recht op advocaat?

ArcsS
Topic Starter

recht op advocaat?

#1 , 29 jan 2011 16:00

Ik ben niet zeker als dit hier op zijn plaats staat maar ik gok van wel.
Een kennis zit in een benarde situatie en weet niet hoe ze deze kan aanpakken.

Ze heeft een kind van bijna 2 jaar en is zwanger van een 2de.
Ze woont in een huis dat ze nog aan het afbetalen is.
Er heeft ongeveer een jaar een man bij haar gewoond die de vader van die kinderen is.
Die man betaalde in die tijd een soort "huur". Nadat zijn domicilie verplaatst was naar een andere woning bleef hij nog iedere maand zijn "huur" betalen.
Toen hij er woonde, heeft hij in het bijzijn van zijn vriendin en dochter al (een paar keer?) geprobeerd om zelfmoord te plegen alsook heeft hij regelmatig zeer agressieve buien waarvoor de politie een aantal keer werd opgeroepen. Hij probeert zijn ex-vriendin met geld, afname van het kind, ... te chanteren om terug daar te gaan wonen. Zijn ouders eisen ook het recht voor het kind op en hebben al raad gaan vragen bij een advocaat en volgens deze kan hij alleszinds al een schadevergoeding vragen van zijn "huur" die hij heeft blijven betalen. Hij betaalde wel niks voor dat kind.
Doordat onze vriendin haar woning afkort en er helemaal alleen voor staat kan ze zich geen advocaat permiteren, volgens haar verdient te veel om een pro-deo advocaat te krijgen, maar is er geen andere oplossing mogelijk zodat ze toch ergens steun kan krijgen of in de juiste richting wordt geduwd om verdere stappen te ondernemen?

Ik weet dat het een verhaal is die nog erger is dan schoon en meedogenloos, familie en thuis samen is, maar het zou een grote stap voorwaarts zijn :)

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2011 17:19

Via justitiehuis kan je adressen bekomen van vb wetswinkel in uw streek.
In Antwerpen heeft men ook de justitiële infopunten of bij een CAW.
Ook de sociale dienst van het ocmw kan helpen.
Verder is het blijkbaar haar huis = eigendom en betaalt zij de lening.
Hij is de biologische vader maar is hij ook de wettelijke
een soort 'huur ' wat is het wettelijk en hoe omschreven... als hij daar woont dient hij te betalen.
Kan het onderhoudsgeld zijn?
Afpersing is strafbaar...
Zijn ouders hebben als alleen de moeder het kind erkend heeft niks te zeggen ... kind is al bijna 2 jaar.
Die schadevergoeding .... op basis van wat als de man vrijwillig betaald en die is meerderjarig of niet???
In elk geval laat ze naar een van die diensten gaan en dan zal al gauw duidelijk worden wat kan of niet en wat pure afdreiging is.

ArcsS
Topic Starter

#3 , 29 jan 2011 17:49

Bedankt voor uw snel antwoord, ik zal haar dit zo snel mogelijk laten weten.
Iedereen is meerderjarig. Al dat recht en wetten is niet niks als je je weg er niet in weet :)
Ik kan op mijn gevoel zeggen dit is goed en dat niet, maar wie ben ik :roll:

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”