Verandering van school bij bilocatie

Bijtje
Topic Starter

Verandering van school bij bilocatie

#1 , 19 jan 2011 19:00

Weet er iemand welke mogelijkheden er zijn om een kind van school te veranderen ?

Ouders hebben sinds kort een week-weekregeling. Vader stelde de vraag aan moeder mondeling om hun kindje volgend schooljaar te veranderen van school, aangezien hij nu ook door de week voor het kind zorgt. Vader is 's morgens 50 minuten met het kind onderweg, en 's avonds nog eens 50 minuten. Voor een kleuter is dat inderdaad lang. Moeder woont 5 minuten van de school.

Het is zo, dat moeder het kind na de relatie heeft meegenomen en in een school heeft ingeschreven zonder vraag naar vader toe. Zij wist dat vader dit niet goedkeurde maar ze deed dit tevens. Hij heeft dit nooit schriftelijk gemeld omdat ze mondling akkoord ging om van school te veranderen.

Vader heeft ook gezegd dat deze school niet in het midden hoeft te zijn, gewoon een kwartier minder lang rijden zou hij al superblij mee zijn.

Vandaag vroeg hij haar schriftelijk om al eens uit te kijken naar ene nieuwe school : samen. En ze reageerde met : Ze blijft op haar school zoals afgesproken. Einde discussie.

Vader weet zeker dat deze reactie niet van de moeder zelf komt, maar van haar partner. Ofwel heeft iemand haar omgepraat want ze is dus duidelijk niet meer akoord. Hoe pakt vader dit het beste aan ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DolceVita

#2 , 20 jan 2011 10:50

Rechtbank!

Bijtje
Topic Starter

#3 , 21 jan 2011 09:31

Vader heeft hun dochter reeds tweemaal te laat naar de klas gebracht. Oke het gaat om enkele minuten maar voor een kind kan dit aangenamer. Hoe moet vader dit het beste verwoorden naar de rechtbank toe ?

Reclame

eylis

#4 , 21 jan 2011 09:58

- hoe is de week/weekregeling zfgesproken? per EOT, mondeling?
Als alles mondeling afgesproken is en de moeder is niet aanspreekbaar voor een minnelijke afspraak, zal dit blijven donderen...Tenzij
dat de vader aan de moeder het volgende meldt:
We kunnen voor de goede orde alles in een vonnis laten bekrachtigen bij de jeugdrechter. En de rechter zal dan een school voor beide ouders goed bereikbaar zeker toestaan omdat de week/weekregeling al naar wens verloopt, maar dat een kleuter elke dag 50 km heen en terug moet in het nadeel is van het kind. (omdat de moeder zelf verhuisd is)

Laat de vader dit aan de moeder zeggen. Dat er kans is dat de rechter school exact in het midden kan vonnissen.
Ze heeft dus alle belang om een school een beetje meer in de ricdhting van de vader te kiezen :-)

Bijtje
Topic Starter

#5 , 25 jan 2011 06:30

De week/weekregeling werd onlangs vastgelegd in een vonnis. Ze komen letterlijk juist van de rechtbank. Daar ter plaatse zei moeder nog dat het allemaal geen probleem was voor de schoolverandering, maar nu heeft de papa een beetje de indruk dat ze gewoon wilde vermijden dat vader die stap ineens ook nam om die vraag aan de rechter te stellen. Ze is ook niet bereid meer voor een compromis. Vader stelt een school voor die een kwartier van moeder is en dus tien minuten dichter voor hem en ze weigert. Ze wil het kind enkel onder de voorwaarde dat het gepest wordt op school, van school veranderen. Gezien de week/weekregeling nog recent bezig is, is het dan niet beter om nog even te wachten alvorens dit aan de rechter te richten ? En als vader dit "dreigement" naar moeder schrijft, komt dit dan ook niet negatief over op de rechtbank ?

