Alimentatie en belastingen

Denduvel
Topic Starter

Alimentatie en belastingen

#1 , 12 jan 2011 18:57

Hallo,

Op dit moment betaal ik alimentatie voor mijn 2 kinderen, binnenkort komt 1 van mijn kinderen
bij mij wonen en mijn ex is akkoord om dan alimentatie aan mij te betalen voor dat ene kind.
Is dit geen rare situatie voor de belastingen? Ik kan alimentatie inbrengen maar ontvang er ook.
Betaal bvb eur 150 voor het kind dat bij mijn ex verblijft, en zij betaalt eur 200 aan mij voor het kind dat
bij mij verblijft. Gebeurt dit nog?
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jan 2011 19:56

Dit is volledig legaal en ja, dat gebeurt zelfs vrij veel.

Advocaten zullen onder meer om die reden aanraden om wederzijds onderhoudsgeld te betalen voor het kind dat bij de andere ouder is.

Justinianus

#3 , 13 jan 2011 00:43

Zelfs al zou je elk evenveel betalen, dan nog is het beter dit wel degelijk te doen....

1) Je kan het van je belastingen aftrekken als betalende partij.
2) De ontvangende partij is het kind, niet de andere ouder, dus die betaald daar geen inkomstenbelasting op tenzij het om meer dan het wettelijk vrijgestelde minimum gaat.
3) Vermoedelijk heb je een regeling op papier staan omtrent de alimentatie. Door deze nu op te heffen door compensatie toe te passen wordt het later misschien lastiger mocht je toch opnieuw moeten gaan betalen/wijzigen/... (Gesteld dat het zo ver kwam dat dit bedrag voor de rechtbank werd vastgesteld etc... wil je dat later opnieuw doorgaan ?)

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”