gegronde reden zijn waarom de ouder verhuisd. Mijn kinderen waren nog jong, veranderen van school was gemakkelijk, en ik had hier steun van mijn familie en betere werkkansen, ginder niet. Dus je kan niet zomaar zeggen: ik heb zin om te vertrekken want de zon schijnt daar meer. Verder, wie betaalt de vliegtuigtickets, dat beslist de rechter ook. In mijn geval ex (hij is rijk) Bij mijn vriendin: zij moet betalen, terwijl haar ex financieel wel beter gesteld is.
Verder: dochter die meer afstand neemt. Ze is een tiener aan het worden, misschien dat ook? Mijn kinderen gaan graag naar hun vader. Leuke dingen met haar doen. Uitstapjes, reizen, ... Ze neemt misschien wat afstand omdat ze zich onwennig voelt met die hele situatie. Keuzes doen (tussen de ouders) is moeilijk voor een tiener. Moest ze verhuizen, zorg dat je webcam afspraken hebt (vastleggen in nieuw omgangsrecht akkoord). Verder vakanties: mijn ex heeft helft zomer, Kerst en Pasen, volledige herfst en krokus. Informeer je over schoolvakanties daar en hoe die datums officieel liggen. Zie ook dat er op papier staat beurtelings Kerst of Nieuwjaar. Ik heb vorig jaar niets gehad (en ook niet gekregen) omdat beide feestdagen in het weekend waren en ze van weekend tot weekend weggaan. Tant pis voor hem, dit jaar is het mijn beurt en geef ik hem ook niets...
Dus alvast naar jeugdrechter om procedure ingang te zetten. Niets tekenen. Succes!

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#14 , 30 apr 2011 13:29

Wat u overkomt is heel heel oneerlijk ...

Wat u gaat doen zal afhangen van wat voor u het belangrijkste is. Zoals u het beschrijft, zal u dochter u haten als u haar hier wil houden. Als ze vertrekt, zult u haar weinig zien. Het is kiezen tussen de pest en cholera.

Dergelijke situaties maken me altijd bedroefd want er zijn geen winnaars.

Probeer dit alvast buiten de rechtbank te regelen.

Probeer uit de brand te slepen dat uw ex uw dochter een aantal keer per jaar naar België laat overvliegen, op haar kosten. Vliegtickets die ver genoeg op voorhand geboekt worden, hoeven geen fortuin te kosten. Probeer ook uit de brand te slepen dat u uw dochter mag komen bezoeken in Tenerife. Probeer overeen te komen dat u mag bellen, Skypen, mailen enz. Het is niet ideaal, maar gezien de omstandigheden misschien het minst pijnlijke voor uw dochter. Zet alle overeengekomen regelingen op papier.

Een zaak bij de rechtbank kan soms heel vervelend uitdraaien ... maar als ex echt niets wil toegeven, zal het wel moeten.

Ik wens u veel succes en veel sterkte! En ik duim keihard voor u dat uw dochter, misschien bij het ouder worden, zelf voor een stuk meer gaat nadenken en zich minder makkelijk gaat laten manipuleren. Ik heb die evolutie bij jongeren om mij heen al zien gebeuren ... het kan.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Echtscheiding”