kolleke

#6 , 25 jan 2011 08:32

Wij hebben uit onze situatie geleerd dat je alles officieel moet doen, hoe goed je ook nog overeenkomt, en al zeker als je niet echt een meewerkende ex hebt. Ik zou zowieso via aangetekend schrijven haar de situatie uitleggen, ook vermelden hoe ze op de rechtbank beweerde akkoord te zijn voor een school dichterbij. Vraag voor een reactie binnen een bepaalde termijn, doet ze dit niet, kan je nog een aangetekend schrijven doen, evt via je advocaat. Komt hier nog geen reactie op, dan pas zou ik dreigen met het te laten afdwingen door de rechtbank. het is voor alle partijen beter dat je eerst je best doet om zo overeen te komen. En als het zover komt, kan je aantonen dat je veel moeite gedaan hebt om tot een compromis te komen, en dat het niet is gelukt en je alleen daarom bij de rechter staat; je gaat zo veel meer begrip krijgen als wanneer je daar heel snel weer staat.

Dit zijn voorbeelden van hoe erg het toch is als de ex niet wil meewerken he :( hier ook zo, kindje is drie en half, nog steeds niet gedoopt, wij kunnen haar niet dopen zonder goedkeuring van de mama, en de mama "is er nog niet klaar voor"... zever in pakskes ma soit...

eylis

#7 , 25 jan 2011 09:45

@kolleke,
weetjes om je te helpen ivm dat doopprobleem:

volgens het katholiek canoniek recht moet slechts één der ouders toestemming geven tot de doop. (artikel 868)
het moet niet persé een priester zijn: een diaken mag dat ook. en waarom doe je geen thuisdoop: er bestaan zelfs rent-a-priest-priesters (diakens) die dat doen.
en daar kan je dan een feestelijk thuisgebeuren van maken.

Ook kan je in geval van nood je kind zelf dopen, dit moet géén priester zijn en kan met gewoon zuiver water.
(maar zelfs ander vocht zou gebtruikt mogen worden in geval van onafwendbaar overlijden: daar zijn precedenten voor)

Deze doop heet een privédoop of een nooddoop; In dat geval moet er een getuige aanwezig zijn. Deze doop kan later bekrachtigd worden door een officiele doop met de nodige cereminieen die erbij horen.

In elk geval kan je misschien proberen in een (klein) klooster of abdij te vragen om je kind te dopen (en niet te dichtbij de parochie van je dorp).
Als je de geboorteakte van je kind meehebt, zullen ze dat gewoon inplannen.
Te gek voor woorden dat een ouder daar problemen mee heeft: strikt genomen krijgt je kind als het bij jou verblijft TOCH een cristelijk geinspireerde opvoeding. Of de moeder daar nu klaar voor is of niet....

Bijtje
Topic Starter

#8 , 25 jan 2011 11:23

De papa heeft een mail gestuurd dat hij enkel gerechtelijke stappen zal ondernemen als er geen compromis kan gesloten worden. Hopelijk helpt dat dan en zoniet ja ... dan zal de vader toch zijn dreigement een keer moeten waarmaken. Hij heeft een lijst met 13 scholen die voor hem haalbaar zijn. 3 daarvan zijn nog geen tien minuten rijden van moeder (5 km) ... hij gaat deze lijst via aangetekend schrijven opsturen en vragen of zij binnen een bepaalde termijn een drietal scholen daarvan met hem samen gaat bezoeken. Denk dat het zo wel een goed plan is

Bijtje
Topic Starter

#9 , 03 feb 2011 09:46

Ondertussen heeft ze schriftelijk laten weten dat ze de lijst van scholen zal bekijken ... dus weer een stap dichter bij een akoord.

sylviederycke

#10 , 06 feb 2011 17:01

Ik heb 3 jaar geleden gekozen voor co ouderschap en dit laten bevestigen bij de notaris. Mijn dochter is 8 jaar oud en staat gedomicieerd bij mij. Ze gaat reeds 6 jaar hier naar school op 2 km van de woonst. Nu wil mijn ex haar veranderen van school en haar school laten lopen op 2O km van de woonst. Hij heeft altijd gezegd dat ze perfect hier school kan blijven lopen maar nu komt het voor hem beter uit met zijn werk. Hij is niet bereid om in mijn buurt te komen wonen. Kan hij dit zomaar zonder mijn toestemming en wat doe ik eraan ? Hij woont momentaal al 3 jaar bij zijn ouders en het zijn ook zij die mijn dohter naar school brengt maar hij wil ze ontlasten en daarom mijn dochter van school doen veranderen. (even het tegenovergestelde maar ik ga hier ook niet zomaar op in gaan. Het is niet in mijn dochter haar voordeel om haar na 6 jaar van school te doen veranderen.)

