Alimentatie opeisen?

Tianbelli
Topic Starter

Alimentatie opeisen?

#1 , 03 jan 2011 16:02

Blijkbaar allemaal te onduidelijk:

Moeder betaald : €90/ maand kothuur, €250 /jaar inschrijvingsgeld
Vader betaald: €90/maand kothuur, €250/jaar inschrijvingsgeld, rekeningen kleren en schoenen, zakgeld om te eten smiddags,€185,- alimenatie voor mij aan mijn moeder, terwijl ik NIETS krijg van geld voor mijn moeder. Wat ze koopt voor mij (kleren,schoenen),die rekeningen legt ze voor aan mijn vader die deze volledig terugbetaald (behalve eten).

Kan ik mijn moeder 'verplichten' door naar de rechter te stappen de alimentatie die ik krijg van mijn vader, en haar en mijn kindergeld
aan mij te geven ipv zelf bij te houden.
Laatst gewijzigd door Tianbelli op 05 jan 2011 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 03 jan 2011 19:25

Ik vrees dat (indien u deze gelden rechtstreeks wil incasseren) u volledig zelfstandig zal moeten gaan wonen.
Echter met de 335 euro alimentatie en wat kindergeld, vrees ik dat; u, het huidige probleem tussen uw ouders, op eigen schouders gaat tillen.
In weze reduceert uw verhaal, het probleem tot: uw vader die te weinig alimentatie betaald in verhouding tot uw school-kosten.
Het is daarbij aan uw ouders om hun probleem op te lossen en dit: of in gemeenschappelijk overleg, of met behulp van een bemiddelaar, of voor de rechtbank.
Zij zijn daartoe wettelijk verplicht, jij NIET.

U kan hen natuurlijk hiertoe motiveren door: eens te praten over zelfstandig wonen, en over de extra kosten die dit voor hen gaat meebrengen tov de huidige situatie.... ;-)
Handige documenten voor Personenrecht

Tope

#3 , 03 jan 2011 19:36

Laat je begeleiden door het JAC = Jongeren Advies Centrum: http://www.jac.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Tianbelli
Topic Starter

#4 , 03 jan 2011 19:40

Dankjewel Tope!

eylis

#5 , 03 jan 2011 19:42

je kan wel vragen aan de kinderbijslag om dat rechtstreeks te mogen ontvangen als je 18 bent....
En ik vermoed dat je recht hebt op een studiebeurs.

lucgescheiden

#6 , 03 jan 2011 19:53

Mijn inziens een slecht advies van Tope;
-adviseren tot daartoe, begeleiding zal echter aldra in de richting van zelfstandig wonen worden geleid.
(en dit mogelijk in onmin met beide ouders, wat toch niet de bedoeling kan zijn van poster)

Het beste wat je kan doen is je ouders er zelf toe aanzetten van HUN probleem zelf op te lossen als volwassenen.
Daarmee blijf je zelf buiten schot, voor zowel de financiële gevolgen van "begeleiding", als voor ergere onmin.

Een studiebeurs is wellicht wel iets waar je recht op hebt als je ouders het financiëel moeilijk hebben.
Vraag de benodigde documenten aan via de studiedienst van je leer-inrichting en laat u adviseren voor een gedegen invulling!

Tianbelli
Topic Starter

#7 , 03 jan 2011 19:56

Voor een studiebeurs komen we niet in aanmerking,
mijn vader wilt mijn alimentatie liever rechtstreeks aan mij betalen,
omdat hij mijn moeder niet echt vertrouw met het geld.

Hij en zij betalen ieders de helft van kot en inschrijfgeld,
kleren en schoenen e.d. worden dus betaald van alimentatie en kindergeld.

Kan ik al aan mijn moeder vragen haar alimentatie en zijn alimentatie rechtstreeks aan mij te geven?

(Edit: boeken betaal ik zelf, en bij studiegenootjes betalen de ouders dit..)

lucgescheiden

#8 , 03 jan 2011 22:26

Je kan uiteraard vragen wat je wil, krijgen is wat anders...

Wellicht bestaat er een vonnis dat de bepaalt, wie alimentatie betaalt aan wie.
Zoals ik het begrepen heb is dergelijk vonnis bindend, en kan je vader zich daar niet aan onttrekken.

Voor jouw verdere studie maakt het niet uit of: jouw schoolrekeningen rechtstreeks betaald worden door je ouders, of via jou.
De vraag is dan welk nut het voor jou dan heeft om deze vraag te stellen?

Nogmaals, mijn inziens ga je, enkel de onmin tussen je ouders opdrijven.
Met tot gevolg dat je jouw beide ouders ertoe zal brengen; om onnodig veel geld uit te geven aan advokaten en gerecht.
Geld dat nooit meer naar jou zal kunnen vloeien......
-Wat jij zie jij daar dan financiëel bij te winnen?
Mogelijk ben je reeds afgestudeerd vooraleer er uiteindelijk een gerechterlijke beslissing zal vallen...
Voor je vader gaat het op het einde van de rit geen enkel voordeel opleveren... integendeel!
-Denk je dan ook niet dat: jij daar relationeel enkel bij kan verliezen?