Bijtje
Topic Starter

#11 , 07 feb 2011 06:43

Bij co-ouderschap mag geen enkele ouder zomaar een kind van school veranderen, zeker niet als het kind inderdaad al zolang schoolloopt. Je hebt samen het gezag, dus je neemt samen beslissingen.

sylviederycke

#12 , 07 feb 2011 20:48

Inderdaad maar ik wil mijn dochter op die school laten. Het is een goede school, ze heeft daar al haar vriendinnetjes en er is ook een middelbaar onderwijs aan. Ze kan maar zo gemakkelijk zijn. Zijn ouders kunnen haar perfect naar school brengen en als ze een klein beetje in de opvang blijft of als ik haar ga halen en hij ze bij mij oppikt s avonds, zie ik totaal geen probleem. In mijn buurt wonen wil hij ook niet. Ik woon hier 12 jaar en is mijn eigendom, ik kan zomaar niet verhuizen. Dus komen we tot geen oplossing...

Bijtje
Topic Starter

#13 , 09 feb 2011 17:32

Sylvie, hoever woont de papa van de school van jullie dochter af ?

sylviederycke

#14 , 09 feb 2011 20:44

Nu woont hij zo een 20 kilometer van de school, hij wil werken als vrachtwagen chauffeur dus lange dagen. Hij zal ze naar geen enkele school kunnen brengen. Zijn vriendin werkt op een kleine 30 km van hier en begint om half 8, zij kan ze dus ook niet brengen. Ze willen alles zelf organiseren zonder zijn ouders maar dan hadden ze wel beter eens nagedacht bij het zoeken van werk. Nu woont hij nog samen met zijn vriendin bij zijn ouders en ze zijn op zoek naar een huurhuis maar willen niet in de buurt van Yana haar school wonen. Dus wil hij dat ze school loopt waar zij wonen maar dat is dan voor mij wel 20 km. Een school in het midden is ook geen oplossing want dan kan nog geen van beide haar brengen. Ik ben gisteren naar haar school geweest en ze vinden het ook geen goed idee om het kind van school te veranderen halverwege het lager onderwijs. Ze vertelden me wel dat sommige rechters 2 scholen durven uitspreken maar zelf hadden ze dit nog niet meegemaakt.

Bijtje
Topic Starter

#15 , 10 feb 2011 06:13

Sylvie,
twee scholen uitspreken is niet in het belang va het kind, zeker niet in een lager onderwijs dus maak je alvast daarvover geen zorgen. Je vindt het bijvoorbeeld geen optie om al een beetje dichter naar de papa zijn richting te gaan ? Dus niet volledig in het midden maar bijvoorbeeld papa 15km en jij 5km ?

Zelf nog een algemene vraag voor het forum. De papa waarover ik sprak zit met een dilemma.Vorig jaar zei de mama dat ze hun dochter had ingeschreven in een school. De papa keurde het niet goed, maar toch is hun dochter naar die school gegaan. Papa ging ervan uit dat hij niks kon ondernemen omdat de dochter alleen in de weekends naar hem kwam. Sinds er een vonnis is, waar bilocatie werd uitgesproken, doet moeder ineens moeilijk over de schoolverandering. De ene dag werkt ze mee en de andere zegt ze radicaal nee. Zij wordt duidelijk gemanipuleerd en gebruikt allerlei familieleden die de huidige school toch zo goed vinden ... en ze zegt ook dat hun dochter niet van school wil veranderen. We spreken hier over een kleuter uit de eerste kleuterklas ... Vader heeft driemaal gevraagd om een overeenkomst en gedreigt met de rechtbank. Hij wil nu de stap zetten, maar hij is bang dat hij zal verliezen en dan is alles voor niets geweest. Welke kansen denken jullie dat hij heeft ?

Terug naar “Echtscheiding”