Bijtje

#9 , 04 jan 2011 07:29

Probleem :
1) Vader moet aan moeder betalen volgens vonnis
2) Dochter betaalt studieboeken en maaltijden zelf

Oplossing :
Vraag aan beide ouders de helft van de studieboeken en maaltijden

Tianbelli
Topic Starter

#10 , 04 jan 2011 10:10

De Vader betaald helft schoolboeken,de moeder wilt niets van schoolboeken e.d. betalen, dat zijn kosten voor mezelf zegt ze.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 jan 2011 10:23

En dat is niet waar ook al ben je meerderjarig studiekosten vallen zolang geen eigen inkomen ook voor de ouders. Niet wegens de alimentatie maar wegens verplicht wederzijdse hulp en bijstand. Zeker geldig tot 25 jaar ... of tot bekomen van een opleiding die toegang geeft tot de arbeidsmarkt.
Ga wel langs het JAC daar kan me u de nodige hulp en wetgeving aanrijken.
JAC zal u zeker niet aanprijzen om 'zelfstandig' te gaan wonen ze komen wel op voor de jongeren.
In de Kempen kan je eventueel ook terecht bij vb 'vzw Cirkant'
Cirkant vzw
CIRKANT vzw. Centrale Diensten. Steenweg op Oosthoven 25. 2300 Turnhout. (T) 014-44 81 40. (F) 014-44 81 44. cirkant(at)cirkant-vzw.be ...
http://www.cirkant-vzw.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

lucgescheiden

#12 , 04 jan 2011 14:58

"Mijn vader betaald elke maand braaf de alimentatie aan mijn moeder (€185) en zij betaald sinds dit jaar mijn kot
(€180 per maand) en inschrijvingsgeld van de school (€500,- ? kan er ook naast zitten)"
"Ik betaal mijn schoolboeken zelf, van het geld op m'n zichtrekening en ben nu al bijna (1 semester!) door mijn €300 heen,
mijn eten smiddags op kot moet ik ook zelf betalen (enkel ontbijt zit in de prijs) en middageten kost rond de €4,- per keer.
Kleren/schoenen e.d. krijg ik wel van m'n moeder."
"De Vader betaald helft schoolboeken,de moeder wilt niets van schoolboeken e.d. betalen, dat zijn kosten voor mezelf zegt ze."

Corrigeer onderstaand schema en lees het vonnis erop na.

Alimentatie
Vader ........................................................... Moeder............................................................Tekort
€185 euro ...................................................... Kleren/schoenen .................................................0

Studiekosten
Vader............................................................ Moeder ..................................................... Tekort
1/2 van €300 p.semester.................................... €180 per maand huur kot ................................ 1/2 van €300 p.semester boeken
aan schoolboeken ........................................................................................................... €300 voor volgend semester
...................................................................€500 per jaar inschrijving............................... €4 X 200 dagen voor middageten
_____________________________________________________________________________________________________________
€300 per schooljaar............................................€2300 per schooljaar ..................................... €1200 per schooljaar

Waar het er met het huidige schema eerder naar uit ziet dat je vader flink tekort schiet in zijn wederzijdse hulp.
Mijn inziens geen reden om daar als "kind" partij in te kiezen, via welke instantie dan ook.

Een voorstel van jou kan zijn: om een studierekening te openen, waar beide ouders 1800 euro per jaar op storten, en
die jij beheert, en waarvan jij al je studiekosten dan zelf betaalt.
Je vader zal dan geen wantrouwen meer moeten koesteren, je moeder krijgt dan minder te betalen.
En beiden besparen zich een veel hoger bedrag te betalen aan advokaat en gerechtskosten.

eylis

#13 , 04 jan 2011 18:33

Ouders moeten er het samen natuurlijk over eens zijn of kind persé op kot moet, of niet gewoon thuis kan wonen (desnoods bij de vader "op kot"?).
Op kot gaan kost nu eenmaal in totaal ongeveer 300 euro per maand méér dan gewoon bussen of treinen naar de school....

Tope

#14 , 04 jan 2011 18:47

Ga wel langs het JAC daar kan me u de nodige hulp en wetgeving aanrijken.
JAC zal u zeker niet aanprijzen om 'zelfstandig' te gaan wonen ze komen wel op voor de jongeren.
In de Kempen kan je eventueel ook terecht bij vb 'vzw Cirkant'
Cirkant vzw
CIRKANT vzw. Centrale Diensten. Steenweg op Oosthoven 25. 2300 Turnhout. (T) 014-44 81 40. (F) 014-44 81 44. cirkant(at)cirkant-vzw.be ...
http://www.cirkant-vzw.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt Franciscus voor jouw steun.

@ lucgescheiden

Jij schrijft: 'Mijn inziens een slecht advies van Tope;
-adviseren tot daartoe, begeleiding zal echter aldra in de richting van zelfstandig wonen worden geleid.
(en dit mogelijk in onmin met beide ouders, wat toch niet de bedoeling kan zijn van poster)

Het is niet dat ik zo nodig gelijk wil halen, maar ik had wel graag van jou gehoord wat jou aanzet om poster het JAC te ontraden.

lucgescheiden

#15 , 04 jan 2011 19:20

@eylis
Poster zit reeds een heel semester op kot, het lijkt me dat; de ouder die het hiermede niet eens is,
reeds twaalf jaar de tijd heeft gehad om zijn/haar bezwaren hiertegen kenbaar te maken.
Het afwimpelen van zijn/haar bijdrage tot deze kosten, en dit midden van het jaar, mag aldus veroordeeld worden als het niet nakomen van de wederzijdse hulp.

@Tope
U dient natuurlijk te lezen wat er staat. Ik ontraad het JAC niet, ik geloof zelfs dat zij hier nuttig advies kunnen leveren.
Begeleiden daarin tegen veronderstelt: het maken van kosten, waar het niet aan een kind is om kosten te maken om de onmin tussen ouders op te lossen. Enfin, dat laatste is natuurlijk mijn persoonlijke visie.

Terug naar “Echtscheiding”